האם "מי המעיין" של נסטלה הם באמת מי מעיין?

החברה נתבעת בארה"ב בטענה כי המותג Poland Spring הוא בבחינת מי תהום רגילים, שנאספו מבארות ואינם עומדים בתקנות ה-FDA

מים מינרלים / צילום: :Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מים מינרלים / צילום: :Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נסטלה נתבעת בארה"ב בטענה כי המים במותג Poland Spring שלה הם "מי תהום רגילים" ולא מי מעיין - ולפיכך שיווק מי Poland Spring הוא בבחינת "מעשה מרמה קולוסלי".

התביעה הוגשה בעוד נסטלה, יצרנית המזון הארוז הגדולה בעולם, מגבירה את התמקדותה בשיווק מים מבקבוקים, פעילות רווחית שהניבה לה אשתקד הכנסות בסך 7.9 מיליארד פרנק שווייצרי (8.2 מיליארד דולר).

התביעה הוגשה בשבוע שעבר בבית משפט בקונטיקט, בידי 11 צרכנים שגם עתרו לבית המשפט להכיר בתביעתם כתביעה ייצוגית. התובעים טוענים כי נסטלה משווקת את Poland Spring כ"מי מעיין טבעיים 100%", דבר המאפשר לה לדרוש מחיר גבוה יותר עבור מוצר שאינו עומד בהגדרה הפדרלית של מי מעיין. נסטלה דחתה את התביעה כ"חסרת שחר וניסיון ברור להשתמש במערכת המשפט לצורך רווח אישי".

בתביעה, שהוגשה נגד יחידת המים של נסטלה אמריקה הצפונית, נטען כי החברה "מפירה את אמון לקוחותיה, ומנצלת את אמונם, כדי לקצור הכנסות מכירה ורווחים מסיביים". בתביעה נטען כי המים אינם מגיעים ממקור שעומד בהגדרת "מי מעיין" של מנהלת המזון והתרופות של ארה"ב (FDA), אלא מכיל מי תהום "שנאספו מבארות שקדחה נסטלה בשטחי מישור רוויים, או בעמקים שבהם פני המים התת-קרקעיים נמצאים במרחק של כמה מטרים בלבד מפני הקרקע".

ה-FDA מגדיר מי מעיין כ"מים שמופקים ממאגר תת-קרקעי שממנו זורמים המים באופן טבעי אל פני הקרקע". כמו כן מפרטת ההגדרה כיצד יש לאסוף מים אלה.

בתביעה נטען כי אף אחד מ-8 המעיינות שאותם מתארת נסטלה כטבעיים, ושכולם נמצאים במדינת מיין, אינו מעיין אמיתי על-פי תקנות FDA. עוד נטען כי נסטלה בנתה מעיינות מלאכותיים ב-7 אתרים "כדי להעמיד פנים שהיא מצייתת לתקנות FDA", בעוד שבאתר השמיני משתמשת נסטלה במכונה כדי לשמור על זרימת מעיין Poland Spring, שיבש לפני קרוב ל-50 שנה, ושכבר אינו בגדר מעיין, לדברי התביעה.

לא תביעה ראשונה

נסטלה, הפועלת משווייץ, כבר זכתה לביקורת בגין ייצור ה-Poland Spring. ב-2003 שילמה החברה 12 מיליון דולר כדי ליישב תביעה ייצוגית בארה"ב. באותה התביעה נטען כי המים בבקבוקים מגיעים מבארות, ולא ממעיינות מפכפכים, וכי הם אינם טהורים כפי שנטען בפרסומות.

לאחרונה ציינה נסטלה כי המים המבוקבקים הם אחד התחומים המועדפים שלה להשקעה. בשנים האחרונות הגדילה החברה את השקעותיה בשוק המים המבוקבקים בארה"ב, בנתה קווי ייצור והשיקה טעמים חדשים כדי לנצל את חששותיהם הגוברים של הצרכנים ממשקאות תוססים ממותקים. במארס עלו לראשונה מכירות המים המבוקבקים השנתיות בארה"ב על מכירות המשקאות התוססים.

אשתקד רשמה פעילות המים המבוקבקים של נסטלה את הצמיחה החזקה ביותר במכירות בכל הקטגוריות, למעט מוצרים לחיות מחמד - תחום נוסף בעל עדיפות גבוהה מבחינתה של נסטלה. לחברה 50 מותגי מים מבוקבקים. בנוסף ל-Poland Springs ו-Ice Mountain, היא מוכרת גם את Perrier, San Pellegrino ו-Buxton.