שלמה אליהו מחליף חוב בנקאי באג"ח ב-1.2 מיליארד שקל

בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל מקדם מהלך להנפקת אג"ח לא סחירות בצעד שיאפשר לו לפרוס את החוב לתקופה ארוכה בהרבה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל (68.5%) ומבעלי המניות בבנק אגוד ובעלי גן העיר בתל אביב ונדל"ן נוסף, נערך להחלפת החוב הבנקאי שלו ולהנפקה ראשונה שלו אי פעם של אג"ח. זו תקופה ארוכה שאליהו מתקשה להחזיר את חובותיו למערכת הבנקאית, הנאמדים בכ-1.2 מיליארד שקל, בשל קשיי נזילות הנובעים מקושי במשיכת דיבידנדים על ידו מהחברות שבשליטתו. לכן, הוא מקדם היום מהלך להנפקת אג"ח לא סחירות בהיקף של כ-1.2-1.3 מיליארד שקל, בצעד שיאפשר לו לפרוס את החוב לתקופה ארוכה בהרבה.

לפי שעה אין לאג"ח דירוג אך בשוק מעריכים כי לאור הנכסים הטובים שברשות אליהו, והבטוחות שיעניק למחזיקי האג"ח, הן תקבלנה דירוג גבוה יחסית, בסביבות A+. ככל הנראה את האג"ח צפויה להנפיק אליהו החזקות. לפי שעה אין ודאות שהאג"ח יונפקו וזאת משום שמדובר בחלופה למהלך של מכירת הנדל"ן של אליהו.

החוב החדש אמור להחליף לחלוטין את החוב הבנקאי הקיים לו, ושאותו לקח על מנת לממן את רכישת הענק של מגדל, שקרתה בשלהי 2012. אם וככל שהאג"ח יגויסו הן תכלולנה שעבוד שלילי למניות השליטה של אליהו במגדל - 30% ממניות החברה (כך שהן לא תוכלנה להיות משועבדות לגורמים אחרים ללא אישור מחזיקי האג"ח), ושיעבוד "רגיל" על יתר המניות (כ-38.5%). הגיוס אמור לצאת לדרך כבר בשבועות הקרובים.

זה זמן שאליהו מקיים מגעים לפריסה מחדש של חובותיו במערכת הבנקאית - הסדר מחדש. ואולם, בניגוד לבעלי הון אחרים שנקלעו לקשיים מול המערכת הבנקאית, אליהו אינו נתפס כלווה בבעיה של ממש, וזאת משום שסך נכסיו עולה בהרבה על סך חובותיו, מה גם שבידיו נכסים סחירים מאוד בדמות מניות מגדל. אליהו אינו מוכר את נכסיו משום שהוא מאמין שהם לא מתומחרים באופן שמשקף את השווי האמיתי שלהם, מה שמקשה עליו להשיג מזומנים באופן שיפצה על כך שאינו יכול למשוך דיבידנדים ניכרים מקבוצת הביטוח מגדל.

כאמור, לאליהו שורה של נכסים טובים ובראשם 68.5% ממניות קבוצת הביטוח מגדל, ששוות בבורסה כ-2.6 מיליארד שקל. כמו כן, הוא מחזיק בכ-27.1% ממניות בנק אגוד, שהשווי שלהן בבורסה עומד על כ-364 מיליון שקל. בימים אלה מתקיים מו"מ למכירת מניות כל בעלי השליטה בבנק אגוד, ובכללם אליהו עצמו, לבנק מזרחי טפחות. לאליהו גם שורה של נכסי נדל"ן, ובראשם גן העיר בתל אביב. אליהו מקיים מזה זמן מגעים למכירת ההחזקות הללו, כשלפי הערכות מגעים שכאלה מתקיימים גם כעת, אך אינם בשלב קונקרטי.

בתוך כך, קבוצת הביטוח מגדל, בניהול עופר אליהו, בנו של בעל השליטה, פרסמה היום את דוחותיה למחצית 2017, ובמסגרתן דיווחה על מעבר לרווחיות נאה מהפסד שרשמה במחצית הראשונה אשתקד, וזאת בצל ירידה בהשפעות חיצוניות ומיוחדות על תוצאותיה. מגדל דיווח כי סיימה את המחצית הראשונה של 2017 עם רווח כולל של כ-449 מיליון שקל וזאת לעומת הפסד של כ-476 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד. ברבעון השני בלבד רשמה מגדל רווח כולל של כ-141 מיליון שקל, זינוק של כ-630%.