בשל החום: הופסקו העיצומים ביחידת ניהול המערכת בחח"י

(עדכון) - זאת על אף שביה"ד לעבודה אישר לעובדי חברת החשמל להחריף את העיצומים ■ עילת העיצומים: חשש העובדים מהפרטת ייצור החשמל

עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס
עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס

שופט בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, אלכס קוגן, החליט ביום חמישי לאפשר לעובדי חברת החשמל להרחיב את החל ממחר (ב') את העיצומים שבהם החלו ב-12 ביוני, ולשלם לספקים רק 90% מהתשלומים המגיעים להם. בדיון קודם בנושא אסר קוגן על פגיעה בספקים, אך לאור המבוי הסתום במגעים עם המדינה הסיק כי יש לאפשר החרפת הצעדים. ,

עם זאת, ועד עובדי חברת החשמל מסר אחר-הצהריים כי בשל עומס החום הכבד הוחלט לעצור את העיצומים ביחידת ניהול המערכת למשך שלושת הימים הקרובים, וזאת למרות שבית הדין האזורי בחיפה אישר עיצומים אלה. 

עד כה התבטאו העיצומים באי-ניתוק חשמל לחייבים, אי-הנפקת חשבונות חשמל לצרכנים, אי-שיתוף פעולה עם יצרני החשמל הפרטיים וניתוק כל מגע עם משרד האנרגיה. לצד ההיתרים העובדים מחויבים לא לנקוט עיצומים העלולים לפגוע באספקת החשמל, בביטחון המדינה או בחיי אדם, והם הבהירו כי במצב חירום יופסקו כל העיצומים.

עילת העיצומים המיידית היא החלטת שר האנרגיה יובל שטייניץ להעניק למגזר הפרטי את בניית תחנת הכוח הראשונה שתחליף את יחידות 1-4 הפחמיות באורות רבין בחדרה. סיבת העומק לעיצומים היא החשש מהפרטת כלל הייצור באופן שיגרום לפיטורי אלפי עובדים בחברת החשמל.

בהחלטה מיום חמישי כתב קוגן: "המדינה מקדמת מהלכים המביאים ויביאו לפיטורי אלפי עובדי חברת החשמל, עם חשש נוסף של אלה אשר יישארו לעבוד בחברת החשמל, כי מהלכי המדינה יביאו (ל)פגיעה גם בזכויות שלהם".

השופט ציין כי מאז החלו העיצומים סירבה המדינה לכל פשרה עם העובדים ואף לא ל"הפסקת אש" ועצירת פעולות לקידום הרפורמה עד ל-20 בחודש זה, אז יתנהל בבג"ץ הדיון בערעור המדינה ויצרני החשמל הפרטיים על האישור שנתן בית הדין הארצי לעבודה ב-4 במאי לקיים עיצומים.

"אין כל כוונה לגרוע מיכולת משילותה של הממשלה", כתב קוגן, וציטט את נשיא בית הדין לעבודה יגאל פליטמן, שכתב כי ההלכה הפסוקה היא שחובתו של מעסיק לנהל משא-ומתן עם ארגון עובדים, "לאור השלכות אותו שינוי ארגוני על ביטחונם התעסוקתי של העובדים ותנאי עבודתם..."

קוגן מעיר כי למרות הנזקים הכבדים לחברת החשמל, הצעדים שננקטו לא הצליחו לקדם את תכליתם להביא את המדינה לנהל משא-ומתן "באופן אמיתי". "אם בעבר סברנו כי לא יהיה זה מידתי לאפשר עצירה גורפת של העברת תשלומים לספקים וגורמים חיצוניים של חברת החשמל, הרי שבנסיבות העובדתיות לפנינו בשלב זה, שוכנענו כי יש מקום לאפשר לנציגות העובדים שימוש בכוח רב יותר".