ירידה של 47% בהשקעות הפרייבט אקוויטי במחצית הראשונה

קרנות פרייבט אקוויטי ביצעו בחצי הראשון עסקאות בשווי כולל של 807 מיליון דולר ■ מספר העסקאות (19) היה גבוה לעומת הרבעון המקביל, אך נפל מתחת לממוצע הרב-שנתי

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

קרנות פרייבט אקוויטי ישראליות וזרות לקחו חלק ב-19 עסקאות בסכום כולל של 412 מיליון דולר ברבעון השני של השנה. זאת בהשוואה ל-29 עסקאות ברבעון הראשון ו-22 עסקאות ברבעון השני אשתקד. בהשוואה לממוצע הרבעוני של שלוש השנים האחרונות (24 עסקאות פרייבט אקוויטי,) מדובר בירידה של 21%. כך עולה מסקר של IVC ומשרד עוה"ד שבלת.

עוד עולה מהסקר כי המחצית הראשונה של השנה הייתה חלשה במיוחד מבחינת היקף ההון שהושקע על-ידי הקרנות בישראל: 807 מיליון דולר הושקעו ב-48 עסקאות פרייבט אקוויטי, ירידה של 47% לעומת התקופה המקבילה ב-2016 וצניחה של 61% לעומת החצי הראשון של 2015.

למרות הירידה בהיקף ההון שהושקע, נרשמה עלייה של 17% במספר העסקאות במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה ב-2016, וירידה קלה לעומת ממוצע של 50 עסקאות פרייבט אקוויטי בחמש שנים אחרונות.

קרנות הפרייבט אקוויטי הישראליות היו פעילות יותר בחצי הראשון של 2017 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, גם במספר העסקאות וגם בהיקף ההון; הקרנות הישראליות השקיעו 470 מיליון דולר ב-24 עסקאות בתקופה זו לעומת 271 מיליון דולר ב-20 עסקאות בתקופה המקבילה. שתי עסקאות גדולות שנחתמו ברבעון הראשון של השנה תרמו לסיכום המוצלח של המחצית הראשונה של 2017: קרן טנא רכשה את חברת טלפייר בעסקת ביי-אאוט בהיקף של 76 מיליון דולר, וקרן קדמה רכשה את הבעלות ברשת אייס-אוטו דיפו ב-50 מיליון דולר.

עו"ד עומר בן-צבי, שותף במשרד עורכי הדין שבלת, מציין כי "למרות גידול במספר העסקאות פרייבט אקוויטי הישראליות במחצית הראשונה של 2017, מתחילת שנה לא ראינו עסקאות ענק, אשר בדרך כלל משפיעות בצורה דרמטית על ההיקף הדולרי הכולל. להערכתנו, שוק הפרייבט אקוויטי הישראלי ימשיך להפגין פעילות יציבה ולהיות יעד אטרקטיבי לקרנות הפרייבט אקוויטי הזרות".

הקרנות הזרות הובילו ברבעון השני

סך ההון שהשקיעו קרנות הפרייבט אקוויטי בישראל ברבעון השני, רשם עלייה של כ-4% בהשוואה ל-396 מיליון דולר שהושקעו ברבעון הקודם, אך לעומת הרבעון השני של 2016, בו הושקעו 1.26 מיליארד דולר, נרשמה ירידה של 67%.

קרנות הפרייבט אקוויטי הזרות הובילו את ההשקעות בארץ ברבעון השני עם 248 מיליון דולר (60% מסך השקעות הפרייבט אקווטי) בהשוואה ל-90 מיליון דולר (23% מההון הכולל) שהושקעו ברבעון הראשון של 2017, שהיה הסכום הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות. למרות השיפור הרבעוני, פעילות הקרנות הזרות הייתה נמוכה דרמטית בהשוואה לרבעון השני של 2016, אז הן השקיעו 1.1 מיליארד דולר (87% מההון הכולל).

