"אני לא רואה גורם שיעצור את הנפקות האקוויטי בבורסת ת"א"

"הבורסה בת"א הפכה ממקום שאינו מסביר פנים להנפקות ראשוניות לכזה המקבל אותן בברכה, זאת במקביל לכך שהריבית הנמוכה יוצרת מצב שאין למעשה אלטרנטיבות אטרקטיביות עבור המשקיעים המוסדיים" ■ למדריך השקעה במניות

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

שוק הנפקות האקוויטי בבורסה המקומית התעורר לחיים השנה, לאחר תקופה ארוכה של תרדמה. בחודשיים האחרונים בוצעו כמה הנפקות מניות ראשוניות, לצד לא מעט חברות ציבוריות ותיקות שהנפיקו מניות - חלקן לצורך חיזוק המאזן והגדלת קופת המזומנים (כמו במקרה של סאני תקשורת או פורסייט), ואחרות לצורך כניסה למדדים המובילים (למשל, קרסו מוטורס).

- מה הגורמים שהובילו לתחיית שוק הנפקות האקוויטי?

"הרגולטורים ביצעו כמה פעולות שהקלו על חברות להנפיק, כמו הקלות בדיווח ובמס, בעיקר לגבי חברות טכנולוגיה, אבל לא רק. הרבה שנים ביקשנו את ההקלות האלה, וכעת אפשר לברך על כך. הרגולטורים אמנם מקפידים על דברים מסוימים, אבל גם רוצים לאושש את השוק ולעודד חברות להנפיק כאן, ולא במקומות אחרים.

■■

"נקודה חשובה נוספת היא היעדר אלטרנטיבות. מי שרוצה לקבל תשואה עודפת, צריך לחפש השקעות נוספות מעבר לאג"ח מדינה או אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה, ובאווירה כזאת, הגיוני שחלק קטן מהכספים יופנה להנפקות ראשוניות.

"לכך צריך לצרף את הפן ההיסטורי - כלומר, מסוף 2007 לא היה כאן שוק הנפקות ראשוניות כמעט בכלל, למעט 'חלון' מסוים שהיה ב-2010, והשחקנים רוצים לחזור לפעולה. זה גם לא טבעי שאין שוק הנפקות ראשוניות. צריך לזכור שהבורסה איבדה הרבה מאוד חברות בתקופה הזאת. מתישהו השוק היה צריך לחזור לאיזון".

- הבורסה גם אמורה לשקף את מצב הכלכלה, שהוא טוב בסך הכל.

"נכון. הכלכלה חזקה וגם שוק ההון יציב וחזק יחסית. אין איזו מפולת, ולכן זה אך טבעי שיהיה שוק בריא גם בתחום ההנפקות".

- מה צפוי לנו בחודשים הקרובים, לדעתך?

"ביולי יהיו, לדעתי, עוד כמה הנפקות, ואולי גם בתחילת אוגוסט. לאחר מכן תהיה הפסקה, ואז לאחר החגים צפויות עוד כמה הנפקות עד סוף השנה. בסך הכל צפויה שנה טובה מאוד לבורסה, לאחר תקופת יובש ארוכה. יש עוד לא מעט חברות שמחכות לראות אם גל ההנפקות ממשיך, ואם כן, הן יבקשו לנצל את חלון ההזדמנויות, לעלות על הגל ולהנפיק. מצד הביקוש, יש צימאון של השחקנים לעוד הנפקות".

- באילו שחקנים מדובר?

"גופים מוסדיים, משקיעים גדולים , מנהלי תיקים, וכמובן הבורסה עצמה. כשאתה מסתכל היום על אפיקי ההשקעה, רואים שאין תשואות גבוהות בשאר האפיקים, אז יש נכונות להשקיע חלק קטן מהכספים בהנפקות ראשוניות של חברות, שזה אמנם אפיק מסוכן יותר, אבל יש יותר נכונות ללכת לשם".

פרמינגר מוסיף כי "גל הנפקות האקוויטי האחרון הוא מגוון - כלומר, יש הנפקות של חברות מהרבה תחומים - וזה טוב וחשוב. למעט תחום מדעי החיים, יש הנפקות מכל תחום כמעט. גם הפייפליין - כלומר, ההנפקות שאני רואה בדרך לבורסה - מגוון".

