הוראת השעה לפיצול צמודי קרקע אושרה סופית בכנסת

הצעת החוק מאפשרת פיצול צמוד קרקע ליחידה נפרדת בשטח מינימאלי של 45 מ"ר ■ מדובר בהוראת שעה ל-5 שנים שתחול רק על יישובים עירוניים ולא על קיבוצים, מושבים ויישובים הממוקמים מעבר לקו הירוק

צמוד קרקע / צילום: איל יצהר
צמוד קרקע / צילום: איל יצהר

לאחר תקופה ארוכה של דיונים, אושרה הערב (ד') סופית הצעת החוק לפיצול צמודי קרקע. נזכיר כי מדובר בהוראת שעה למשך 5 שנים, שתיכנס לתוקף 3 חודשים לאחר שהחוק יפורסם ברשומות.

הוראת השעה מאפשרת לבעלי בתים צמודי קרקע, בשטח הגדול מ-120 מ"ר בנוי, לפצל את הבית ליחידת דיור נוספת אותה יוכלו להשכיר. יחידת הדיור תהיה חייבת להיות בת 45 מ"ר לפחות ולכלול שירותים מטבח וכניסה נפרדת. אישור הפיצול יהיה בדרך של הקלה בסמכות ועדה מקומית ועל הפיצול יחול היטל השבחה מופחת בגובה שליש מהיטל ההשבחה המלא. במקביל, הפיצול יהיה פטור מדמי הסכמה לרשות מקרקעי ישראל. נדגיש כי היחידה המפוצלת תוכל לשמש למגורים בלבד ולהשכרה בלבד, ולא ניתן יהיה למכור אותה.

נציין כי מדובר בצמודי קרקע ביישובים עירוניים בלבד, והוראת השעה לא תחול על צמודי קרקע במושבים ובקיבוצים. עוד נציין כי הצעת החוק גם לא תחול על שטחי יהודה ושומרון. אומנם אחת ההסתייגויות שעלו במליאה לקראת ההצבעה לקריאה שנייה ושלישית ביקשה להכיל את הוראת השעה גם על "האזור" (שטחי יהודה ושומרון), אך הסתייגות זו לא התקבלה.

את הצעת החוק יזם ח"כ אלי כהן, טרם מינויו לתפקיד שר הכלכלה. לאחר המינוי לקח את מקומו חברו לסיעה, ח"כ רועי פולקמן. ההצעה הגיעה לפתחה של וועדת הרפורמות בחודש ינואר השנה. בחודשיים האחרונים נפתחו מחדש הדיונים תחת יו"ר הוועדה הנוכחית, ח"כ רחל עזריה.

במסגרת דיוני הוועדה הוכנסו מספר שינויים להצעת החוק. ראשית, נקבע כי הרשויות יחויבו לאשר פיצול של עד 20% מכלל הבתים צמודי הקרקע בשטחן על מנת שלא להעמיס על התשתיות הקיימות. עוד נקבע כי בעל נכס שיבקש לאחד מחדש דירה שפוצלה, לא יזדקק להיתר נוסף, אלא יתבקש להודיע על השינוי בלבד, זאת במטרה להקל על ההליך.

יו״ר ועדת הרפורמות, ח״כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בנאום במליאה: ״הצעת חוק זו היא בשורה לשוק הדיור בישראל משתי סיבות עיקריות. האחת היא הגדלת היצע הדירות, והשנייה מאפשרת תכנון גמיש שהוא נדיר בשוק הדיור הישראלי. החוק מתאים עצמו למציאות הקיימת בישראל עם השינויים בעולם המשפחה ועם הארכת תוחלת החיים. החוק מסייע לאוכלוסייה ותיקה שמתקשה לעזוב את ביתה ואת הקהילה שבה חיה 20-30 שנה, אך חיים בבית שהפך גדול מדי עבורם ובזכות חוק זה יוכלו לפצל את דירתם ואף לקבל הכנסה נוספת בשנות הפנסיה שלהם.

"בישראל הנחת העבודה היא שצעירים חיים עם הוריהם ואז עוברים לדירת 3 חדרים. לאחר שנולדים ילדים עוברים לדירת 5 חדרים ואז עוברים לדיור מוגן. אך כיום המציאות השתנתה, דחיית גיל הנישואין גורמת לכך שיש צורך בדירות קטנות לצעירים. גרושים גם הם זקוקים לדירות קטנות בתוך מרחב השכונה. חוק זה הוא עוד אבן דרך במאמץ המשותף למציאת פתרונות דיור ראויים.״