לאן ייקח עימות בדרום קוריאה את הכלכלה במדינה?

התלקחות בין צפון לדרום קוריאה עלולה לגרור גלי הדף, בעיקר בגלל חשיבותה של דרום קוריאה לשרשרת האספקה הכלל-עולמית - מטלפונים חכמים, כלי רכב ועד טלוויזיות ■ בינתיים החברות שעושות עסקים בדרום קוריאה פועלות באי-ודאות

מפעל התרופות של סמסונג בדרום קוריאה / צילום: בלומברג
מפעל התרופות של סמסונג בדרום קוריאה / צילום: בלומברג

התמרונים הצבאיים השנתיים המשותפים לארה"ב ולקוריאה הדרומית השבוע עלולים להצית מחדש את המתחים בחצי האי, אחרי שקים ג'ונג און ודונלד טראמפ החליפו ביניהם עקיצות. מבחינת חברות זרות שתלויות בדרום קוריאה מבחינה כלכלית - כל הסלמה שתגביל את המסחר תפגע בביצועיהן.

נשיא דרום קוריאה, מון ג'יאה-אין, אמר בשבוע שעבר שצפון קוריאה מתקרבת ל"קו האדום" של ארצו. עשרות אלפי חיילים מארה"ב, דרום קוריאה ומדינות נוספות יערכו בשבועות הקרובים תרגילים כדי להיות מוכנים למלחמה אפשרית עם משטרו של קים. התרגילים הללו גוררים גינויים אוטומטיים של צפון קוריאה, שהודיעה אתמול שמדובר ב"התנהגות חסרת אחריות" שתוביל לסף "מלחמה גרעינית לא נשלטת", לפי סוכנות הידיעות הרשמית שלה, יונהאפ.

התלקחות משמעותית בין צפון ודרום קוריאה תשבש מאוד את המסחר עם הדרומיים. היא תיצור גלי הלם לחברות ולכלכלה העולמית, בגלל חשיבותה של דרום קוריאה בשרשרת האספקה של כל דבר - מטלפונים חכמים, כלי רכב ועד טלוויזיות שטוחות מסך. חברות עם מפעלי ייצור ועובדים בקוריאה, בטווח הטילים של קים, יספגו את רוב נזקי העימות.

הטכנולוגיה בסכנה

שלא במפתיע, הטכנולוגיה היא מגזר בולט ברשימת החברות הזרות שמקבלות הכנסה שנתית של מעל מיליארד דולר בדרום קוריאה. קואלקום מסאן דייגו, היצרנית הגדלה ביותר של שבבים שמותקנים בטלפונים ניידים, ויצרנית המוליכים-למחצה אפלייד מטריאלס מעמק הסיליקון, מקבלות שתיהן כ-17% מהכנסותיהן השנתיות העולמיות מדרום קוריאה. יצרנית ייצור המוליכים-למחצה הגדולה באירופה, ASML, מקבלת כרבע מהכנסותיה העולמית מדרום קוריאה.

"דרום קוריאה היא יצואנית גדולה של מוצרי ביניים, ולכן היא חלק ענק משרשרת האספקה האלקטרונית העולמית", אמר ג'ון דייביס, אסטרטג סחורות מלונדון בחברת BMI ריסרץ'. "אם הפעילות בקוריאה תושעה או תינזק לזמן רב בעקבות הרס מפעלים, זה ישבש את שרשרת האספקה של חברות בכל העולם".

חברות רבות אחרות חשופות לסכנה כזו, או דרך השקעה ישירה בכלכלה ה-11 בגודלה בעולם, או במסגרת שרשרת אספקה בינלאומית. לחלקן, כמו יצרניות הגנה אמריקאיות, יש גם מכירות משמעותיות בקוריאה.

עימות צבאי יפגע גם בחברות שתלויות בצרכנים הקוריאניים. ב.מ.וו. ומרצדס בנץ היו הדגמים הנמכרים ביותר מבין 225 אלף המכוניות שיובאו לדרום קוריאה בשנה שעברה. רשת בתי הקפה סטארבקס חצתה את רף המכירות בסך טריליון וון (876 מיליון דולר) בדרום קוריאה בשנה שעברה. קוריאה היא המדינה החמישית בעולם עם יותר מאלף סניפים של סטארבקס.

מבין החברות שמדווחות בנפרד על הכנסותיהן בקוריאה, יצרנית ציוד הגולף Acushnet ממסצ'וסטס נהנית מהפופולריות של המשחק במדינה זו. יצרנית מחבטי Titleist נהנית מ"צמיחה בכל קטגוריות המוצרים" במכירותיה בקוריאה, אמר המנכ"ל דייויד מאהר בסקירת דוחות החברה החודש. "זה בהחלט משהו שהעולם מקדיש לו תשומת-לב רבה", אמר מאהר בשיחה עם הכתבים. "במבט היסטורי, קוריאה עמידה מאוד במבחני הזמן".

מיניסטופ, רשת חנויות הנוחות היפנית שבבעלות חברת Aeon, מפעילה כ-2,400 חנויות בקוריאה - יותר מאשר בשוק הבית היפני שלה. "אנחנו לא עושים שום דבר מיוחד במצב המתוח הנוכחי", אמר קימיקזו סוגווארה, דובר של מיניסטופ. "החברה ערוכה תמיד לעשות כמיטב יכולתה להמשיך לספק שירותים גם בזמנים קשים".

כמה מהשמות הרב-לאומיים אינם מופיעים ברשימה, מאחר שקוריאה תורמת חלק קטן יותר לעסקים העולמיים האדירים שלהם. ענקית האופנה H&M אמנם מוכרת בקוריאה יותר מ- Guess - שמכירותיה נמצאות בירידה - אך עדיין מדובר על פחות מ-1% מסך המכירות שלה.

בדרום קוריאה, מדינה של 51 מיליון תושבים, שוכנים גם מטות כמה מהמותגים הידועים ביותר בעולם, שרבים מהם מקבלים את רוב הכנסותיהם מחו"ל. סמסונג, החברה הגדולה ביותר בדרום קוריאה ובפער ניכר מכל היתר - מקבלת רק 10% ממכירותיה השנתיות (174 מיליארד דולר), מהשוק המקומי שלה, אבל רבים ממפעליה המתקדמים מצויים בטווח הארטילריה של קים; LG אלקטרוניקה היא הדוגמה השנייה: רבע מהכנסותיה בא מהשוק המקומי שלה.

"למעשה, כל החברות שעושות עסקים בדרום קוריאה פועלות כעת באי ודאות", אמר ג'סטין חימנז, אנליסט בבלומברג אינטליג'נס. "זה מטיל צל, ועלול לחלחל אל החלטות ההשקעה ושכירת כוח העבודה".