רשתות מזון, בהן סודוך המונה 13 סניפים, לא ממתינות לממצאי חקירת הרשות להגבלים עסקיים ומעדכנות את הלקוחות כי הן חדלו לכבד כרטיסי תן ביס. ג'פניקה, לעומתן, הפסיקה את שירות המשלוחים של החברה ב-1 ביוני, והיום היא מכבדת את כרטיסי תן ביס רק בישיבה במסעדה. רשתות מזון נוספות הצהירו באוזני "גלובס" כי ישקלו להגביל את המשך ההתקשרות עם תן ביס.
הרשות להגבלים עסקיים בודקת את גובה העמלות שגובות החברות תן ביס וסודקסו (המוכרת כ"סיבוס") ממסעדות שעובדות עמן בשיתוף פעולה, בעקבות פניית המשנה למנכ"ל עיריית תל אביב ארנון גלעדי לממונה על ההגבלים העסקיים, שבה הוא מביע חשש מדואופול בתחום עמלות הסליקה במסעדות. החשש של גלעדי נובע מכך ששתי החברות שולטות בכ-80% מהשוק.
במקביל לפני כשבועיים ערכו מתן חודורוב, דניאל אלעזר ואבי סדרינה ל"אנליסט" בערוץ 10 תחקיר על החברות האלה, המגלגלות לפי הערכות "אנליסט" 4.8 מיליארד שקל, לפי 40 שקל לארוחה - שממנו גוזרות החברות קופון של 350 מיליון שקל.
איך זה עובד? מאות אלפי שכירים משתמשים בקופונים מסובסדים לארוחת צהריים במסעדות. תן ביס וסיבוס גובות עמלות של 6%-10% - הרבה יותר מהעמלות שגובות חברות האשראי - ובמשלוחים העמלה היא 10%. ההערכות הן כי 500 אלף לקוחות בחודש משתמשים בשירותים.
בכיר ברשת סיפר היום ל"גלובס" כי "בתחילת הדרך העבודה מולן היתה סוג של win win, החברות היו מייצרות פתרון לגופים גדולים, לרוב חברות הייטק, והיו גובות עמלה סבירה של 1%-2% מהמסעדות שהיו מקבלות ריכוז חודשי בצורה נוחה, ואחוז דומה מאותן חברות. אבל הן החלו לפנות לכל ארגון המונה יותר מעובד אחד ולהציע את שירותיהן כמעט ללא עמלה וגלגלו את העמלה כולה על המסעדות עצמן. בהמשך הן יצרו פתרונות סליקה בלעדיים בעלות לא סבירה, הגדילו משמעותית את העמלות והחלו לגבות עמלות כפולות על הזמנה במשלוח. הן מקזזות כספים בצורה חד צדדית ומסעדה המבקשת להקדים תשלום 'נקנסת' בריבית דומה לזו של שוק אפור".
"המסעדות הן בבחינת לקוח שבוי של תן ביס וסיבוס", אומר שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות. "העסקים לא יכולים להרשות לעצמם להפסיק לעבוד איתם. אין להם יכולת מיקוח ובאזורים מסוימים יש עסקים שתלויים בחברות הללו כי עיקר המחזור שלהם תלוי בפעילות הזו. הלקוחות הסועדים הם לא באמת לקוחות של המסעדות, אלא של תן ביס וסיבוס והם יכולים לשנע אותם כאוות נפשם לכל עסק שמשלם להם עמלות מופרכות כמו שהם מבקשים".
"חשוב מאוד שברשות ההגבלים החליטו לבדוק את העמלות, הדומות והגבוהות מאוד, של כרטיסי המזון לעובדים", אומר מתן חודורוב ל"גלובס". "במהלך התחקיר, פגשנו מסעדות שכמעט מתמוטטות בגלל הביס הגדול של תן ביס במחזור ההכנסות שלהן - ואחרות, כמו ג'פניקה, שהחליטו להחרים את שירות המשלוחים שלהן לגמרי. מהמצב הזה מרוויחים רק שני מועדוני לקוחות ששולטים בשוק, ומפסידים כל היתר: המסעדנים, העובדים והלקוחות שמשלמים את החשבון".
"באמצע שנה שעברה תן ביס הכריזה כי היא משיקה אפליקציה שמציעה משלוחים גם ללקוחות פרטיים, זה להשתין עלינו מהמקפצה". לדברי הבכיר, "עד אמצע השנה שעברה, כאשר האפליקציה של תן ביס עבדה רק מול בעלי עסקים, הסכומים של העסקאות דרכם עמדו על עשרות אלפי שקלים בחודש, היום כבר מדובר במאות אלפי שקלים והיד עוד נטויה. לתחושתי יש פה ריח של תיאום ביניהן מכיוון ששתיהן מעלות את העמלות יחד".
גלעדי, משנה לראש עיריית תל אביב, האמון על פיתוח העסקים, מספר כי "פנו אלינו כמה עסקים בנושא. הם ציינו שהם שבויים במערכת שלא יכולים להשתחרר ממנה. הם רוצים את קהל הלקוחות, אבל המחיר שהם משלמים על זה הוא גבוה לאור הסליקה שלוקחת אחוזים משמעותיים. לא הגיוני שישלמו 6%-11% עמלה. נכון שתן ביס וסיבוס עושים עבודה ומביאים קהל, אבל זו ריבית נשך שהיא לא הגיונית".
מתן ביס נמסר בתגובה: "תן ביס מאפשרת לציבור הרחב להזמין אוכל ממסעדות בצורה מהירה ויעילה באמצעות אפליקציה ובאתר. בכך, היא מאפשרת לצרכנים לערוך השוואת מחירים ומחוללת תחרות, המולידה תועלות צרכניות ומהווה נדבך חשוב בהקטנת יוקר המחיה. מסעדות המתקשרות עם תן ביס נהנות משירותי שיווק ופרסום של הפלטפורמה, המאפשרים למסעדות להגדיל את מחזור המכירות שלהן. מחירי הארוחות הנמצאים באתר ובאפליקציה נקבעים על ידי המסעדות ותן ביס מהווה פלטפורמה למתן הנחות על ידי המסעדות לצרכן הסופי".
מסודקסו נמסר: "ההשוואה בין השירותים הניתנים על ידינו לבין שירות הסליקה של חברות האשראי שגויה ביסודה ואינה נכונה. החברה מעניקה מגוון רחב של שירותים ופתרונות הסעדה לתאגידים ולחברות, וכן לבעלי מסעדות. אנחנו בקשר יומי ורציף עם המסעדנים ולא נתקלנו בשום פעילות לא שגרתית מצד בעלי המסעדות ובוודאי לא בהפסקת הפעילות מולנו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.