הערכות: דלק לפני הסכם נוסף למכירת השליטה בהפניקס

בסוף יוני האחרון בוטלה עסקה מכירת מניות דלק בהפניקס לידי החברה הסינית יאנגו ■ קבוצת דלק חייבת למכור את מניות השליטה בהפניקס בשל חוק הריכוזיות

אייל לפידות ויצחק תשובה / צילום: בן יוסטר
אייל לפידות ויצחק תשובה / צילום: בן יוסטר

קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה ובניהול אסי ברטפלד, ממשיכה לקדם את המאמצים המהלך המתמשך למכירת מניות השליטה בקבוצת הפניקס . על פי הערכות בשוק, שבועות מעטים לאחר שניסיון קודם לביצוע עסקה שכזו פסק, דלק עשויה לדווח בזמן הקרוב על הסכם עקרונות חדש למכירת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הישראלית.

בסוף יוני האחרון בוטלה עסקה מכירת מניות דלק בהפניקס לידי החברה הסינית יאנגו. עסקה זו כשלה כמו קודמותיה (וכמו מאמצים דומים מהשנים האחרונות למכור את מניות השליטה בכלל ביטוח שבידי אי.די.בי) על רקע קשיים בהליך האישור המחויב, למול הפיקוח בישראל, בראשות דורית סלינגר. הפעם, על פי ההערכות, מעורבות במגעים קרנות השקעה אמריקאיות.

העסקה בין דלק ליאנגו שנחתמה בשלהי אוגוסט 2016 קבעה כי דלק תמכור את החזקותיה בחברת הביטוח (כ-52%) לידי יאנגו תמורת כ-1.95 מיליארד שקל - עסקה ששיקפה לפניקס שווי של כ-3.7 מיליארד שקל (גבוה בכ-60% ממחיר השוק באותה עת). בחודש אפריל הצדדים סיכמו על העלאת שווי העסקה ל-2.15 מיליארד שקל, וכן האריכו פעם נוספת את ההתקשרות ביניהן, וזאת בהמתנה לאישור העסקה על-ידי המפקחת על הביטוח.

מאז קיימה יאנגו תהליך מול רשות שוק ההון והביטוח בישראל, במטרה לקבל את האישור לעסקה ובין היתר דיווחה על צירופו לרכישה של יונל כהן, אחד מבכירי ענף הביטוח המקומי, שאמור היה להשקיע כ-130 מיליון שקל במניות הפניקס ולהתמנות ליו"ר החברה.

קבוצת הביטוח הפניקס, המנוהלת על-ידי אייל לפידות, נמצאת בשליטת קבוצת דלק מאז 2006. ההסכם עם יאנגו הסינית הוא מהלך רביעי בתקופה של קצת יותר משנתיים למכירת השליטה בחברה לרוכש זר, לאחר ששלושת הניסיונות קודמים - למשפחת קושנר האמריקאית, לחברה הסינית פוסון ולחברת הביטוח האמריקאית AmTrust - לא צלחו.

קבוצת דלק חייבת למכור את מניות השליטה בהפניקס בשל חוק הריכוזיות, אבל מעוניינים למכור את החברה בהקדם גם כחלק משינוי אסטרטגי במיקוד העסקי שלה לתחומי האנרגיה. כך גם בכלל ביטוח. כמו כן, גם בית ההשקעות השני בגודלו במשק, מיטב דש, נמצא במרכזם של מגעים למכירתו (מלוא המניות ולא רק השליטה) לידי גורם זר: קרן XIO, שאליה חובר אהרון פוגל, לשעבר יו"ר מגדל, יו"ר נס טכנולגיות, מנהל אי.די.בי (לתקופה קצרה לאחר קריסתה) ומנכ"ל האוצר.

הפניקס נסחרת לפי שווי של יותר מ-3.7 מיליארד שקל לאחר שמנייתה טיפסה ב-3 השנים האחרונות בכ-30%, מתוכן עלייה של כ-11% בשנה האחרונה. נציין כי בשנים האחרונות מימשה קבוצת דלק את מרבית החזקותיה בתחומים שאינם בליבת העיסוק - שהיא תחום האנרגיה. כיום דלק מעוניינת למכור גם את החזקותיה בחברת ההתפלה IDE. לצד עסקי האנרגיה דלק שומרת ברשותה את ההחזקות בדלק ישראל ובדלק רכב.