אפליקצית "תיקון": ברכה מצולמת מהרב הנערץ עליכם?

מה שהחל בברכה מצולמת מבר רפאלי ליום הולדת, התגלגל עד מהרה למגרש של ברכות רבנים מצולמות ■ ראיון

אפליקצית תיקון
אפליקצית תיקון

"אירגנו יום הולדת לחבר ועלה הרעיון לשלוח לו ברכה מצולמת מבר רפאלי", מתאר היזם יהודה אביקזר את הולדתה של אפליקצית "תיקון", שמביאה את ברכות הרבנים לכל סמארטפון שבעליו בוחר לשלם עליהן.

ומה בין גברת רפאלי לברכת רבנים? אביקזר מסביר איך העסק התגלגל משם: "בהתחלה התמקדנו, אני ושותפי שי, בברכות מסלבס, אבל כשניתחנו את השוק בישראל הבנו שאין לזה מספיק ביקוש. הייתה גם בעיה לשכנע את הסלבס לשתף פעולה".

- אז עברתם לרבנים?

"כן. הלכנו על הרבי ברוך אבוחצירא, רבני קבר רבי מאיר בעל הנס, רבי שמעון בר יוחאי ורבים אחרים - ובניגוד לשוק הברכות שהיה קיים עד אז, הקפדנו לא לחייב הוראת קבע ולאפשר תשלום בכרטיס אשראי".

אפליקצית תיקון
 אפליקצית תיקון

גדולים בצרפת

לטענת אביקזר, שלושה חודשים מיום ההשקה כבר היו ל"תיקון" כ-8,000 משתמשים באנדרואיד ועוד כ-3,000 באייפון. הרעיון, ביסודו, פשוט: הלקוח, בדרך כלל אדם בצומת דרכים בחייו או חלילה בצרה צרורה, בוחר מתפריט רב לפי ראות עיניו ושולח אליו בקשה לברכה מצולמת (54 שקל) או לפתק חד פעמי (18 שקל). הרבנים מקבלים את הבקשות בממשק מיוחד, ועונים בדרך כלל בתוך כמה ימים.

"יש לנו אלפי הזמנות", מתגאה אביקזר, "עם ממוצע של 3-4 הזמנות ללקוח. הברכות הכי מבוקשות הן זיווג, רפואה, נגד עין הרע, פרנסה והדלקת נר כל הישועות".

מבחינה גאוגרפית, "תיקון" פעילה בעיקר בישראל ובצרפת, עם עדיפות לקהילה היהודית בארץ הטריקולור, שם צריכת הברכות המצולמות גבוהה והפידבקים חיוביים יותר. "אנחנו מתרחבים לאנגלית וספרדית", מסמן אביקזר את השווקים הבאים.

- איך אתם מרוויחים כסף?

"אנחנו גוזרים אחוזים בודדים מהתרומות, אבל בסך הכול חוסכים לדעתי כסף לעמותות כי לוקחים על עצמנו את השיווק, הגבייה, שירות הלקוחות. אפילו טאבלטים אנחנו מספקים להם. המטרה שלנו היא שהם יעבירו כמה שיותר תרומות דרכנו".

בבסיס הטכנולוגי התפעולי של אפליקצית "תיקון" פועלים 24 מתכנתים חרדים, שלומדים תורה בכולל כל יום עד 12:00 בצהריים ואחר-כך יוצאים לעבוד. השילוב הזה, בין קודש לחול, בין אמונה לת'כלס, הוא שעומד בבסיס "תיקון" והופך אותה לקצת יותר מעוד אפליקציה בשדה של מאות אלפים, אם לא מיליוני יישומים המתחרים על כספנו, זמננו, אולי גם נשמתנו.