עתירה לא שגרתית: בג"ץ מתבקש לבטל הנחיית הנשיאה נאור

באפריל פורסמה הנחיה של נשיאת ביהמ"ש העליון האוסרת על שופטים להיפגש עם יו"ר לשכת עוה"ד, נציגיו או גורמים פוליטיים ■ התנועה למשילות ודמוקרטיה מבקשת לבטל הנחיה זאת

מרים נאור - נשיאת בית המשפט העליון / צילום: איל יצהר
מרים נאור - נשיאת בית המשפט העליון / צילום: איל יצהר

לא בכל יום מוגשת לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ עתירה נגד הנחיה שהוציאה נשיאת בית המשפט העליון - אבל זה מה שקרה היום (ד'). התנועה למשילות ודמוקרטיה הגישה עתירה לבג"ץ בבקשה שיורה על ביטולה של הנחיה שהוציאה הנשיא מרים נאור, האוסרת על כלל השופטים להיפגש עם יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, או מי מטעמו, וכן שלא להיפגש עם גורמים פוליטיים.

באמצעות עו"ד שמחה רוטמן נאמר בעתירה כי ב-24 באפריל פורסמה בעיתון "הארץ" הנחיה זו של הנשיאה נאור. ההנחיה הוצאה על רקע ההתמודדות על המינויים לשיפוט בבית המשפט העליון.

לפי הנטען, בתשובה לפניית התנועה, אישרה נאור את נכונות הפרסום, וכן כי ההנחיה לא פורסמה בכתב או לאחר התייעצות עם חברי הוועדה לבחירת שופטים. בהמשך, דחתה המשיבה את דרישת העותרת להודיע על ביטול ההנחיה.

לטענת התנועה למשילות, "ההנחיה ניתנה בחוסר סמכות, ללא פרסום בכתב ובאופן המקובל בכל הנוגע להנחיות מנהליות, ותוך פגיעה בהליך בחירת השופטים וביכולתם של שאר חברי הועדה לבחירת שופטים, שהינם נציגי לשכת עוה"ד או פוליטיקאים, לבחון את המינויים המובאים לוועדה באופן מעמיק.

לפי הנטען בעתירה, קביעת הנחיות אתיות או חוות דעת מקדימה על ידי נשיאת בית המשפט העליון מהווה עקיפה בוטה של סמכויות ועדת האתיקה, אשר מונתה ע"פ הכללים, וכשלעצמה נעשית בחוסר סמכות.

עוד טוענת התנועה למשילות ודמוקרטיה כי "ההנחיה פוגעת באופן ישיר בחברי הוועדה לבחירת שופטים, ובכלל השופטים המועמדים למינוי, אשר נמנע מהם להיפגש, לקבל מידע באופן בלתי אמצעי ולמסור מידע כזה". לפי העתירה, "לא ניתן לקבל קיומה של הנחיה מנהלית בעלת השלכות כה חמורות על זכויות הפרט ובכלל זה חופש הביטוי, חופש העיסוק וכבוד האדם של ציבור השופטים מחד, ועל האינטרס הציבורי בשקיפות ובמקסום המידע בידי חברי הועדה לבחירת שופטים מאידך, אשר לא פורסמה מעולם בכתב, ובוודאי שאינה עומדת לעיון הציבור או אף הפרטים הנפגעים ממנה".