אלי גרונר: "אנחנו משלמים פי 2 בגלל עודף הרגולציה בדיור"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה: "זה בלתי נתפס שמשלמים 8% ממחיר הדירה רק על הרישום. זה יוקר המחיה, ובזה מנסים לטפל"

אלי גרונר / צילום: תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

"המסר המרכזי של המחאה החברתית בקיץ 2011 היה יוקר המחיה. אבל מרכיב מרכזי לא עלה שם מספיק. המרכיב המרכזי בנושא יוקר המחיה הוא עודף רגולציה. זה נושא שנשמע זר כבד ומשעמם. אבל בדיור, להחליט נניח שעל כל דירה שמים דוד שמש - זו רגולציה. זה צריך להיות הגנה על הציבור והצרכנים מצד אחד, אבל ברגע שיש יותר מדי, זה הופך למסורבל ומייצר הרבה מאוד ביורוקרטיה ועלויות נוספות לצרכן הישראלי" - כך אמר היום (ג') אלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בכנס דיור של הבית האקדמי ועיריית הרצליה.

"על דירה של למעלה ממיליון שקל, זוג צעיר משלם רק על הרישום שלה עשרות אלפי שקלים. אתם מסתכלים על מחיר הדירה, זה לא רק מה שהולך לקבלן. אנחנו משלמים פי 2 ממה שמקובל בעולם המפותח על הביורוקרטיה שנוצרה מעודף הרגולציה. זה מתוך דוח קרן המטבע העולמית. זה בלתי נתפס שמשלמים 8% ממחיר הדירה רק על הרישום. זה יוקר המחיה, ובזה מנסים לטפל. ביורוקרטיה, עורכי דין, הזוג הצעיר צריך להוציא את הכסף הזה". הוסיף גרונר.

בשלב הזה של דבריו ספג גרונר קריאות מהקהל. "יש ממשלה חדשה עכשיו", צעקו מהקהל, "איפה הייתם 10 שנים, למה לא טיפלתם בדברים האלה?". 

על כך השיב גרונר כי "העברנו החלטת ממשלה לפני כמה חודשים על הורדת הרגולציה המיותרת, הפחתנו אגרות ועוד כמה צעדים. אני יודע שזה לא הסכם גג או הקמת דירות. אבל צריך להבין שהנושא הזה גם חשוב. ולא שומעים על זה, כי כולם מדברים על דיור ולא על רגולציה. זה נושא מורכב ולא סקסי מספיק לתקשורת אבל בדיור, שם הכסף הולך לאיבוד. במחאה החברתית שאלו "איפה הכסף", אז הוא שם, בעודף הרגולציה. הממשלה קיבלה החלטה לקצץ 25% מהרגולציה בכל משרדי הממשלה ואנחנו עושים את זה".

בשלב זה שוב ספג גרונר קריאות מהקהל: "הממשלה לא רוצה להוריד את מחירי הדיור. צריך לקצץ בכספים של משרד ראש הממשלה". בין היתר נשאל גרונר על תחום השכירות ועל הרגולציה ועל הפטור ממס על השכרת דירות. גרונר התייחס לנושא הפטור ממס בשכר דירה ואמר: "על כל הכנסה בישראל צריך לשלם מס , גם על שכירות. זו דעתי".

עוד דובר בכנס היה שר הבינוי והשיכון יואב גלנט. גלנט פתח בסקירה על מצב תחום הנדל"ן בישראל, אך גם הוא, בדומה לגרונר, נתקל בתגובות רועשות מהקהל. קבוצה של מוחים הרימה שלטים וצעקה "גלנט יוצר את משבר הדיור" ועוד קריאות שונות. בין היתר נטען כי גלנט בחר להשקיע בהקמת יישובים חדשים בנגב ולא להשקיע בערים הקיימות, וכי הוא לא מטפל בחברת עמידר ובתלונות הרבות שעולות כנגדה.

נציין כי השר הזמין את המוחים לשאול אותו שאלות עליהן יענה. בין היתר פירט השר על הפעילות של המשרד בתחום הדיור הציבורי ועל כך שנרכשו יותר דירות . "אנחנו גם נשלב את הדיור הציבורי במחיר למשתכן. זה הולך להתחיל לקרות ממש בקרוב. אני הגעתי למשרד הבינוי והשיכון והפעילות בתחום הדיור הציבורי הייתה אפסית. אנחנו עושים הרבה מאוד, לקחנו מיליארדים והפננו אותם לכיוון מחיר למשתכן. העברנו כסף מהקרקע לאזרחים". השר גלנט ניסה להשיב גם על השאלה הנוגעת להקמת יישובים חדשים בדרום אולם קבוצת המוחים בקהל לא הניחה לו והמשיכה לצעוק לעברו גם בהמשך כאשר גם ראש עיריית הרצליה ניסה להרגיע את הרוחות.