ארה"ב: אירוע דריסה בעצרת ימין קיצוני; הרוגה ו-19 פצועים

הנשיא טראמפ נמנע מגינוי ניאו-נאצים בפיגוע דריסה בעצרת גזענית של אנשי קו-קלאקס-קלן וניאו-נאצים בשארלוטסוויל, וירג'יניה, שמחו על מה שהם מכנים מאמצי השמאל למחוק את מורשת הדרום הלבן ■ הוכרז מצב חירום

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

עצרת של הימין הקיצוני בשארלוטסוויל, וירג'יניה, בהשתתפות אנשי קו-קלאקס-קלן, ניאו-נאצים וגזענים אחרים, חלקם חמושים, שמחו על מה שהם מכנים מאמצי השמאל למחוק את מורשת הדרום הלבן, התלקחה אתמול (שבת) באש של אלימות קשה לאחר התנגשויות בין הגזענים לבין מפגינים, בכללם סטודנטים יהודיים מאוניברסיטת וירג'יניה, שיצאו נגד מה שהם כינו "הפלישה הנאצית" לעירם.

בפיגוע דריסה שקצר קרבנות בקרב המפגינים הליברליים נהרגה אשה בת 32. עשרות נפצעו בפיגוע זה ובהתנגשויות שקדמו לו. מסוק של משטרת וירג'יניה, שריחף מעל אתרי קרבות הרחוב, התרסק ושני טייסיו נהרגו. בשלב זה טרם ברור אם הוא הופל או התרסק בגלל תקלה טכנית.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הוסיף שמן למדורה לאחר שנמנע אמש במודגש מגינוי הפורעים הניאו-נאצים והסתפק בהטלת אחריות לאלימות על "צדדים רבים". טראמפ, שהופיע לפני כתבים בניו-ג'רזי, התעלם משאלה לגבי עמדתו כלפי הגזענים בשארלוטסוויל.

העילה להפגנת הימין הקיצוני הייתה החלטה של עיריית שארלוטסוויל להסיר פסל של גנרל רוברט לי, שהיה מפקד צבא הדרום במדינת וירג'יניה במלחמת האזרחים בשנות ה-60 של המאה ה-19 ושנהפך במרוצת השנים לסמל ההתנגדות של גזענים לבנים לשוויון זכויות לשחורים. אך מארגני העצרת הגזענית הכריזו על כוונתם להפוך את האירוע לעצרת המחאה הלבנה הגדולה ביותר אי פעם.

סיסמת ההפגנה הייתה "לאחד את הימין", ואכן, כפי שציין האתר VOX, ההפגנה הייתה פלטפורמה לקירוב שני זרמים של הימין הקיצוני בארה"ב: אלה ששואפים להנציח את הדרום מהתקופה שלפני מלחמת האזרחים, ובראשם קו-קלאקס-קלאן, והתנועות הניאו-נאציות שדוגלות בעליונות הגזע הלבן ושמנסות ליצור תנועה נאצית גלובלית. ההבדל בין שני הזרמים דקיק למדי - לקו-קלאקס-קלאן שאיפות מקומיות לעומת החזון הבינלאומי של הנאצים החדשים - והוא מתמצה בעיקר בסמלים ובטקסים. וכך, בעצרת, הופיעו אלה בצד אלה חובשי ברדסים לבנים של הקלאן בצד גלוחי ראש עם כתובות קעקע גזעניות. אלה ואלה השמיעו סיסמאות נגד יהודים, שחורים, וחברי קהילת להט"ב, אך הניאו-נאצים הכניסו לקקפוניה סיסמה שהייתה זרה לרוב חסידי הדרום הגזעני: "דם ואדמה". הסיסמה הזו מבטאת את האידיאולוגיה הנאצית שאדם מוגדר על-ידי הקשר שלו לאבותיו (דם) ולמכורתו (אדמה).

העצרת החלה למעשה בשעות הלילה של יום ו', כאשר מאות גזענים צעדו עם לפידים בוערים, במתכונת התהלוכות הנאציות בגרמניה במחצית השניה של שנות ה-30 במאה שעברה. לאחר מכן, בשבת, בעצרת בפארק עירוני גדול ובהתקבצויות קטנות יותר ברחובות העיר, השמיעו הגזענים סיסמאות אנטישמיות. הפופולרית ביותר הייתה "היהודים לא יחליפו אותנו". דגלים עם צלבי קרס נישאו בצד דגלים של מדינות הדרום במאה ה-19. רבים מהצועדים לבשו חולצאות עם סיסמאות ממיין קאמפף של אדולף היטלר.

חברי הקבוצות הגזעניות הגיעו לשארלוטסוויל מעודדים וחדורי ביטחון עצמי, תוצאה ישירה מכניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, מציין הבוקר פרשן ב"ניו-יורק טיימס". דיוויד דיוק, לשעבר "אשף גדול" בקו-קלאקס-קלאן, אמר אתמול לכתבים, כי אנשי "הימין האלטרנטיבי", כהגדרתו, "מתכוונים לממש את הבטחתו של דונלד טראמפ... להחזיר לעצמנו את המדינה".

ההתנגשויות האלימות שפרצו בין הגזענים לבין קבוצות מפגינים שמחו על הפרובוקציה הניאו-נאצית הניעו את משטרת שארלוטסוויל לפזר את ההתגודדויות ברחובות. מושל מדינת וירג'יניה הכריז על מצב חירום. אך לאחר פיזור העצרת הגזענית, דהרה מכונית לעבר קבוצה גדולה של מפגינים ליברליים ופגעה בעשרות מהם. כאמור, אשה אחת נהרגה, וכמה מהפצועים נאבקים על חייהם. הנהג נעצר ונחקר בחשד לרצח ועבירות אחרות.

דונלד טראמפ, שנופש במועדון גולף שבבעלותו בניו-ג'רזי, ניצל אירוע תקשורתי מתוכנן מראש שבו הוא עמד לחתום על חוק להטבות לחיילים משוחררים כדי להגיב על האירועים בשארלוטסוויל. הוא גינה את "המשטמה, הדעות הקדומות והאלימות" אך ייחס אותן ל"צדדים רבים", בסירוב עיקש לגנות את העצרת הגזענית.

הוא לא הזכיר את את התחזקות התנועות הגזעניות בעקבות כניסתו לבית הלבן וציין, שהאלימות הגזענית היא תופעה שנמשכת זמן "זמן רב בארצנו... זה לא דונלד טראמפ, וזה לא ברק אובמה".

קודם לכן, בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, הוא כתב: "אנו חייבים לזכור את האמת הזו: לא חשוב מה הצבע שלנו, המוצא, הדת או המפלגה, אנו כולנו אמריקאים תחילה". גם כאן הוא התעלם מההתפרצויות האנטשימיות, צלבי הקרס והסממנים הגזעניים האחרים של העצרת.

מחוקקים רפובליקאים רבים, וכמובן דמוקרטים, מתחו ביקורת על טראמפ. "אדוני הנשיא, אנו חייבים לכנות את הרשע בשמו", צייץ הסנטור הרפבוליקאי קורי גארדנר. "אלה היו גזענים לבנים ומה שקרה שם היה טרור אמריקאי מקומי".