עתירה: לקבל החלטה על מס דירה שלישית עד סוף החודש

לחלופין מבקשים העותרים להורות על דחיית מועדי הדיווח והתשלום לרשות המסים ב-90 יום ועל הארכת מועד מתן ההקלות במס לבעלי 3 דירות ומעלה ב-180 יום

מהו חוק מס דירה שלישית ואיך תדעו כמה ומתי לשלם/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מהו חוק מס דירה שלישית ואיך תדעו כמה ומתי לשלם/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הגם שגורלו של "חוק מס דירה שלישית" (חוק מס ריבוי דירות) אינו ידוע עדיין, ועודנו ממתין להכרעת בג"ץ, בסוף החודש נדרשים כל בעלי 3 דירות ומעלה להגיש הצהרה לרשות המסים עם פירוט נכסיהם, ולשלם את המס המתחייב על-פי החוק. רגע לפני שזה קורה, מבקשים משקיעים בעלי 3 דירות ומעלה מבית המשפט העליון להכריע בהקדם בעתירה או לחלופין למנוע את החלת הוראות החוק בטרם ההכרעה.

הבוקר (ה') פנו 27 עותרים כנגד החוק, באמצעות עורכי הדין זיוה ארנסטי ואייל בן-יהודה באום, לבג"ץ בבקשה דחופה למתן פסק דין עד ה-31 לחודש - ולחלופין להורות על דחיית מועדי הדיווח והתשלום לרשות המסים ב-90 יום ועל הארכת מועד מתן ההקלות במס לבעלי 3 דירות ומעלה ב-180 יום.

לטענת המבקשים, "חוסר הבהירות יוצר לחץ ובלבול בקרב ציבור בעלי הדירות, אשר אינו יודע כיצד לכלכל את צעדיו ומה צופן לו העתיד הקרוב מבחינה כלכלית. יודגש כי אזרחים רבים, רובם פנסיונרים מוטרדים מאוד מאי-הוודאות השורר כעת, רובם מתקשים לקבל החלטה, שכם כל החלטה שתתקבל, בין אם מכירת הדירות החייבות במס ובין אם לשלם את התשלום הראשון על חשבון המס, תהווה פגיעה קשה ברכושם".

"חוק מס דירה שלישית", ביוזמתו של שר האוצר משה כחלון, חוקק בדצמבר 2016, לאחר דיון מהיר, כחלק מהמאבק שעליו הכריזה המדינה נגד משקיעי דירות, המהווים לתפיסת כחלון את אחד הגורמים לעליית מחירי הדיור ולהיצע דירות נמוך בשוק. החוק נכנס לתוקפו בתחילת השנה (בינואר 2017), לאחר שאושר בחוק ההסדרים.

החוק, שעורר הדים רבים, מחיל מס חדש המוטל על יחיד או על תא משפחתי, שבבעלותו 3 דירות ויותר, ושסך חלקי הבעלות בהן יחד הוא 249% ומעלה, באופן שבו הבעלים ישלמו מס בגובה של אחוז (1%) משווי השוק של הדירה, עד תקרת מס של 18,000 שקל לדירה לשנה. המס מוטל על כל הדירות שבבעלות החייב במס, למעט שתי דירות, לפי בחירתו. על-פי החוק, המס ישולם בשני מועדים בכל שנה - ביוני ובדצמבר - ויחול בנוסף למס החל על ההכנסות מדמי השכירות המופקים מדירות אלה.

מיד עם כניסת החוק לתוקף, הוגשו נגדו 6 עתירות לבג"ץ, בין היתר על-ידי חברי כנסת מהאופוזיציה וכן בעלי 3 דירות ומעלה שטענו לפגיעה בקניינם ולמחטף חקיקתי - אולם עד כה טרם ניתנה החלטת בג"ץ בעתירות.

