יציבות בסיום המסחר בבורסה; הבנקים עלו בכ-1%

עליות באירופה ובחוזים בוול סטריט, נעילה מעורבת בבורסות אסיה ■ אקסלנס: "משקיעים זרים בדרך החוצה מבזק" ■ לאומי שוקי הון: "אל תמהרו לממש מניות אלביט מערכות"

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בת"א הסתיים היום (ב') בעליות שערים קלות, על רקע עליות באירופה ויציבות במסחר בוול סטריט, ולאחר נעילה מעורבת באסיה. מניות הבנקים ריכזו עניין. 

 

בוול סטריט נפתח המסחר בעליות מתונות לאחר שביום שישי המסחר ננעל בעליות של יותר מ-1%. העליות באו ברקע דוח תעסוקה חיובי בארה"ב שהראה תוספת של  222 אלף משרות לשוק העבודה בחודש יוני, לאחר תוספת של 147 אלף משרות במאי. שיעור האבטלה עלה ב-0.1% ל-4.4%.

הדוח החזק יחסית ישפיע על החלטת הפדרל ריזרב האם להעלות ריבית פעם נוספת השנה. עד כה, העלה הפד פעמיים את הריבית ב-2017, ואין ספק כי לנתוני התעסוקה בחודש החולף - ובחודשים הקרובים - יהיה משקל בהחלטה. כעת מעניקים החוזים העתידיים סיכוי של כ-50% לתרחיש שכזה.

בנק ישראל פרסם אתמול מסמך הנחיות לבנקים, בו הנחה אותם לבצע "מבחני לחץ" לתיק האשראי לרכב. הבנק הורה לבנקים לוודא ששווי בטוחה בדמות רכב יחושב כ-60% בלבד משווי הרכב במחירון. בנוסף, ככל שהרכב יילך ויתיישן, היחס של שווי הבטוחה לשווייה במחירון יירד, עד אשר ברכבים בני יותר מ-5 שנים לא ייחשב הרכב כלל כבטוחה אמיתית (מבחינה חשבונאית) ושווי הבטוחה יהיה למעשה אפס. ההנחיות מטילות ספק ביכולת הבנקים לממש כלי רכב משועבדים, ובאות לוודא שזה לא יפגע בהם.

 

רוני בירון, מנהל המחקר באקסלנס, סבור כי "משקיעים זרים בדרך החוצה מבזק  - הם רואים בחומרה את חקירת רשות ניירות ערך". בירון הוסיף כי "החקירה הופכת את ההחזקה בבזק לבעייתית עבור הרבה מאד גופים, יש כוכבית על המניה. לעומתם, המשקיעים המקומיים רוצים להיכנס".

אלביט מערכות  זכתה לאישוש המלצת "תשואת שוק" מלאומי שוקי הון, במחיר יעד של 420 שקל, נמוך ממחיר השוק בכ-5%. הם מסרו למשקיעים: "אל תמהרו לממש מניות אלביט, הסקטור הביטחוני נהנה מרוח גבית".

חברת אי.די.בי פתוח יוצאת לגיוס נוסף של 200-300 מיליון שקל, באמצעות הנפקת איגרות חוב מסדרה י"ד החדשה. הסדרה, שתעמוד לפירעון בתשלום אחד ב-30 בדצמבר 2022, תובטח בשיעבוד על מניות החברה הבת דיסקונט השקעות (דסק"ש) , כאשר שווי המניות המשועבדות יהיה גבוה ב-33% מהיקף החוב.

חברת תאי הגזע פלוריסטם  מקימה קו ATM, כלומר מכשיר המאפשר לה למכור מניות של עצמה בבורסה, במחיר השוק. מכשיר זה מהווה מעין תחליף להנפקה, ומאפשר לחברה לגייס סכומי כסף קטנים על פי צורך, מבלי לצאת להנפקה רשמית.