המשרד להגנ"ס: החלופה המועדפת - יבוא אמוניה באניות קטנות

המשרד להגנת הסביבה הודיע הערב כי לאחר ביצוע בדיקה מרחיבה לדוח מומחה לניהול סיכונים, החלופה העדיפה ביותר היא חלופת האנייה המוקטנת וההזרמה ישירה למפעלים, חלופה שאושרה בעבר ע"י הממשלה

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

גובר הלחץ על עיריית חיפה: המשרד להגנ"ס הודיע הערב כי לאחר ביצוע בדיקה מרחיבה של דוח המומחה לניהול סיכונים שבחן חלופות שונות של יבוא אמוניה, החלופה העדיפה ביותר היא האנייה המוקטנת וההזרמה ישירה למפעלים, שגם אושרה בעבר על ידי הממשלה. הבדיקה נעשתה לקראת הדיון שיתקיים מחר בין נציגי עיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה, וישיבת השרים שתתקיים ביום חמישי הקרוב במשרד הכלכלה.

יש לומר כי המשרד תמך מלכתחילה בחלופה זו, וכעת רק ביקש הרחבה לדוח המומחה מחו"ל כדי להציגו מחר וביום חמישי. מהבדיקה עלה כי "מסקירה של כ-140 מפעלים לייצור דשנים באירופה ובארה"ב נמצא, כי בכולם קיים מכל לאחסון אמוניה לצרכים תפעוליים. אספקת האמוניה לייצור הדשנים מגיעה ברוב המקרים ממפעל לייצור אמוניה הנמצא בשטח המפעל, או באמצעות יבוא אמוניה באמצעות אוניה למכל האחסון כפי שהתקיים בחיפה עד כה, וממנו בצנרת למפעל הדשנים".

על פי הודעת המשרד להגנ"ס, היועץ אף התבקש לבדוק אם קיים מפעל דשנים בעולם המשתמש דרך קבע באיזוטנקים לאספקת האמוניה. במסגרת הדוח, לא נמצא מפעל בדשנים באירופה ובארה"ב המייבא איזוטנקים דרך הים כדרך אספקה עיקרית. שינוע יבשתי מבוצע לרוב בצנרת, במכליות כביש או בקרונות רכבת ייעודיים. נמצא רק מפעל לייצור דשנים אחד בהודו, שמייבא אמוניה באמצעות איזוטנקים באופן שוטף.

יש לציין שבמפעלי חיפה כימיקלים דרום וצפון קיימים כבר מכלי אחסון קטנים אשר יקלטו את האמוניה ומהם תוזרם האמוניה לתהליך.

בנוסף, על פי הודעת המשרד להגנת הסביבה נמצאו עוד שתי חלופות קבילות: הראשונה היא חלופה משולבת של אוניה מוקטנת והזרמה ישירה למפעלי הצפון ויבוא אמוניה באיזוטנקים מנמל אשדוד למפעלי הדרום; והשנייה היא חלופת יבוא האמוניה באיזוטנקים לכל הארץ - אשר בהיבטי בטיחות דורגה אחרונה מבין שלושת החלופות. בנוסף, לטווח הארוך אושרה בהחלטת הממשלה הקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם והקמת מקשר ימי בחיפה.

כל שלוש החלופות יוצגו בדיון מחר שיהווה דיון מקדים לישיבת השרים שצפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב.

בדיון ישתתפו גם היועצים שבהם הסתייע המשרד בבחינת החלופות: ד"ר אלי שטרן, מומחה להערכות סיכונים וד"ר ג'ורג' באומל מחברת DHV - מומחה לתעשיות לייצור אמוניה ודשנים.

אושרה תכנית ריקון אמוניה

עוד מודיע המשרד על כך שתוכנית ריקון מכל האמוניה, המאפשרת לחיפה כימיקלים עמידה בהחלטת בית המשפט לסיום ריקון המכל עד ה-18 בספטמבר, אושרה. כזכור, לאור החלטת בית המשפט העליון לריקון מוחלט של מכל האמוניה עד למועד זה, נדרשה חיפה כימיקלים להגיש תכניות ריקון חדשות.

בתכנית שהוגשה ב-6.08 ביקשה החברה להחליף את דרך הריקון שאושרה בעבר (אידוי טבעי באמצעות מפוחים), ולפיה הליך אידוי האמוניה הנוזלית יתבצע על-ידי הסרה הדרגתית של שכבת בידוד המכל וחימום עדין בהיקפו.

במשרד להגנ"ס מציינים, כי אפשרות זו עמדה על הפרק גם בעבר, אך מאחר שאינה מוכרת בעולם והיה חשש שהיא עלולה להקים סיכונים של עליית לחץ וטמפרטורה במכל וכן היו בנמצא תכניות בטיחותיות יותר - הוחלט שלא לקדמה.

לצורך בחינת ישימות טכנית וסיכוני חלופה זו, אושר למפעל לבצע פיילוט של הסרה חלקית ביותר של שכבת הבידוד. שלב הפיילוט עבר בהצלחה, ולאור זאת המשרד אישר לחיפה כימיקלים את תכנית הריקון שהודשה.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "כפי שכבר ציינו, בידנו חוות דעת של שורת מומחים שסותרים את מסקנות המשרד, כולנו תקווה כי אנשי המשרד מגיעים מחר בפתיחות להקשיב לעובדות ולשאלות כמו גם לאפשרות כי נצליח לשכנע אותם כפי שיתכן והם יצליחו לשכנע אותנו. לאורך הדרך וגם בימים האחרונים התגלו לנו עובדות שמעלות שאלות קשות לגבי התהליך שנוהל בחוסר שקיפות תוך מתן העדפה לשיקולי הון על פני בטחונם של תושבי המטרופולין, אנו מצפים מחר לתשובות ולהתנהלות פתוחה ושקופה".