תדמור נחוש: העלה את הריבית לכ-8% בהנפקת נאוויטס

לפני כשבוע וחצי נאלצה נאוויטס לעצור את הנפקת האג"ח בגלל ביקושים חלשים  ■בנוסף להעלאת הריבית, משפרת נאוויטס במידה ניכרת גם את שטר הנאמנות

גדעון תדמור / צילום: יעל צור. באדיבות ועידת אנרגיה ועסקים
גדעון תדמור / צילום: יעל צור. באדיבות ועידת אנרגיה ועסקים

לאחר שקיבל כתף צוננת משוק ההון המקומי, משפר גדעון תדמור את הצעתו בגיוס החוב של חברת נאוויטס שבשליטתו, ערב המכרז המוסדי שיתקיים מחר (ג'), לגיוס בהיקף של 131 מיליון דולר. לפני כשבוע וחצי נאלצה נאוויטס לעצור את הנפקת האג"ח בגלל ביקושים חלשים. כעת, כך נודע ל"גלובס", היא העלתה את הריבית מ-6.5% ל-7.75%, רמה שמשקפת ריבית אפקטיבית של יותר מ-8% למשתתפים בסבב המוסדי, עם עמלת ההשתתפות המוקדמת וריבית חצי-שנתית. נוסף על כך משנה החברה במידה ניכרת גם את שטר הנאמנות, במיוחד באמצעות הוספת התנאי שלפיו כספי הגיוס לא יועברו מהנאמן לנאוויטס עד שתידרש השקעה מהותית בפועל (ולא במועד קבלת החלטת ההשקעה).

שני צעדים אלה נעשו בעקבות ביקורת שנשמעה באחרונה מהשוק המוסדי - שעיקרה היעדר פיצוי מספיק על הסיכון בהנפקה (גובה הריבית), ודרישה לשיפור שטר הנאמנות - בתקווה להביא להצלחת הגיוס. ישנם עוד כמה שינויים, בהם שינוי בשטר הנאמנות כך שכספי האקוויטי של נאוויטס יוזרמו לטובת השלמת פיתוח תגלית הנפט בקסקין שבמפרץ מקסיקו קודם להזרמת כספי החוב שיגויס לתוך הפרויקט. לאחר השלמת גיוס החוב צפויה נאוויטס לבצע, באמצעות שותפות מוגבלת, הנפקת אקוויטי בהיקף של 15 מיליון דולר באמצעות יחידות השתתפות, לפי שווי של כ-100 מיליון דולר לעסקיה (אחרי הכסף).

נאוויטס פטרוליום, שבה שולט תדמור יחד עם חנן רייכמן (מנכ"ל), יעקב כץ וחנן וולף, פועלת בתחום החיפושים, הפיתוח וההפקה של נפט וגז, בעיקר בארה"ב, והיא מקדמת את הנפקתה לקראת ביצוע קידוחי אקספלורציה ופיתוח, השנה ובשנה הבאה. אחד מנכסיה המרכזיים של נאוויטס הוא זכויות בתגלית הנפט בקסקין שבמפרץ מקסיקו, בהיקף של כ-486 מיליון חביות - שפיתוחה הוא היעד לגיוס החוב.

בסביבת נאוויטס חשים, כי ישנה תפיסה מחמירה מדי בשוק הישראלי ביחס לסיכון הטמון במאגר בקסקין, ש"אינו מסוכן כפי שהוא נתפס בישראל, וכל מפרץ מקסיקו מלא במאגרים מסוג זה".

לתפיסת אותם גורמים, "יש פספוס ביחס לפרויקט, והתעלמות מיתרונות הפרויקט, שדומה לפרויקט לוויתן, ושהושקעו בו עד היום למעלה ממיליארד דולר ופיתוחו כבר יצא לדרך. סיכון ההשלמה של הפרויקט נמוך ממה שנתפס בשוק הישראלי. יש home bias מוגזם בישראל בהקשר זה. זה קידוח פשוט יחסית, שנעשו כבר כמוהו באזור, וזה מאגר איכותי שיוכיח את עצמו".

תדמור, מוותיקי תחום חיפושי הנפט והגז בישראל, עמד במשך שנים ארוכות בראשות שותפויות חיפושי הנפט והגז שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, דלק קידוחים ואבנר, בתקופת תגלויות הגז הענקיות שבהן לקחו חלק - ים-תטיס, תמר ולוויתן.

מלבד היותו אחד מהפעילים הוותיקים בתחום הנפט והגז בישראל, תדמור הוא גם אחד השכירים העשירים במשק. במהלך השנים הוא נהנה מסכומי עתק שזרמו לכיסיו, בעיקר בזכות מימוש אופציות בחברות שונות מקבוצת דלק, בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים, נוסף על שכר של עשרות מיליוני שקלים שגרף.