על-פי החוק בעלי 3 דירות ומעלה היו אמורים להגיש הצהרה על מספר הדירות בבעלותם עד מארס השנה ולהתחיל לשלם את המס הנדרש מהם. ואולם, רשות המסים דחתה את מועד הדיווח מספר פעמים, עד שבחודש שעבר הודיעה רשמית כי מועד הדיווח הקבוע בחוק מס דירה שלישית יידחה לסוף יולי.

"מנהל רשות המסים, משה אשר, בהתייעצות עם שר האוצר, משה כחלון, דחה את מועד הדיווח והתשלום לפי חוק מיסוי על ריבוי דירות ליום ה-31.7.17. עד למועד זה יהיה על בעלי 3 דירות ומעלה להגיש הצהרה לרשות המסים עם פירוט נכסיהם ולשלם את המס על-פי הוראות החוק", נכתב בהודעה של רשות המסים.

מועד זה מתקרב בצעדי ענק ומחדד את העובדה כי נכון להיום שופטי בית המשפט העליון טרם קיבלו החלטה בעתירות שבפניהם. בשל הדחייה של מועד הדיווח עד סוף החודש העריכו גורמים בתיק כי ההחלטה הסופית בנוגע לעתידו של המס השנוי במחלוקת צפויה להתקבל עוד החודש - ואולם נותרו 10 ימים בלבד עד הדד-ליין האמור.

בנסיבות, מבקשים העותרים מבית המשפט כי יזרז את מתן ההכרעה. "נכון למועד זה טרם ניתן פסק דין, ולפיכך התמונה ביחס לתחולתו של החוק טרם התבהרה", נכתב בבקשה.

בנוסף לחוסר הוודאות עליו מתלוננים העותרים, הם מתייחסים גם לאי-הבהירות בנוגע לגורל ההטבה שמוענקת על-פי החוק למשקיעים שימכרו את דירותיהם עד אוקטובר השנה.

כחלק מהחוק ובמטרה לתמרץ את המשקיעים למכור את דירתם השלישית ויותר, נקבעה במסגרת החוק הוראת השעה, שלפיה חייב במס שימכור דירת מגורים החייבת במס שבח עד 1 באוקטובר השנה, יהיה זכאי למענק מס בגובה של עד 85 אלף שקל במס השבח.

כפי שפורסם ב"גלובס" מאז חקיקת חוק מס ריבוי דירות, ובשעה שגורל החוק עצמו עדיין לא ידוע, חילקה רשות המסים מענקים בשווי של 28.7 מיליון שקל ליותר מ-776 בעלי דירות אשר מכרו את דירתם השלישית. למרות אי-הוודאות בכל הנוגע למס דירה שלישית, מספר המשקיעים שמוכרים את הדירות להשקעה, ומקווים לקבל את המענק, עולה כל הזמן. על-פי נתוני רשות המסים, בחודש שעבר, ביוני, נמכרו 512 דירות על-ידי משקיעים שביקשו לנצל את המענק מתוקף חוק דירה שלישית; ונכון להיום - פחות מחודש אחרי - עלה המספר ל-776 דירות.

גובה המענק הממוצע של הדירות שנמכרו בעקבות חוק מס דירה שלישית, עומד על כ-37 אלף שקל לדירה - שהצטברו כאמור לסך של כ-29 מיליון שקל שרשות המסים העניקה עד כה.

ההטבה מהווה שיקול מרכזי במסגרת שיקולי המשקיעים המתלבטים אם למכור את דירותיהם בשלושת החודשים הקרובים.

לטענת המבקשים, "המועד אשר נקבע למיצוי הזכאות לקבלת ההקלות לא הוארך. ולפיכך נוצר מצב בו בזמן ההמתנה לפסק הדין, בעלי הדירות אינם פועלים למכירת הנכסים מתוך תקווה שהחוק יבוטל. אזרחים אלה, שמספרם אינו מועט, מפסידים את זכותם לקבלת ההטבות".