ביהמ"ש הורה על הקפאת מכרז לאספקת חומרי ניקוי לצה"ל

סנו פרופשיונל טוענת כי המכרז מעניק יתרון בלתי הוגן לקליר, המספקת חומרי ניקוי לצה"ל כבר 16 שנים ■ עוד נטען כי יש לפסול את קליר מהתמודדות במכרז החדש, שכן היא רימתה את משרד הביטחון ולא גילתה כי גבתה מע"מ בכפל במשך שנה וחצי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא צו ביניים להקפאת מכרז של משרד הביטחון לאספקת חומרי ניקוי ומוצרי היגיינה ליחידות צה"ל. הצו הוצא לבקשת חברת סנו פרופשיונל, חברה בת של סנו, שטוענת לפגמים קשים ומהותיים במסמכי המכרז, הפוגעים בשוויון בין המתמודדים ומעניקים יתרון בלתי הוגן לחברת קליר, ודורשת את תיקון מסמכי המכרז.

עוד דורשת סנו לפסול את קליר מלהתמודד במכרז. השופטת רחל ברקאי קבעה דיון במעמד הצדדים ל-10 ביולי.

סנו פרופשיונל, באמצעות עורכי הדין מנחם אברמוביץ ושקד ניסן-כהן ממשרד המבורגר-עברון, טוענת כי ניסוח המכרז מעניק יתרון משמעותי לחברת קליר, אשר ב-16 השנים האחרונות זכתה במכרזי האספקה למוצרי ניקוי והיגיינה לצה"ל.

לטענת סנו פרופשיונל, המכרז מעניק לקליר יתרון רב, שכן יש בידיה את המידע המלא והמקיף באשר לכמויות שסופקו בפועל ליחידות צה"ל, תדירות המשלוחים, שוויהם ויעדי המשלוח - נתונים שאין לשאר החברות המתמודדות.

לטענת סנו, היא פנתה כמה פעמים למשרד הביטחון בבקשה לקבל נתונים אלה, כדי שתוכל להציע את ההצעה הטובה ביותר, אבל חוץ מנתונים חלקיים - הבקשה לא נענתה.

יתרה מכך, לטענת פרקליטי סנו, בדיקה שנעשתה העלתה כי קיימים פערים ניכרים של עשרות ומאות אחוזים בין האומדנים שהתפרסמו במכרז לבין הרגלי הצריכה בפועל של יחידות צה"ל.

"התנהלות זו משמרת את יתרונו של הספק הקיים (קליר), יתרון הקיים לספק זה במשך שנים, ופוגעת באינטרס של משרד הביטחון לקבל את ההצעה הטובה והזולה ביותר במסגרת המכרז, דבר שאינו אפשרי לאור פערי המידע", נטען בעתירה.

נושא נוסף שמעלים עורכי הדין של סנו פרופשיונל בעתירה, הוא שבימים האחרונים הוכח מעבר לכל ספק, לאחר שגם היועץ המשפטי של משרד הביטחון הודה בכך, כי חברת קליר גבתה ממשרד הביטחון במשך תקופה של שנה וחצי מע"מ על מחירים שכבר כללו מע"מ.

הדבר נודע לעורכי הדין של סנו מחלופת מכתבים עם המחלקה המשפטית במשרד הביטחון, ערב הגשת העתירה. בתחילה טענו עורכי הדין של משרד הביטחון כי קליר הועדפה במכרז הקודם על פני סנו פרופשיונל, כיוון שמחיריה כבר כללו מע"מ. ואולם, לאחר שבסנו גילו כי המחירים לא כללו מע"מ, הודו נציגי המחלקה המשפטית כי נפלה אצלם טעות שנבעה כתוצאה מ"תקלה מחשובית", ולכן הם שילמו מע"מ בכפילות, מה שהקפיץ את המחיר ששולם לקליר. לדברי המחלקה המשפטית, משרד הביטחון פועל בימים אלה להחזרי תשלומים ששולמו ביתר לקליר.

"משמעות הדבר מבחינה כלכלית היא שקליר גבתה סכומים של מיליוני שקלים ביתר, על חשבון משרד הביטחון והקופה הציבורית, אך בחרה למלא פיה מים", נטען בעתירה. מסיבה זו דורשת סנו פרופשיונל לפסול את השתתפות קליר במכרז החדש.

"התנהלות זו היא חסרת תום-לב ואף עולה כדי רמייה של ממש", נטען בעתירה. "אין לאפשר למשרד הביטחון ולקליר לסווג התנהלות זו כתקלה, שכן מדובר בהתנהלות חמורה ביותר מצידה של קליר, המעידה על רמת אמינותה כספק של משרד הביטחון". לדברי עורכי הדין של סנו פרופשיונל, "התנהלות זו מהווה טעם מספיק לפסילתה של קליר כספק מוכר של משרד הביטחון".

הדיון בעתירה מעורר עניין בקרב ספקים העובדים עם מערכת הביטחון, שכן לא מעט מכרזים של מערכת זו בנויים על אומדנים של כמויות אספקה, ולהחלטה שתתקבל בנוגע למכרז זה עשויות להיות השפעות על מכרזים נוספים. 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "אין בסיס לטענותיה של חברת סנו. משרד הביטחון מנהל את המכרז על-פי חוק ולא מעניק יתרון כלשהו למי מהמתמודדים. בניגוד לנטען, סנו קיבלה במהלך המכרז את כל המידע הנדרש ואף מעבר לכך.

"כמו כן, אין בסיס לטענה שקליר רימתה כביכול את משרד הביטחון. להפך: החברה דיווחה מיידית למשרד על תקלת המחשוב בתשלום המע"מ, שהביאה הן לחיוב ביתר והן לחיוב בחסר של החברה. עמדת המדינה במלואה תוצג כמקובל לבית המשפט".