בקרוב: הקץ לעמלות על כרטיסי קולנוע לרוכשים באינטרנט

שר הכלכלה אלי כהן הודיע היום כי הקואליציה תתמוך בהצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג לאיסור גביית עמלה על עסקאות לרכישת כרטיסי קולנוע ומופעים

אלי כהן ותמר זנדברג / צילום:דוברות משרד הכלכלה
אלי כהן ותמר זנדברג / צילום:דוברות משרד הכלכלה

שר הכלכלה אלי כהן הודיע היום (ד') כי הקואליציה תתמוך בהצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) לאיסור גביית עמלה על עסקאות לרכישת כרטיסי קולנוע ומופעים.

הצעת החוק תבקש לאסור גביית עמלה מיוחדת בעסקאות שיבוצעו באמצעות האינטרנט. מדובר למעשה בעסקות הכוללות רכישת כרטיסי קולנוע וכרטיסים למופעים שבאופן אבסורדי למדי, כאשר עסקה זו נעשית עצמאית על-ידי הצרכן באינטרנט - הוא משלם עמלה בנוסף למחיר הכרטיס כפי שהוא נמכר בקופה.

במקרה של כרטיסים לקולנוע, למשל, לא רק שבית העסק מבצע את העסקה שמשולמת מראש, גם איסוף הכרטיסים המתבצע דרך מכונות אוטומטיות אינו מערב את הקופאים - וכך דווקא כשהכול נעשה עצמאית, הצרכן משלם 4 שקלים בנוסף על כל כרטיס שהוא רוכש - תוספת של כ-10% למחיר של סרט רגיל.

השאלה היא האם העסקים בתגובה ייקרו את מחירי הכרטיסים ולמעשה יוסיפו את העמלה האמורה למחיר הכרטיס, אבל יש להניח כי חוקי התחרות לא יאפשרו מצב שכזה. 

ההצעה אושרה בקריאה טרומית, כש-38 חברי כנסת הצביעו בעד, ללא מתנגדים. הצעת החוק תועבר לוועדת הכלכלה להכנתה לקריאה ראשונה. 

3 רשתות בתי קולנוע שולטות במרבית הענף בישראל: יס פלאנט/רב-חן (תיאטראות ישראל), סינמה סיטי וגלובוס מקס, שהגישה לאחרונה בקשה להקפאת הליכים בעקבות חובות שאליהם נקלעה.

ברשת גלובוס מקס, המפעילה 11 בתי קולנוע, מדווחים כי למרות המצב הכלכלי שלה, יש עלייה של 20% במכירת הכרטיסים בשבועיים הראשונים של יולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד - מגמה שמשקפת את הענף כולו הנהנה מצמיחה בקצב מכירת הכרטיסים.

ההערכות הן כי יותר מ-40% מהמבקרים בקולנוע רוכשים מראש את הכרטיסים באמצעות אתרי האינטרנט של בתי הקולנוע, כך שמבחינת בתי הקולנוע, ביטול העמלה תשקף אובדן הכנסה משמעותי. אחד הנימוקים שנשמעים על-ידי הנהלות בתי הקולנוע כנגד החוק הוא שעמלה דומה נגבית גם בחו"ל, ויש להניח שהם יעשו ככל שביכולתם למנוע מהחוק לעבור.

תמיכה שר הכלכלה כעת בחוק מהווה מעין תיקון: בחודש פברואר האחרון, בדיון שנערך בוועדת השרים לענייני חקיקה באותה הצעת חוק, התנגד בשעתו השר כהן לחוק בנימוק שהוא מבקש לבחון את הענף ולהרחיב את הצעת החוק מעבר לעולמות הקולנוע.

את תמיכתו בחוק היום מנמק השר כהן כך: "השימוש בהזמנת מוצרים דרך האינטרנט הולך וגובר בשנים האחרונות. במרבית הענפים ניתנת הנחה למזמינים דרך האינטרנט' כיוון שהעלות הכרוכה במתן השירות נמוכה יותר מעלות כוח-האדם בקופות המכירה, אולם בכרטיסי קולנוע ומופעים המצב הפוך' ודווקא נגבית עמלה עודפת. כחלק ממדיניות הגנת הצרכן וסחר הוגן אנחנו תומכים במהלך שיביא לביטול עמלות".

ח"כ זנדברג הגדירה את החוק ככזה שיביא ל"סוף לאבסורד עמלות האינטרנט. לא ייתכן שהצרכן גם יחסוך כסף לבתי העסק וגם ייאלץ לשלם על כך קנס, רק בגלל שהרכישה ברשת נוחה יותר. אין כל סיבה הגיונית שבשנת 2017 נמשיך לשלם עמלה ארכאית ובלתי מוצדקת, שכל תכליתה לנצל את הציבור הישראלי ולסחוט ממנו עוד ועוד כסף. תודה לשר כהן על שלמד את הנושא לעומקו וסייע בהעברת החוק כפי שהבטיח עם כניסתו לתפקיד".

הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת בקדנציות קודמות על-ידי חבר הכנסת מיקי רוזנטל/ כעת כאמור יש לקוות שהעמלה המיושנת והבלתי רלוונטית הזו תימחק' בהתאם לרציונל שעל-פיו פועל עולם הקניות המקוונות, שלא בכדי תופס תאוצה ונפח בהרגלי הצריכה.

מרשת סינמה סיטי נמסר בתגובה: "העמלות בגין הזמנת כרטיסי קולנוע באינטרנט הן תוצאה של העלויות הרבות הכרוכות בהפעלת השירות והתחזוקה השוטפת, ביניהן עלויות אבטחת מידע, הגנה על פרטי האשראי של הצרכנים וניהול האתר, ואינן במקום שעות העסקה של נציגים בקופות.

"כידוע, עמלה מקוונת כאמור אינה ייחודית לענף הקולנוע בארץ ומקובלת בכל העולם. הדבר קשור למודל העסקי של עולם הכרטיסים ובתי הקולנוע.

"יודגש כי מחיר כרטיס קולנוע בישראל זול יותר ממחיר כרטיס קולנוע ממרבית מדינות באירופה, ולהבדיל ממתחמי תרבות אחרים, מתחמי הסינמה סיטי אינם נתמכים על-ידי אף גורם או מקבלים סיוע כספי כלשהו.

"אנו תקווה כי המחוקק ישקיע את אותם המשאבים גם במלחמה כנגד הורדת תכנים באופן פיראטי, הפוגעת פגיעה אנושה בענף הקולנוע".

רו"ח בעז ברזלי, מנאמני רשת גלובוס מקס: "כרטוס מקוון אינו מוזיל עלויות אלא ההיפך. תוספת דמי השירות בהזמנה מקוונת משקפות הם את העלויות הכרוכות בהפעלת המערכות מתקדמות ומאפשרת ללקוח ליהנות משריון כרטיס ומקום מראש. גלובוס מקס תמשיך לעשות כל שביכולתה להנגיש את מערכות הכרטוס לכלל האוכלוסיות, כמו גם לשמור על הבילוי בקולנוע במחירים השווים לכל נפש בכל עת".