מתחילת השנה הונפקו בתל-אביב מניות של שמונה חברות חדשות - רציו פטרוליום, מדיפאואר, נובולוג, מנרב פרויקטים, קרן הריט מניבים, לסיכו, טלרד ואירונאוטיקס - שגייסו בסך הכל כ-1.3 מיליארד שקל. זאת, לעומת שלוש הנפקות בלבד אשתקד, בהיקף מצטבר של כ-260 מיליון שקל (וונטייז, אורבסיז ומגוריט), ושתי הנפקות בלבד ב-2015 (ויתניה ואורון) בהיקף של כ-150 מיליון שקל.

הנפקת תמר פטרוליום, ש"מתבשלת" בימים אלה וצפויה להתבצע במהלך יולי, תהיה הגדולה ביותר עד כה. במקרה הזה מדובר בהנפקת חברה ייעודית, שתחזיק 9.25% מהזכויות במאגר הגז תמר, בשווי של כ-1.1 מיליארד דולר, ותגייס סכום דומה בהון ובחוב.

"ישראליות ינפיקו גם בסינגפור"

מלבד תנאי השוק וההקלות ברגולציה, פועלת הנהלת הבורסה בתל-אביב לעודד חברות ישראליות נוספות להפוך לציבוריות.

לפני כחודשיים השיקה הבורסה תוכנית אסטרטגית, הכוללת שלושה מסלולים מרכזיים: מאמץ לגרום לחלק מכ-90 החברות הישראליות הנסחרות כיום בבורסה בחו"ל בלבד, להנפיק ולהירשם למסחר גם בבורסה המקומית; קידום הפרטה של 15 חברות ממשלתיות בעלות פוטנציאל להנפקה בשווי כולל של 15 מיליארד שקל; ומימוש פוטנציאל חברות הצמיחה בישראל, הכולל כ-1,000 חברות קטנות-בינוניות "מסורתיות", מאות פרויקטי נדל"ן ותשתיות ו-300-500 חברות צמיחה בסקטור הטכנולוגיה.

הבורסה, שהיתה צריכה להתמודד במשך שנים רבות עם תחרות מצד הבורסות המרכזיות בארה"ב ובאירופה, מתמודדת כיום גם עם תחרות גוברת והולכת מצד שווקים אחרים, כמו הבורסה של אוסטרליה וזו של סינגפור, המנסות למשוך חברות ישראליות להנפיק שם. זאת, לצד התחרות מצד קרנות פרייבט אקוויטי וקרנות הון סיכון עתירות מזומנים.

לדברי פרמינגר, "חברות ישראליות מנפיקות באוסטרליה, ואני מניח שנראה כמה חברות ישראליות שמנפיקות גם בהונג קונג וסינגפור בשנה הקרובה, ואולי גם במקומות אחרים.

"זה מצב חיובי בסך הכל, אבל צריך לזכור שלכל שוק יש המאפיינים שלו, וחברה ישראלית טובה, בוודאי אם היא חברת תעשייה, צריכה לדעתי להנפיק כאן בארץ".

פרמינגר מעריך כי "האביב" של הבורסה בתל-אביב יימשך אל תוך 2018. "אני לא רואה את זה נפסק, אלא אם תצוץ סיבה אקסוגנית (הנובעת ממקור חיצוני), כמו מלחמה, מפולת בשוקי המניות של ארה"ב, שתשפיע על כל העולם, או מיתון כלל-עולמי, שתביא לעצירה ושינוי כיוון".

- האם להערכתך נראה התאוששות גם בהנפקות של תחום הביומד?

"יכול להיות שאם חברות בתחום המכשור הרפואי, כאלה שכבר יש להן מכירות והן בצמיחה, יצליחו להיכנס לבורסה, זה יסלול את הדרך לחברות אחרות בתחום הביומד לבצע הנפקות ראשוניות".

הנפקות ראשוניות בבורסה
 הנפקות ראשוניות בבורסה