חלקן של הקרנות הישראליות עמד על 40% ברבעון השני, והן השקיעו 164 מיליון דולר ב-8 עסקאות, סכום דומה לזה שהושקע ברבעון השני של 2016, אך נמוך ב-46% מזה שהושקע ברבעון הראשון של השנה.

מספר העסקאות שביצעו קרנות הפרייבט אקוויטי הישראליות ברבעון האחרון צנח ב-43% לעומת הממוצע של 5 השנים האחרונות. קרן אייפקס ישראל ביצעה את העסקה הבולטת של הרבעון האחרון - רכישה של 55% מרשת המוצרים המוזלים מקס סטוק בעסקת ביי-אאוט של 47 מיליון דולר.

ת"א מתעוררת; היקף ה-M&A צונח

סקר נוסף שפורסם היום, על-ידי משרד פאהן קנה יועצים, מצביע על ירידה חדה בתחום עסקאות הרכישות והמיזוגים (M&A) במחצית הראשונה של השנה. בתקופה זו נסגרו 102 עסקאות בשווי כולל של כ-3.7 מיליארד דולר, לעומת 107 עסקאות בהיקף של 8.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הסקר כלל עסקאות שנסגרו סופית (ולא רק עסקאות שדווחו) בהיקף של 5 מיליון דולר ומעלה.

93 מתוך 102 עסקאות המיזוג והרכישה שנבחנו מוגדרות כעסקאות קטנות בהיקפים של 5-50 מיליון דולר, כאשר "עסקת השנה", זו שבה רכשה השנה אינטל את מובילאיי תמורת כ-15 מיליארד דולר, טרם נסגרה ולפיכך לא נכללה בסקר.

"שוק המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות עומד לסגור את 2017 עם כ-200 עסקאות", מעריך רו"ח שלומי ברטוב, מנכ"ל חברת פאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel. במחצית הראשונה של השנה עמד שווי העסקה הממוצע על כ-37 מיליון דולר בלבד לעומת 77 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, שיעור העסקאות "הקטנות" (מתחת ל-50 מיליון דולר) עמד בתקופה זו על כ-90%.

בפאהן קנה מציינים כי הגורמים העיקריים שהשפיעו על הירידה בשווי העסקה הממוצע, היו פיזור הסיכון, הפיכת הבורסה בתל-אביב לאטרקטיבית יותר, ושינוי באסטרטגיית האקזיט של קרנות פרייבט אקוויטי בישראל שהנפיקו חברות פורטפוליו בבורסה המקומית.

קרנות הפרייבט אקוויטי בישראל, שחקן מרכזי בזירת ה-M&A המקומית, ניצלו את התעוררות שוק הנפקות האקוויטי בבורסה, הצטרפו לקרן פימי וביצעו אקזיטים דרך הנפקות של חברות הפורטפוליו בתל-אביב. כך למשל, חברת אירונאוטיקס  הנפיקה מניות בכ-404 מיליון שקל בהצעת מכר ראשונה לציבור על-ידי קרנות בראשית, KCPS וקרן ויולה, וספקית פתרונות התקשורת טלרד נטוורקס  גייסה מהציבור כ-163 מיליון שקל, מזה 83 מיליון שקל בהצעת מכר של קרן פורטיסימו וחברת כור.

ברטוב מוסיף כי "הבורסה הופכת לאטרקטיבית יותר. במחצית הראשונה של השנה גויסו בשוק המניות המקומי כ-6.8 מיליארד שקל, זינוק של 68% לעומת המחצית המקבילה אשתקד. הרפורמה במדדים, הריבית הנמוכה ומאמצי הבורסה והרשות לניירות ערך להחיות את השוק המקומי, הצליחו לתרום לעלייה בפעילות הבורסה על חשבון שוק המיזוגים והרכישות".

עסקאות פרייבט אקוויטי
 עסקאות פרייבט אקוויטי