שמאי שנתן שירות בתחום הפחתת ארנונה לא יקבל שכר-טרחה

ביהמ"ש דחה תביעה לשכר-טרחה שתבע משרד שמאים מלקוחה, לאחר ששירותיו הביאו להפחתת ארנונה ששילמה ■ הסיבה: רק עורך דין יכול לתת שירות מסוג זה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית המשפט נותן חיזוק למעמדם של עורכי הדין בתחום הייצוג המשפטי: שופט בית משפט השלום בתל-אביב, יאיר חסדיאל, דחה לאחרונה תביעה לשכר-טרחה, שדרשה חברת שמאות המקרקעין אהוד המאירי, בגין ייצוג חברה שביקשה להפחית את תשלום הארנונה המשולמת לעיריית קרית אונו, מאחר שרק עורך דין רשאי לתת שירות מסוג זה.

בית המשפט פסק כי על-פי חוק לשכת עורכי הדין (סעיף 20) קיימות פעולות של ייצוג, ייעוץ וטיפול משפטי לעורכי דין בלבד. בחוק גם נקבעו סנקציות פלילית ואזרחית למנוע "מסיגי גבול", שם בעלי מקצועות שונים שאינם עורכי דין המבקשים להעניק שירות שרשאים לתת עורכי דין בלבד. הסנקציה האזרחית קובעת כי בית המשפט לא ידון בתביעת שכר במקרה של שירות שהוא מיוחד לעורכי הדין וניתן על-ידי מי שאינו עורך דין.

מדובר בחברה אשר חתמה על הסכם מול חברת שמאות המקרקעין אהוד המאירי בשנת 2009, שקבע כי חברת השמאות תבצע בדיקה של חיובי ארנונה לנכס בקריית אונו, ואם יתברר כי קיים פוטנציאל ראוי להפחתת חיובי הארנונה השוטפים בגינו, החברה תטפל בכך בתמורה לתשלום שייקבע בהתאם להצלחה.

לטענת חברת שמאות המקרקעין אהוד המאירי, היא הצליחה לגרום לשינוי סיווג הנכס ובכך לחסוך לתובעת תשלומי ארנונה עתידיים ואף להביא להחזר בגין תשלומי עבר. בעבור הצלחה זו תבעה החברה שכר-טרחה של 27 אלף שקל.

למרות שהחברה העסיקה גם עורכי דין שטיפלו בהפחתת הארנונה, ולמרות שהושגה בפועל הנחה במיסוי, בית המשפט קבע כי חוק לשכת עורכי הדין גובר, והתביעה לקבלת שכר-הטרחה נדחתה. "חרף התעשרותה של הנתבעת כתוצאה מפעולות עורכי הדין שהעסיקה התובעת, התביעה נדחית", קבע חסדיאל.