טראמפ ויועציו עולצים: ארה"ב נותרה מבודדת ב-G-20? מעולה

המחנה הלאומני בבית הלבן, ובראשו "האסטרטג הראשי" סטיב בנון, צופה עליה בתמיכת האמריקאים בנשיא, שנשחקה בגלל כשלון המאמץ הרפובליקאי לקטול את אובמה-קר 

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חזר לפנות בוקר (א') לוושינגטון, כנראה במצב רוח מעולה. פסגת ה-G20 בהמבורג היתה "הצלחה אדירה", הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו. אחרים, בעיקר אירופים רבים, סבורים אחרת, אבל כאשר אמות המידה הנשיאותיות נגזרות משיקולי פוליטיקה פנימית, כלומר תגובות הקהל במגרש הביתי בוויסקונסין ובאוהיו, יש לטראמפ - ובעיקר לפלג היועצים הלאומניים בבית הלבן - סיבה לחגוג.

הם מאמינים, שלפחות תומכיו, ואולי אזרחים נוספים, יעריכו את קריאת טראמפ באירופה להגן על "הציוויליזציה המערבית" ואת נכונותו המתמשכת לצאת נגד התקינות הפוליטית ונגד הסכם פריס כדי להגן על האינטרסים הכלכליים של ארה"ב.

ביקום האירופי, הצטיירה נוכחותו של טראמפ כצליל צורם שפגם בניגון ההרמוני של המבורג. סירובו לתמוך בהסכם פריס לצמצום הדרגתי של גזי-החממה הרחיק את ארה"ב מקהילת המדינות הנאורות והותיר אותה מנודה בין 19 הכלכלות הגדולות האחרות בפסגה. קריאתו להטיל הגבלות חמורות על ההגירה לאירופה התקבלה בקרירות, אם לא בעוינות. (פולין והונגריה הן סיפור אחר; טראמפ היה נבחר כנשיא בכל אחת מהן ברוב גורף, אך הן אינן חברות ב-G-20). איומו להטיל מכסים על משלוחי פלדה מיובאים לארה"ב נתן דחיפה להתייעצויות ראשוניות בין נציגים אירופיים על אפשרות להצתת מלחמת סחר - מיסוי על וויסקי מאמריקה.

"המסע הזה מבליט בצורה חדה כיצד ויתרה ארה"ב על תפקידה כמעצמה שאי-אפשר בלעדיה", אמר ל"ניו יורק טיימס" בריאן פלון, שהיה דוברה של הילארי קלינטון במהלך הבחירות לנשיאות ב-2016. בעיני שאר העולם, פסגת המבורג הדגישה את הבדידות הגוברת של ממשל טראמפ בקרב ה-G20 ואת ריחוקו מהכלכלות הגדולות האחרות.

אך לא כך רואים את המצב בבית הלבן, או לפחות בחלק ממנו. בסביבתו של טראמפ מתנהל מאבק מתמיד בין היועצים שנמנים עם הימין הקיצוני, אלה שמגדירים עצמם כ"לאומנים" ו"פטריוטים", ובראשם "האסטרטג הראשי" של הנשיא, סטיב בנון, וסטיבן מילר, אידיאולוג ימני (שכתב את הנאום על הצורך לשמור על הציוויליזציה המערבית), לבין היועצים מהזרם המרכזים ובהם היועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, גארי קוהן, ראש מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן (ולשעבר נשיא גולדמן זקס), ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא, ושר-החוץ, רקס טילרסון. התנהלות טראמפ בפסגת המבורג נראית כניצחון ברור של הפלג הימני בממשל וכסימן להתחזקות נטייתו הטבעית של טראמפ לנקוט מדיניות כוחנית ודווקאית, שלא תמיד תעלה בקנה אחד עם האינטרסים האמריקאים.

"בסך הכל, הביקור באירופה נשען הרבה יותר על גישה של לאומנות מאשר על גישה גלובלית", אמר ריצ'ארד האס, נשיא המועצה ליחסי חוץ. "המסע הזה הדגיש עוד יותר את העובדה שהממשל דוחה סחר חופשי, שהוא מתעלם מהשינויים האקלימיים על כדור-הארץ, שהוא אינו מכבד את העיתונות החופשית, ושהוא לא מחה ממש ברצינות על ההתערבות הרוסית בפוליטיקה האמריקאית". האס דיבר בראיון ל"פוליטיקו".

"המסע להמבורג נתן לאמריקה תחושה ברורה לגבי פילוסופיית מדיניות החוץ של הנשיא ושם דגש חזק על מטרתו ארוכת הטווח - להחזיר את אמריקה לגדולתה בזירה העולמית", אמר ג'ייסון מילר, שהיה דובר במטה טראמפ ומוסיף לייעץ לממשל.

הצטרף לחגיגה "וול סטריט ג'רנל" השמרני, שקבע במאמר המערכת שלו שטראמפ "היכה בתדהמה את וושינגטון" בנאום שלו בווארשה שבו קרא להגן על "הציוויליזציה המערבית" ולחזק את הזהות התרבותית הלאומית: "מר טראמפ סוף סוף מגלה לנו את הליבה של מה שתוכל להיות הפילוסופיה השלטונית שלו - הגנה נחושה של המסורת המערבית".

ברמה המיידית, המסע לאירופה איפשר לטראמפ להתנער מהמציאות הקודרת שלו בוושינגטון: אי יכולתו לספק מנהיגות למאמץ הרפובליקאי למוטט אחת ולתמיד את אובמה-קר, העדר כל הישג תחיקתי בקונגרס (למעט מינויו של שופט עליון שמרני) ובעיקר החקירות המתעצמות לגבי קשרי מטה הבחירות שלו, לרבות הקשרים של חתנו, קושנר, ואולי שלו עצמו, עם גורמים רוסיים. את הענן השחור הזה טראמפ אינו יכול להסיר והוא מעיב על נשיאותו.

העובדה שרף התמיכה בו אינו מצליח לעבור את רף 40% - שיעור התמיכה הנמוך ביותר בנשיא במחצית השנה הראשונה לממשלו בעידן המודרני - היא ענן שחור נוסף. היועצים הלאומנים של טראמפ מאמינים, שנאומו בווארשה והתנהלותו בהמבורג יחזירו את הניצוץ בעיניים ל"בסיס", גרעין תמיכה בטראמפ, יעלו את המורל של הנשיא עצמו ויאפשרו לו להתנער מדכדוכו ולמשול באותה מידה של התהלבות שאיפיינה את מסע הבחירות שלו.