דיווח: בנו של טראמפ פגש עו"ד מרוסיה לקבל מידע על קלינטון

"ניו יורק טיימס": דונלד טראמפ ג'וניור הסכים לפגוש את המקורבת לקרמלין במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ביוני 2016 ■ בפגישה נכחו יועצו קושנר ומקורב נוסף לנשיא

הילארי קלינטון דונלד טראמפ  , בחירות  / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון דונלד טראמפ , בחירות / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ ג'וניור, אחד מבניו של נשיא ארה"ב, אישר אתמול (א'), כי הוא ובכירים אחרים במטה הבחירות של המועמד טראמפ, לרבות ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא המיועד ועתה יועץ בכיר בבית-הלבן, נפגשו אשתקד, במהלך מסע הבחירות לנשיאות, עם עורכת-דין רוסיה בעלת קשרים לקרמלין, לאחר שלטראמפ הבן הובטח שיקבל ממנה מידע שלילי על הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות. כך דיווח אמש "ניו יורק טיימס".

מידע ראשוני על הפגישה פורסם ב"טיימס" כבר בשבת והוא יוחס לשלושה יועצים בבית הלבן שקיבלו תדרוך על הפגישה ושני יועצים נוספים שהיו מודעים לקיומה. אך בראיונות נוספים בעקבות הפרסום הראשוני, חשפו היועצים את המניע לפגישה: הבטחה שיימסר למשתתפים בה - כאמור טראמפ הבן, קושנר וכן פול מאנאפורט, שהיה אז יו"ר הקמפיין - מידע שלילי על קלינטון. מאוחר יותר, אישר זאת במו פיו דונלד טראמפ ג'וניור עצמו.

אנליסטים אמרו אמש, כי אם אכן אישש טראמפ הבן את הדברים, מדובר בהודאה מדהימה שעשויה להיות אקדח מעשן בחקירה הפדראלית על קשרים פוטנציאליים בין קמפיין טראמפ לגורמים רוסיים. במילים אחרות: זו יכולה להיות ראיה לכאורה לכך שבמטה הבחירות של טראמפ היתה נכונות לשתף פעולה עם הרוסים כדי לגבור על קלינטון.

על פי ה"טיימס", נערכה הפגישה במגדל טראמפ בשדרה החמישית ב-9 ביוני, שבועיים לאחר שוועידת המפלגה הרפובליקאית העניקה לטראמפ האב את המינוי לנשיאות. עצם קיום הפגישה קשור ישירות לשאלה המרכזית שמונחת עתה לפני החוקרים הפדראליים: האם מטה טראמפ שיתף פעולה עם הרוסים? העיתון מציין, כי המידע על הפגישה הוא הסימן הפומבי הראשון לכך שלפחות כמה מחברי מטה הבחירות של טראמפ היו מוכנים לקבל סיוע רוסי. למעשה, הפגישה היא המגע המוכח הראשון בין בכירי המטה לבין דמות רוסיה שמקושרת לקרמלין.

"וושינגטון פוסט" מציין, כי עד עתה היתה לנשיא טראמפ אסטרטגיה נוחה להזים טענות שהועלו נגדו בתקשורת: הוא היה זורע ספקות באמינות המקורות, שהיו בדרך כלל עלומי שם, ומכריז שמדובר בפייק ניוז. זו האסטרטגיה שנוקטים גם אלפי תומכיו, בארה"ב ומחוצה לה, שמגדירים כל דיווח שאינו נוח להם כפייק ניוז.

אבל טראמפ הבן השליך את האסטרטגיה הזו לאשפה והעדיף למסור ל"טיימס" הודעה, שבה הוא מאשר, כי אכן נפגש עורכת-דין רוסיה בעקבות בקשה של מכר. "לאחר שהוחלפו דברי נימוסין, האשה הודיעה שיש בידה מידע על אנשים מסוימים שקשורים לרוסיה, שמממנים את הוועדה הארצית של המפלגה הדמוקרטית ותומכים בגב' קלינטון. דבריה היו מעורפלים ומטושטשים ולא היה בהם שום היגיון. לא נמסרו שום פרטים או מידע תומך. במהרה התברר, כי כי לאשה זו לא היה שום מידע משמעותי".

טראמפ הבן הוסיף, כי בת-שיחם הטתה את השיחה לסוגיית ילדים רוסיים, שהחלו לעבור הליכי אימוץ בידי הורים אמריקאיים, ולחוק מגניצקי, יזמת חקיקה אמריקאית שנועדה לסמן דמויות רוסיות שחשודות בהפרות של זכויות האדם. החקיקה הזו כל כך הכעיסה את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עד שהוא הורה להפסיק הליכי אימוץ שבהם היו מעורבים אזרחים אמריקאים.

"התברר לי (שסוגיה זו) היתה האג'נדה האמיתית של הפגישה מההתחלה וכל הטענות על מידע עם פוטנציאל לסייע (לקמפיין של טראמפ) היתה אמתלה לקיים את הפגישה".

המשפט הזה מראה אפוא בעליל שטראמפ הבן היה מוכן להיפגש עם מקושרת לקרמלין בתקווה לקבל ממנה מידע נגד קלינטון.

בהודעה שפירסם דובר פרקליטו של הנשיא טראמפ נאמר: הנשיא לא מודע לקיומה של הפגישה וממילא הוא לא השתתף בה". ויו"ר מטה הבית הלבן, ריינס פריבס, הכריז שכל הדיווחים על הפגישה אינם אלא "המבורגר של לא כלום".