החברה הזרה אנקור הבטיחה גיוס אג"ח בהיקף של 475 מ' ש'

הצלחת הגיוס שמובילה אינפין של יהונתן כהן בולטת על רקע ירידות השערים החדות אתמול באג"ח של חברות הנדל"ן הזרות

נכס של אנקור בטקסס / מתוך מצגת החברה
נכס של אנקור בטקסס / מתוך מצגת החברה

על רקע ירידות השערים החדות מהן סבלו אתמול סדרות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות, שהגיעו בחלק מהסדרות ליותר מ-2%, בלט השלב המוסדי בגיוס החוב שמקדמת חברת אנקור פרופרטיז (Encore Properties), בו הבטיחה אתמול (ג') החברה סכום של כ-475 מיליון שקל בשתי סדרות, אחרי שנהנתה מביקושי יתר.

בסדרה העיקרית שלה (א'), המובטחת בשיעבודים על נכסיה, הבטיחה אנקור סכום של כ-405 מיליון שקל בריבית שנתית של 5.4% - נמוך מריבית המקסימום שעמדה על יותר מ-6%, ובסדרה נוספת (ב'), המונפקת ללא שיעבודים, הבטיחה סכום של קרוב ל-70 מיליון שקל בריבית שנתית של 7.2%. בשלב הציבורי, הצפוי להתקיים בימים הקרובים, מתכננת אנקור לגייס עד כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים - עיקרם בסדרה א'.

ככל הידוע, בהנפקה לקחו חלק גופים מוסדיים משמעותיים, ובהם חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות נאמנות. את עיקר הסכום מייעדת אנקור לפירעון חוב בכיר בנכסים ורכישת חלקם של השותפים בנכסים.

הסקירה שהורידה את האמריקאיות

את ההנפקה הובילה חברת החיתום אינפין (infin) של יהונתן כהן, אותה הקים בתחילת 2016 לאחר שכיהן במשך פחות משנתיים כמנכ"ל כלל חיתום, שהתמזגה אשתקד עם דיסקונט חיתום.

כאמור, הבטחת גיוס הסכום המשמעותי בולט מול ירידות השערים החדות מהן סבלו יתר עמיתותיה האמריקאיות שכבר גייסו חוב בשוק ההון המקומי, וזאת בעקבות הפרסום ב"גלובס" של סקירה שלילית לגבי מצבן שהוציא צחי לוי, יועץ של בית ההשקעות פסגות לאפיק הקונצרני.

לוי טען כי "לחברות הנדל"ן הזרות הון עצמי גבוה, אך הוא נוצר בעיקרו משערוכים שביצעו החברות הללו בנכסים שבבעלותן". לדבריו, "כמעט אף אחת מהחברות לא מסוגלת לפרוע את איגרות החוב שהנפיקו - לא מהפעילות השוטפת שלה ובוודאי לא ממימוש נכסים - אלא רק בדרך אחת: מיחזור החוב בשוק ההון הישראלי בלבד. ואם לא יתאפשר מחזור, לא יהיה פירעון". נזכיר כי בשוק ההון של ת"א נסחרות אג"ח בהיקף של כ-16 מיליארד שקל שהנפיקו יותר מ-20 חברות נדל"ן זרות הפועלות בארה"ב.

עוד חברה מאיי הבתולה

האג"ח של אנקור קיבלו דירוג BBB פלוס מ-P&S מעלות, שם ציינו בין היתר כי פרופיל הסיכון העסקי של החברה "נתמך בעיקר על-ידי הפיזור הגיאוגרפי של הנכסים, ההיכרות הטובה עם אזורי הפעילות בנדל"ן המניב והפעלת בתי מלון תחת הזיכיון של 'הילטון' ו'מריוט'".

אנקור פרופרטיז מחזיקה ב-23 נכסים: 45% מהם מתחמי דיור מולטי-פמילי ((Multi family apartments), 31% משרדים להשכרה וכן נכסי מלונאות ומסחר, וגם היא, כמו שאר עמיתותיה האמריקאיות, התאגדה באיי הבתולה.

החברה שייכת לקבוצת אנקור אנטרפרייזס (Encore Enterprises), המעסיקה יותר מ-1,000 עובדים, ולפי התשקיף, מאז הקמתה ב-1999 השלימה יותר מ-110 עסקאות בשווי כולל של יותר מ-2.4 מיליארד דולר. החברה נמצאת בבעלות היו"ר, ד"ר בהרט סנגני, אשתו סמיטה והמנכ"ל פטריק ברבר.

מלבד פעילות חברות האג"ח האמריקאיות, שוק הגיוסים הקונצרני המקומי ממשיך לפרוח, ובין גיוסי החוב מהימים האחרונים, בלטה הנפקת ענק של חברת הנדל"ן המניב מליסרון, שהבטיחה גיוס של כ-940 מיליון שקל באמצעות הרחבת שתי סדרות, ולצידה גיוס חוב שביצעה עמיתתה ביג, בהיקף של כ-460 מיליון שקל. עוד בין המגייסות האחרונות, רשת הקמעונאות המשביר לצרכן הבטיחה גיוס של כ-45 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת אג"ח שהיא מקדמת, המובטחות בשיעבוד ראשון על מניות המשביר בתי כלבו.

הביקושים הגבוהים הנרשמים במרבית ההנפקות כבר תקופה ארוכה, נתמכים בחיפוש של המשקיעים אחר תשואות, על רקע רמות הריבית הנמוכות בשוק.

חיפוש זה תומך גם בהתעוררות שוק גיוסי ההון המקומי, בו גויס במסגרת הנפקות והקצאות סכום כולל של 4.6 מיליארד שקל מתחילת השנה, וזאת למרות רמות מחירים גבוהות שבהן נסחרות חלק מאותן חברות המנפיקות הון.