עובדי ארקיע: לטייסים שלנו מגיע לטוס גם לפריז - לא רק לאילת

העובדים מאיימים בשיבושים בטיסות חכורות שמבצעים טייסי ארקיע עבור חברות זרות, ובהן ואל-על ■ יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "ניסינו להגיע להסכמות עם ההנהלה"

מטוס ארקיע / צלם: תמר מצפי
מטוס ארקיע / צלם: תמר מצפי

עובדי ארקיע מאיימים לשבש את מערך הטיסות, זאת באמצעות פגיעה בטיסות חכורות שמבצעים טייסי ארקיע עבור חברות זרות - בעיקר אל-על. הבסיס לסכסוך עבודה שהכריזו העובדים מתרכז בנושא אחד: ה"חכירות הרטובות" - חברת תעופה שחוכרת שירותים מחברה אחרת, מהלך נפוץ בכל העולם ושתדירותו גדלה בקיץ.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסביר ל"גלובס" כי "מדובר בתופעה ידועה אמנם, אבל לא בכמויות שהיא מתרחשת בארקיע. מדובר על מאות טיסות בשנה שמתקיימות באופן חד-צדדי, וללא הסכמה עם העובדים". לדבריו, "ניסינו להגיע להסכמות עם הנהלת ארקיע, ביקשנו שתעביר את הטיסות החכורות לטייסי החברה, אולם ההנהלה מבחינתה הודיעה שהיא לא יכולה לעשות את זה - ובלי ברירה נתחיל במאבק".

בבסיס המאבק עומד נושא השכר. הטיסות החכורות, לפי טענת טייסי ארקיע, הן ליעדים באירופה ועל כן השכר של צוותי האוויר המבצע אותן גבוה יותר לעומת השכר שמקבלים טייסי ארקיע, שמצוותים בעיקר בטיסות לאילת וללרנקה. כך שאת הטיסות שעבורן משתכרים יותר, אלו לאירופה, מבצעים הטייסים הזרים במטוסים החכורים.

"במקום שמי שיטוס לפריז יהיו טייסי ארקיע והם יתוגמלו על כך בהתאם, טייסי ארקיע מבצעים טיסות לאילת - והתוצאה היא הפסד השתכרות בשיעורים של עשרות אחוזים", אומר אדרי. "אנחנו לא מבקשים תוספת שכר, אלא תמהיל טיסות שלא פוגע בטייסים. הטיסות החכורות לא נעשות בתיאום ולא נעשות בהסכמה עם העובדים, וזה משהו שאנחנו לא יודעים לחיות איתו. במקום להשבית את החברה, הצעד שלנו הוא מידתי ואומר שכל עוד יתקיימו טיסות ארקיע במטוסים זרים - לא ניתן שירותים לחברות אחרות".

חברת תעופה מפעילה שני מסלולים של טיסות חכורות: הראשון - מצב שבו החברה מטיסה את נוסעיה לחו"ל באמצעות חברה זרה שעל גבי הטיסה נמצא צוות האוויר של החברה הזרה (למשל טיסות צ'רטר ליעדים במזרח אירופה שמוכרת ארקיע אולם הטיסה עצמה מבוצעת על ידי חברה זרה); השני - החברה עצמה משמשת כחברה שחוכרת את מטוסיה עבור חברות זרות, כך טיסות שמבצעת אל-על למשל במטוסי ארקיע. במקרה של אל-על מדובר בטיסה שבועית אחת או שתיים המתקיימות באמצעות מטוסי ארקיע. אל-על משתמשת בשירות הזה לאור מחסור בטייסים וגם כ"מסלול עוקף שבת" (גם באמצעות מטוסי ישראייר).

אדרי הסביר כי השלב הראשון במאבק הוא "לא לקחת טיסות של חברות אחרות, כלומר טיסות של אל-על שחוכרת עבורה ארקיע. המטרה היא לא לפגוע בנוסעים. אנחנו לא רוצים לפגוע בלוח הטיסות הסדירות של ארקיע לאילת, אנחנו מבינים שמדובר בזמן של חופשה ולכן אנחנו מודיעים לארקיע מראש כדי שהחברות הזרות תוכלנה להתארגן על טיסות חלופיות. בשבוע הבא צפויה להיות טיסה חכורה של ארקיע עבור אל-על - אז הנה אנחנו נותנים לאל-על מספיק זמן להתארגן עם חברה אחרת". המשמעות היא שמי שייפגע מצעדי המחאה לא יהיו נוסעי ארקיע, כי אם נוסעים של חברות אחרות משום שהשיבושים מתייחסים לטיסות החכורות.

מהנהלת ארקיע נמסר: "הפעילות תתנהל כסדרה. ההנהלה בטוחה שעובדי ארקיע המסורים והשותפים בחברה לא ישבשו את הפעילות התיירותית המוצלחת בתקופה זו".