דירקטוריון מזרחי טפחות החליט להעביר את הנהלת הבנק ללוד

סלע נדל"ן רוכשת את בניין הנהלת מזרחי טפחות בר"ג ב-268 מיליון שקל ■ הנהלת הבנק יושבת על 8 קומות במגדלי משה אביב ■ הבנק ישכור את הבניין חזרה מסלע נדל"ן למשך 8 שנים ■ המגמה - בהתאם לחוזר הפיקוח על הבנקים

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

דירקטוריון בנק מזרחי טפחות הורה היום (ב') להנהלת הבנק להיערך להעברת מטה הנהלת הבנק מרמת-גן ללוד. הנהלת בנק מזרחי טפחות הייתה הראשונה לעזוב את תל-אביב ועברה לרמת-גן, והיא מתפרשת על פני 8 קומות במגדלי משה אביב. הבנק ישכור בחזרה את הקומות למשך 8 שנים.

בתוך כך, חברת סלע נדל"ן  רוכשת את בניין הנהלת מזרחי טפחות  ברמת-גן ב-268 מיליון שקל.  

מתווה העסקה הוא Sell & Lease Back לפיו הבנק מוכר את הנכס השייך לו, אולם מתחייב להמשיך ולשכור את המשרדים לתקופה ממושכת. על-פי תנאי ההסכם, הבנק ישלם שכירות של 17 מיליון שקל בשנה, סכום המגלם תשואה של 6.1%.

מגדל משה אביב נמצא בקרן הרחובות ז'בוטינסקי ואבא הלל ברמת-גן. הוא כולל 68 קומות, ובעת שנחנך הוא כונה המגדל הגבוה ביותר במזרח התיכון. המגדל מכיל שטחי משרדים ושטחי מגורים ומסחר בהיקף של כ-82 אלף מ"ר כשחלקו של בנק מזרחי טפחות עומד על 8 קומות.

לצורך מימון הרכישה, בין היתר, גייסה סלע נדל"ן בשבוע שעבר, 458 מיליון שקל.

קרן הריט ביצעה גיוס משולב של מניות ואג"ח. היא גייסה 195 מיליון שקל באמצעות מניות, ובאג"ח היא גייסה 263 מיליון שקל באמצעות הרחבה של סדרה ב' הקיימת. התשואה שמשתקפת מהגיוס היא 1.92% המגלמת מרווח של 159 נקודות על מח"מ של 7 שנים.

מוקדם יותר החודש דיווח בנק לאומי על מכירת בניין הסניף המרכזי שלו שממקום במרכז תל-אביב בשיטה דומה לזו שבנק מזרחי טפחות מבצע, כלומר מכירת הנכס ושכירתו מחדש. בנק לאומי, אגב, מכר את המבנה שלו לקנדה ישראל וישלם דמי שכירות של 500 אלף שקל לחודש.

התהליך שעובר על הנהלות הבנקים הוא פועל יוצא למעשה של הוראת הפיקוח על הבנקים הנוגעת להתייעלות נדל"נית של המערכת הבנקאית. הפיקוח על הבנקים נותן למעשה הקלות לבנק שימכרו את בנייני מטות ההנהלות שלהם ויוציאו אותם ממרכזי הערים למקומות מחוץ להם. בין ההקלות שמאפשר הפיקוח על הבנקים גם פרישה של הרווחים ממכירת הנדל"ן על פני מספר שנים, מה שייצור רווחים נסתרים במאזנים.