תקנות חדשות: מתן תשובה בבקשה להיתר בניה - תוך 45 יום

לא מדובר בהיתר הבנייה הכולל למבנה - אם כי ברשימת תוספות לבנייה קיימת כמו הוספת מרפסת, הוספת ממ"ד ועוד ■ התקנות קובעות כי במידה והתשובה לא תינתן בזמן שנקבע, הבקשה תאושר אוטומטית ■ היתר בנייה - כל מה שצריך לדעת

קבלת היתר בנייה/  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קבלת היתר בנייה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

עוד שלב ברפורמה בחוק התכנון והבנייה: שר האוצר, משה כחלון, חתם על תקנות המאפשרות מימוש שלב נוסף ברפורמה. מדובר בתקנות המחייבות את כלל הוועדות לתכנון ובנייה בארץ, ומתייחסות להליך אישור היתרי בנייה לתוספות בנייה שונות. על פי התקנות החדשות, משך זמן קבלת ההיתר אמור לעמוד על 45 יום בלבד ממועד קליטת הבקשה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה - וזאת במקום 90 יום, נכון להיום.

התקנות קובעות את רשימת סוגי העבודות והמבנים לגביהם יחול ההליך המזורז, וכן דרישות מקלות מבחינת היקף המסמכים שיש לצרף לבקשה. נדגיש כי לא מדובר בהיתר בנייה "שלם" למבנה אלא רק בתוספות בנייה שונות. כך, בין כלל העבודות השונות אליהן נדרש היתר וכעת ההליך לאישורו יהיה מקוצר ניתן למצוא היתר להוספת ממ"ד לדירת מגורים קיימת, הוספת בנייה בשטח של 25 מ"ר בקומת קרקע של בניין מגורים, תוספת בנייה על גג בניין מגורים, סגירת מרפסת מקורה, הוספת מרפסת או מעלית בבניין עד 4 קומות, התקנת מכפילי חנייה, התקנת מערכות הסקה בדירה והתקנת צוברי גז, הקמת חממות חקלאיות, עבודות פיתוח ועבודות לשיפור הנגישות.

בנוסף, נקבע בתקנות בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל, כי לגבי מרבית העבודות לא נדרשת הסכמת רשות מקרקעי ישראל כפי שהיה עד כה - ובהתאם גם לא יגבו על ידי רמ"י דמי היתר.

■■

מדובר ב-27 עבודות שונות סך הכל, כאשר ל-5 מהן עדיין נדרש אישור רמ"י: הקמת גגונים, סככות ופרגולות בבניינים שלא למגורים, תחנות ניטור ומבנים טכניים, חממות ותוספות בניה למגורים (25 מ"ר וחדר על הגג).