מישל סטרבצ'ינסקי ימונה למנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל

סטרבצ'ינסקי ימונה במקום פרופ' נתן זוסמן, שיפרוש לאחר 6 שנים בתפקיד ■ סטרבצ'ינסקי ייכנס לתפקידו בתחילת חודש אוקטובר

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי  / צילום: דוברות והסברה בנק ישראל
פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי / צילום: דוברות והסברה בנק ישראל

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, הודיעה היום (ב') על החלטתה למנות את פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי לתפקיד מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, במקומו של פרופ' נתן זוסמן, שיפרוש לאחר 6 שנים בתפקיד. ההחלטה התקבלה לאחר שוועדת האיתור, בראשות המשנה לנגידה, ריאיינה מספר מועמדים לתפקיד והעבירה את המלצותיה לנגידה. פרופ' סטרבצינסקי ייכנס לתפקידו בתחילת חודש אוקטובר.

סטרבצ'ינסקי, בן 55, הוא בעל תואר ראשון בכלכלה וראיית חשבון מ"האוניברסידד של הרפובליקה", אורוגוואי, ותואר שני (בהצטיינות) ושלישי, שניהם בכלכלה, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, והוא היה עמית בפוסט דוקטורט ב- MIT בארה"ב. מאז שנת 2012 סטרבצ'ינסקי מכהן כפרופסור חבר בחוגים לכלכלה ולמדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית בירושלים, ולאורך השנים שימש כמרצה מן החוץ במספר מוסדות אקדמיים בארץ.

בתחילת דרכו המקצועית עבד סטרבצ'ינסקי במשרד האנרגיה והתשתיות ובחברת ייעוץ בתחום האנרגיה. בשנת 1993 הצטרף ככלכלן לחטיבת המחקר של בנק ישראל, ובשנים 2000-2011 שימש כסגן מנהל מחלקת המחקר וכמשנה למנהל החטיבה וראש האגף למקרו ומדיניות בחטיבת המחקר. התמחותו העיקרית לאורך השנים הייתה בתחומים שונים של כלכלת ישראל, שכללו את המדיניות הפיסקלית, מיסוי, תשלומי העברה וצמיחה.

פרופ' סטרבצ'ינסקי היה חבר במספר צוותי עבודה ממשלתיים בתחומי המיסוי, הסטטיסטיקה הכלכלית, היה שותף בוועדת אלאלוף לטיפול בעוני, שימש כראש הצוות הכלכלי בתהליך הכניסה של ישראל ל-OECD וכראש צוות המחקר הבין-משרדי של תוכנית "מענק העבודה" (מס הכנסה שלילי).

בתפקידיו בחטיבת המחקר לקח סטרבצ'ינסקי חלק מרכזי בעבודת הייעוץ הכלכלי לממשלה, בהכנת התשומות של חטיבת המחקר לדיונים המוניטריים -  בדגש על הפעילות הכלכלית הריאלית -  ובעריכת המאמרים והפרסומים המובילים של החטיבה. לאחר סיום תפקידו בבנק ישראל שימש כמנהל האקדמי של תוכנית הצוערים לשרות המדינה, כראש התוכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר,  והמשיך לשמש כעורך משותף של כתב העת Israel Economic Review.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, מסרה: "ידיה של חטיבת המחקר בבנק ישראל עמוסות עבודה -  בניתוח המקרו כלכלי לצורך קבלת החלטות המדיניות המוניטרית, בייעוץ הכלכלי לממשלה, בגיבוש הרפורמות במערכת הפיננסית ובשמירה על יציבותה, ובביסוס המחקר והידע המקצועי בבנק ישראל. למישל יש ידע רב, ניסיון מעשי ואקדמי נרחב, היכרות מעמיקה עם בנק ישראל וכלכלת ישראל, ורצון עז לתרום מיכולותיו לבנק ולמשק הישראלי. אני מודה למישל על נכונותו לקחת על עצמו תפקיד חשוב זה ומאחלת לו הצלחה רבה".

סטרבצ'ינסקי נחשב לבעל השקפת עולם כלכלית-חברתית, הקרובה מאד לזו של נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג. הוא התמודד על תפקיד מנהל חטיבת המחקר בסיבוב הקודם ופרש מבנק ישראל לאחר זכייתו של פרופ' נתן זוסמן בתפקיד.

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים פרופ' ליאו ליידרמן שניהל את חטיבת המחקר בבנק ישראל בין השנים 1996-2000 מכיר את סטרבצ'ינסקי מעבודתם המשותפת במחלקה. "מדובר במינוי מצוין"  אמר ל"גלובס" "סטרצ'ינסקי הוא בין המומחים המובילים בארץ לתחומי המדיניות הפיסקאלית, בנושאים כמו צמיחה ופריון, ופיתח מיומנויות גם בנושאים מוניטריים כמו אינפלציה וריבית לצד שכל ישר והגיון בריא".

בנוסף החליטה פלוג, למנות את אנדרו אביר, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, לחבר בוועדה המוניטרית, במקומו של פרופ' נתן זוסמן שיפרוש מבנק ישראל. אביר ימשיך לשמש כמנהל חטיבת השווקים.

על פי חוק בנק ישראל (2010), הועדה המוניטרית צריכה למנות שישה חברים: הנגיד (יו"ר הוועדה), המשנה לנגיד, עובד בנק שמינה הנגיד (נכון להיום, פרופ' נתן זוסמן), ושלושה חברים מקרב הציבור אותם ממנה הממשלה -  נכון להיום מכהן כחבר מקרב הציבור פרופ' ראובן גרונאו, לאחר שכהונתם של שני החברים האחרים הסתיימה והממשלה טרם מינתה להם מחליפים.

מר אנדרו אביר הנו בעל תואר ראשון בכלכלה ופוליטיקה מאוניברסיטת אוקספורד ותואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית. הוא החל לעבוד ככלכלן בבנק ישראל בשנת 1987, ניהל במשך חמש שנים את חדר עסקאות המט"ח של הבנק, ובשנת 2008 מונה לסגן מנהל חטיבת השווקים וראש האגף הפיננסי בחטיבה. בשנת 2011 מונה אביר למנהל חטיבת השווקים, והוביל את תהליך התאמת הרכב התיק לגודל היתרות, תוך הרחבת מגוון מכשירי ויעדי ההשקעה. חטיבת השווקים מופקדת על ביצוע המדיניות המוניטרית בפועל, ובמסגרת תפקידו כמנהל החטיבה אביר משתתף בכל ישיבות הוועדה המוניטרית.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג: "אני מודה לאנדרו על נכונותו לקחת על עצמו את האחריות הנוספת כחבר בוועדה המוניטרית. אנדרו צבר ניסיון רב בעבודה עם הוועדה המוניטרית; יכולתו לנתח את ההתפתחויות במערכת המוניטרית, בשווקים הפיננסיים ובכלכלה העולמית הייתה בשנים האחרונות תשומה חשובה לעבודת הוועדה, ותשמש אותו בתפקידו כחבר הוועדה".