שיעור העמלות הבנקאיות ממשיך לרדת

הפיקוח על הבנקים פרסם דו"ח חצי שנתי על מחירי השירותים הבנקאיים למשקי בית: לראשונה עומד שיעור העמלות על פחות מאחוז מסך הנכסים של הבנקים ■ העמלות הנמוכות ביותר בערוצים הישירים - בבנק הפועלים

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הגישה היום לוועדת הכלכלה של הכנסת את הדיווח החצי-שנתי על מחירי השירותים הבנקאיים למשקי הבית. הדוח מבוסס על דיווח של הכנסות בפועל של הבנקים ושל חברות כרטיסי האשראי מעמלות שנגבו על ידיהם במהלך שנת 2016.

לא משתלם להגיע לבנק

הבשורה העיקרית בדוח היא המשך הירידה בשיעור העמלות הנגבות על ידי הבנקים. לראשונה עומד שיעור העמלות על פחות מאחוז אחד מסך הנכסים של הבנקים ומסתכם ב-0.99%. בתוך 7 שנים ירד שיעור העמלות מתוך סך הנכסים של הבנק ב-30%.

העלות הממוצעת להחזקת כרטיס אשראי וחשבון עו"ש עומדת, לפי הדוח, על 24.8 שקל בחודש - ירידה של 15.6% בתוך 6 שנים.

גם ההגעה לסניף הבנק ממשיכה להיות יקרה ולא משתלמת: עלות השירותים הבנקאיים בערוצים ישירים (מכשירים אוטומטיים, אינטרנט, אפליקציה בטלפון החכם) נמוכה ב-75% מהעלות של אותם שירותים בדיוק הניתנים על ידי פקיד.

בין חמשת הבנקים הגדולים (פועלים, לאומי, מזרחי טפחות, בינלאומי ודיסקונט), הזול ביותר מבחינת עמלות בערוץ ישיר הוא פועלים - 1.35 שקלים לפעולה, והיקר ביותר הוא דיסקונט - 1.85 שקלים לפעולה. בין הפעולות המבוצעות על ידי פקיד, העמלות הנמוכות ביותר הן של לאומי - 5.5 שקלים לפעולה, והגבוהות ביותר הן במזרחי טפחות (6.8 שקלים לפעולה).

נציין ש"פעולה על ידי פקיד" מוגדרת כל אחת מהפעולות הבאות ובתנאי שנעשית בתוך הסניף: הפקדת מזומן, משיכת מזומן, הפקה ומסירת תדפיס לבקשת לקוח, העברה או הפקדה לחשבון אחר, פדיון שיק, הפקדת שיק, תשלום שובר, פריטת מזומן.

על פי הדוח, בשנים האחרונות ניכר מעבר ברור לכיוון של פעולות בערוצים ישירים. 50% מכלל הזמנות הצ'קים נעשות בערוצים אלה, 51% מהפקדות הצ'קים, 63% מהפעולות בניירות ערך ו-71% מהעברות התשלומים נעשות באמצעות ערוצים בנקאיים ישירים.

עוד עולה מהדוח כי קיים שוני רב בעמלות שגובים הבנקים בגין עסקאות בניירות ערך - בנק בינלאומי גובה את שיעור העמלות הנמוך ביותר בגין ביצוע עסקה בניירות ערך, והוא עומד על 0.3% משיעור העסקה, בפעילות בערוץ ישיר. דיסקונט ופועלים גובים עמלה של 0.4%, כאשר לאומי (0.5%) ומזרחי טפחות (0.52%) הם היקרים ביותר.

מבחינת ביצוע פעולה בניירות ערך באמצעות פקיד - לאומי גובה את העמלה הגבוהה ביותר עבור עסקה כזו (0.65%) בעוד דיסקונט הוא הזול ביותר (0.54%).