מי אמר שטעים זה בהכרח יקר? שבעה קינוחים מענגים ב-20 שקל

קינוחים איכותיים מהחומרים המשובחים ביותר, ודווקא בתל אביב, עיר שאינה ידועה במחירים נמוכים במיוחד

עוגת גבינה ופיסטוק / צילום: מיכל רביבו

ולפעמים, כל מה שרוצים בחיים - בטח שבימי החום האלה - זה משהו קטן ומתוק. על ספסל באמצע הרחוב; ליד קפה ואחרי הארוחה במסעדה, או סתם ככה כי החיים קשים גם מבלי לחפש תירוצים לקינוח קטן ולא מזיק. 7 מקומות לעצירה זולה וקטנה של קינוח על הדרך בתל אביב.

1. המלבי של גילי / קיוסק קפה גילי

במפגש הרחובות השוקק בעיר, במקום שבו אלנבי בוהה בקנאה בשדרות המטופחות של רוטשילד, פתח לפני כשנה גילי בן אור את קיוסק הקפה הקטן והמתוקתק שלו. הקפה שמוגש כאן ללא רבב, המאפים - של רביבה וסיליה (מיד נגיע אליהם), וגם ארטיקי הפירות הטבעיים, נהדרים.

ועדיין, מעל כולם מתרומם המלבי המושלם שמוגש כאן, אולי הטוב במרכז העיר - קליל, ממרכיבים טבעיים בלבד (את הרוטב האדום מכין בן אור מתה היביסקוס, למשל) ומתומחר ב-10 שקלים. אפשר להזמין עם כל התוספות - פירורי שקדים ועוגיות וכמובן קוקוס - ואפשר נקי, רק עם רוטב ההיביסקוס האדמדם (ואפילו בלעדיו). פינוק קטן ומענג.

קיוסק קפה גילי. רוטשילד פינת אלנבי. פתוח כל יום עד שעה 22:30 ובסופי שבוע עד 23:30.

2. כדור שוקולד זהב ומלח ים / רביבה וסיליה

רביבה אפל, מלכת הקונדיטוריה הישראלית, היא אייקון לא אכזב של קינוחים. את העוגות ואת הקינוחים שהיא מכינה כבר ארבעה עשורים, רובם מתבססים על הקונדיטוריה הצרפתית, אפשר למצוא במסעדותיה בתל אביב וברמת השרון. לצדם מסתתרים בוויטרינות בשני הסניפים (וגם במעדנייה המעולה שבתל אביב) כדורים קטנים וזהובים, מצופים שוקולד ולרונה וזהב אמיתי, שבתוכם ופל פריך וקורטוב מלח ים. בום.

רביבה וסיליה. נסים אלוני 10 (פארק צמרת), תל אביב. המייסדים 1, רמת השרון.

3. קינוחי מיני / דליקטסן

המעדנייה המושקעת של מסעדת הדליקטסן מבית היוצר של קבוצת R2M (בראסרי, קופי בר, רוטשילד 12 ועוד) היא מקום מעולה להצטייד בו באוכל הביתה, וגם בית חם של גרסאות מוקטנות לקינוחים של שאר מסעדות הקבוצה.

המחירים, בהתאם לגודל, עומדים על פחות מ-20 שקלים, ועל פי רוב אפשר למצוא מילפיי אישי (9 שקלים, יש גם גדול יותר ב-19), מוס קפה קוקטי (19 שקלים) וגם כדור שוקולד ופחזניית סנט אונורה מצופה קרמל (5 שקלים בשני המקרים). אפשר לאכול על השולחנות בחוץ או לקחת הביתה ולנשנש במזגן.

דליקסטן. יהודה הלוי 79, תל אביב. פתוח בשבת

4. פנקוטה אלוהית / איל פסטיו

המסעדה האיטלקית הוותיקה של משפחת אשכנזי הייתה צריכה לחגוג השנה 30 לולא נסגרה לפני כשנתיים. את החלל שנוצר בליבם של הלקוחות הקבועים - רבים אכלו שם מדי שבוע, והיו גם שאכלו שם מדי יום - ממלאת המעדנייה הצמודה, שם ממשיכים למכור בני המשפחה פסטות תוצרת בית, לזניה וגם - הפתעה! - את הקינוחים המעולים שהוגשו באיל פסטיו.

הפנקוטה - שמנת מבושלת עד לסמיכות המוגשת ברוטב קרמלי עדין - שמכין כאן השף איציק אשכנזי נמכרת הביתה או בטייק אווי ב-15 שקלים. יש גם עוגיות קנטוצ'יני מעולות (ביסקוטי). שווה ביקור אם אתם בסביבה.

