נחתם צו הרחבה המתייחס לתנאי ההעסקה של המנופאים

שכר המינימום למנופאים יעמוד על 49 שקל לשעה, ובעוד כשנה וחצי יעלה השכר ל-52 שקל לשעה ■ לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

כארבעה חודשים לאחר שהסכם קיבוצי להסדרת זכויות המנופאים בישראל נחתם על ידי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ונשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק, שר העבודה והרווחה חיים כץ חתם כעת על צו ההרחבה המחיל את התנאים על כלל המנופאים ומפעילי עגורן צריח המועסקים בענף.

כפי שנקבע בהסכם שנחתם בחודש אפריל שכר המינימום למנופאים יעמוד על 49 שקל לשעה, ובעוד כשנה וחצי יעלה השכר ל-52 שקל לשעה. לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה.

כמו כן, העובדים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון בעבודה, כאשר הפקדות המעביד יעמדו על 5% (ו-2.5% על חשבון העובד). ההסכם גם מסדיר תוספת סיכון מיוחדת בסך 4 שקלים לשעה בעת מצב מיוחד בעורף, והשתתפות בהוצאות נסיעה בסכום כפול מהקבוע בצו ההרחבה הכללי בעניין זה.

נושא נוסף שהוסדר בהסכם המנופאים, ויחול כאמור מעתה על כלל העובדים עם פרסום הצו, מתייחס לשיפור סביבת העבודה הפיזית של המנופאים, בדגש על שיפור הבטיחות והגיהות. כחלק מכך הצדדים יפעלו במשותף כדי להכשיר עובדים מקומיים למקצועות האיתות והעניבנות, באמצעות קיום הכשרות מיוחדות. לצד אלה, תיערך פנייה משותפת של הצדדים לרשויות הרלוונטיות במטרה למנוע זיוף רישיונות מנופאי, ולשם הסדרת תחום חברות המנוף.

לצד תכניות עבודה בעניינים שונים, ההסכם קובע גם תקן מינימלי לתנאים וציוד נדרש בתא המנוף, כגון: מתקני העלאת ציוד למנוף, מטף כיבוי אש, ערכת עזרה ראשונה, מיכל מי שתייה, מיזוג אוויר, כיסא המתאים לישיבה ממושכת ועוד."הצו מבטיח כי כל אותם העובדות והעובדים המבצעים את התפקיד החשוב וההכרחי הנמצא בכל אתר בנייה כמעט, יקבלו את התגמול המגיע להם ויועסקו מעתה והלאה תחת תנאי בטיחות הולמים", אמר היום ניסנקורן.

השר כץ ציין: "צו ההרחבה יעניק למנופאים רשת הגנה כפולה - סוציאלית ובטיחותית. כל הגורמים הרלוונטיים צריכים להתגייס לטובת צמצום משמעותי בהיקף תאונות העבודה. על הקבלנים להפגין מחויבות אמיתית בשטח לסביבת עבודה בטוחה ועל העובדים לגלות אחריות אישית ולהקפיד על הכללים. אנו לא נהסס לפעול ביד קשה נגד גורמים רשלניים שלא יקפידו על חוקי הבטיחות והעבודה".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, הוסיף: "אני מברך על כך שהמלאכה עליה עמלנו שנתיים וחצי הגיעה לסיומה".