מסתמן: תשלמו שכר דירה 18 שנה - ותוכלו לרכוש את הדירה

סגן שר האוצר: "אנו בוחנים מודל 'שכירות רוכשת': זוג שמשלם שכר דירה - בתום 18 שנה הדירה הופכת לשלו, בתוספת פרמיה קטנה" ■ "חברת דירה להשכיר עומלת על זה" ■ שכר דירה - כל מה שצריך לדעת

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

האם בקרוב דמי השכירות שישלמו שוכרי דירות יהפכו לתשלומי רכישה על הדירה שלהם? לדברי סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, המציאות הזאת קרובה מתמיד. בכנס לשכת רואי החשבון באילת הערב (ג') אמר סגן השר כי בימים אלה נבחנת ומקודמת יוזמה של שר האוצר משה כחלון, לפיה צעירים שישלמו שכר דירה 18 שנה, יוכלו בתנאים מסוימים לקבל את הדירה בתום התקופה, בדומה למודל הליסינג.

זו אינה הפעם הראשונה שהרעיון עולה במשרד האוצר, ואולם אם לשפוט על-פי דברי סגן השר במהלך הפאנל, נראה כי הדיונים סביב הנושא מתקדמים, ונעשה ניסיון משמעותי לגבש את הרעיון למציאות.

לדבריו, בבסיס היוזמה: צעירים שיגייסו הון עצמי לא גבוה, יוכלו לשכור דירה על פני 18 שנה - ובסיום התקופה לקבל את הדירה לבעלותם בתופסת פרמיה קטנה.

"אנחנו בוחנים את מודל 'שכירות רוכשת' מזה מספר חודשים", אמר כהן. "הצגנו לשר האוצר את המספרים, אך הוא לא קיבל את ההצעה הראשונה לפיה צעירים יידרשו להציג הון ראשוני של 80 אלף שקל - שמצא אותו גבוה מדי, ואנו בוחנים כעת מודל עם מספרים נמוכים יותר. אבל הרעיון הוא שזוג צעיר שמשלם שכר דירה, זה יהיה כמו ליסינג: בתום 18 שנה הדירה הופכת להיות שלו, בתוספת פרמיה קטנה".

לדבריו, "אני מתחייב לעבוד על זה לילות כימים, עד שהשר יאשר, ונצא עם זה החוצה לציבור. זה טוב לצעירים שמשלמים 20 שנה, ובסופו של דבר יזכו לבעלות על דירה. חברת 'דירה להשכיר' עומלת על זה, המודלים בבדיקה בשלב זה ברמת הפיילוט, ואם השר יאשר - נצא בקמפיין".

 

לגבי פעילותו כסגן שר אוצר בקדנציה הנוכחית ציין סגן השר, כי פעל להחזרת קרנות הגמל לשוק ההון עם קופות גמל להשקעה, מהלך שהתקבל בברכה גם בקרב הציבור וגם בגופים. "אנחנו בעיצומו של משא-ומתן עם הבנקים להפיץ את המוצר. זו הייתה הפלטפורמה לחסכון לכל ילד, ועכשיו מקדמים גם גמל לפנסיה עבור כל שמי מי שצריך למכור דירה שלישית, על-מנת שיוכל להשקיע את הכספים באופן מושכל", אמר.

עוד התייחס סגן השר כהן לטיפול בפירמידות בארץ, וציין כי כיום יש הזדמנות להמשיך את התיקון: "הפירמידות הופלו, וזו הזדמנות לתקן את מה שלא תוקן בחוק הריכוזיות, שלא יהיו יותר משתי שכבות. אך זה לא הכול - יש צורך לטפל גם בפירמידות בחו"ל. היו מקרים של פירמידות עם שכבות באיי הבתולה וכיוצא באלה, ויש עוד הרבה עבודה לעשות בתחום".