איל פסטיו. אבן גבירול 27, תל אביב

5. כדורי שוקולד / נחת

נחת הוא אחד מבתי הקפה הטובים של תל אביב, שמתמחה במשקאות פילטר וסלואו דריפ - שזולג לו באיטיות ממכשירים אישיים וייעודיים (V60 ועוד כל מיני - סיפור ארוך ששווה לשאול עליו את הבריסטות במקום) ושמקורו באחת משבע תערובות שקולים במקום. לצד כל אלו, מוגשים כאן כדור שוקולד ומתוק בדיוק במידה (5 שקלים). עצירה מעולה לכוס קפה שונה ומיוחדת, ומשהו מתוק שכמה שהוא פשוט - כך טעים ומענג.

נחת. כיכר דיזנגוף, תל אביב

6. מוס שוקולד / לילוש

הביסטרו הקטן של לילוש בפאתי כיכר מסריק הוא אחד המקומות המשתלמים והנעימים לחטוף בהם משהו במרכז העיר, מסלט וארוחת בוקר ועד בירה ושלל פסטות לארוחת הערב.

הקינוחים שמכינה כאן הבעלים והשפית ליאת בלילטי עולים 18 שקלים - חצי מכל מקום אחר בעיר - וניחנים בקו רטרואי-קלאסי. מוס שוקולד בלגי וקוניאק הוא המוצלח שבהם - מתוק במידה ועשיר כמו שרק ילד אהבה של שוקולד פרנקופוני וקוניאק יודע להיות. דוז פואה.

לילוש. פרישמן 73, תל אביב. פתוח בשבת

7. ויטרינת העוגות / מגזינו

ובונוס לקינוח: ויטרינת הקינוחים המטורללת בעיר מככבת בחניון בין מפגש הרחובות של הרכבת ויהודה הלוי. האחים יורם וארי ירזין פתחו כאן לפני כשנתיים את מגזינו, מסעדה-פיצרייה-בר נעימה ולא יומרנית בהשראה ברוקלינאית.

בין פיצות ופסטות מככבות עוגות שכבות מפוארות, שנוצרו בהשראה אמריקאית, שעליהן אמון הקונדיטור הצעיר בר כהן. הגודל נדיב - שלא לומר מפלצתי, והמומלצת ביותר מבין הפרוסות היא מרנג הלימון המפונפנת עם תחתית הפיסטוק. עוד במומלצים: עוגת שוקולד יום הולדת מקושטת, עוגת גזר ועוגת גבינה משודרגת.

מגזינו. בגין 21 (בחניון. בפנים. כן!), תל אביב. פתוח בשבת

מתכון: מוס השוקולד של לילוש

דבר היוצרת, ליאת בלילטי: "קינוח שמכינים רק למי שאוהבים מאוד, ושווה כל ביס. מה שכן, דרוש ריכוז ויש לקרוא היטב את הוראות ההכנה. ועוד משהו: מי שמעוניין לוותר על שלב השוקולד החם בסוף, יסתפק בשלב הגנאש ב-200 גרם שוקולד ו-2/3 כוס שמנת".

חומרים (ל-6-8 מנות):

לבסיס:

3 חלמונים טרופים

50 גרם סוכר

350 מ"ל חלב

50 גרם חמאה

1 חבילה ג'לטין (14 גרם)

לגנאש:

1 כוס שמנת מתוקה (200 מ"ל)

300 גרם שוקולד מריר משובח - 70% קקאו לפחות

3 כפות קוניאק מעולה

לקצפת:

1 כוס שמנת מתוקה (200 מ"ל)

4 כפות סוכר

הכנה: בסיס: יוצקים לסיר חלב, סוכר וחמאה. טורפים על להבה קטנה עד שהחמאה נמסה. מכבים את הלהבה ומוסיפים תוך כדי טריפה נמרצת ובלתי פוסקת את תערובת החלמונים. ממשיכים בטריפה הנמרצת ומוסיפים את הג'לטין. טורפים דקה נוספת (עבודה מעולה לשריר הזרוע האחורי!) ושומרים בצד.

ממיסים שוקולד ושמנת במיקרוגל במשך כדקה וחצי. מוסיפים קוניאק וטורפים עד לקבלת רוטב אחיד.

מקציפים קצפת וסוכר ומעבירים למקרר עד לשימוש.

בינתיים מכינים גנאש: יוצקים שמנת לקערה מתאימה לחימום במיקרוגל ומוסיפים את השוקולד. מחממים במיקרוגל עד להמסה במשך כשתי דקות. מוסיפים קוניאק ומערבבים היטב עד לקבלת גנאש אחיד.

מערבבים בקערה את תערובת הבסיס עם 2/3 מתערובת הגנאש. מעבירים למקרר ל-10 דקות ומערבבים שוב.

מקפלים פנימה את הקצפת הקרה בארבע סבבים - לאט, בסבלנות ובאהבה כדי לשמור על המרקם האוורירי. מעבירים לקערת הגשה או לקעריות אישיות ומקררים 5 שעות לפחות.

הגשה: מחממים את הגנאש הנותר 30 שניות במיקרו ויוצקים מעל המוס. מפזרים שקדים אם רוצים ומגישים מיד.

מתכון של ליאת בלילטי