אחד שהעז: בכיר יהודי בממשל מגנה את טראמפ על שארלוטסוויל

גארי קוהן, היועץ הכלכלי של הנשיא: "אני חייב לתת ביטוי למצוקתי בעקבות אירועי השבועיים שחלפו" ■ יועץ לנשיא, סבסטיאן גורקה, שמזוהה עם הימין הקיצוני – הודח ■ קוהן שקל להגיש התפטרות, אך חזר בו כי "אני פטריוט" ■ התנהלותו מנוגדת לזו של שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, אף הוא יהודי, שהגן על טראמפ

מפגינים משני צדי המתרס בשרלוטסוויל וירג'יניה/ צילום: רויטרס
מפגינים משני צדי המתרס בשרלוטסוויל וירג'יניה/ צילום: רויטרס

 

גארי קוהן, יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן, מתח אתמול (ו') ביקורת על התבטאויות נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בעקבות ההתפרעויות של ניאו-נאצים בשארלוטסוויל, וירג'יניה, לפני שבועיים. עד עתה הוא הבכיר (והיהודי) היחיד בממשל שהעז לגנות את טראמפ בגין דבריו, למעט ראשי זרועות צבא ארה"ב שגינו ניאו-נאצים וגזענות בכלל, בעקבות הצהרות טראמפ, אך לא התייחסו ישירות אליו או לתוכן דבריו.

הנשיא הכריז, זמן קצר לאחר שוך המהומות, שיש "אנשים טובים מאוד בשני הצדדים". בכך נתן טראמפ בסיס להאשמות שהוא מוצא הקבלה בין ניאו-נאצים וגזענים אחרים שחוללו את המהומות לבין אלה שמחו על בואם לשארלוטסוויל. במהלך ההתפרעויות, נשאו הניאו-נאצים לפידים, וקראו: "יהודים לא יחליפו אותנו", ו"הייל טראמפ". בפיגוע דריסה במהומות נרצחה מפגינה נגד הארגונים הגזעניים. החשוד הוא צעיר ניאו-נאצי.

זמן קצר לאחר שניתן פומבי לגינוי של קוהן, ובלי קשר נראה לעין לגינוי, פוטר יועץ ללוחמה בטרור בצוות הנשיא, סבסטיאן גורקה, שמזוהה עם הימין הקיצוני. גורקה נמנה עם הפלג של הפופוליסט הימני סטיב בנון, "האסטרטג הראשי" של טראמפ, שפוטר שבוע קודם לכן. העיתון היהודי "פורוורד" גילה באפריל, כי ב-2007, כאשר גורקה היה מנהיג מפלגה בהונגריה, הוא תמך בפומבי במיליציה גזענית ואנטישמית בבודפשט. במכתב ההתפטרות שלו לבית הלבן, כתב גורקה: "למרבה הצער, חוץ ממני, אנשים שמגלמים ומשקפים את מדיניות 'הבה נחזיר את אמריקה לגדולתה', נחסמים בבית הלבן, מסולקים ממנו באופן שיטתי או שהם מוחלשים".

"לחצים כבדים להתפטר"

בראיון ל"פייננשל טיימס", אמר קוהן, שהיה נשיא גולדמן זקס בין 2006 ל-2017, כי ממשל טראמפ "יכול - וחייב - להתנהל באופן טוב יותר". הוא גילה כי ניסח מכתב התפטרות לנשיא בעקבות התבטאויותיו - אך חזר בו.

"הופעלו עלי לחצים כבדים הן להתפטר והן להמשיך לכהן בתפקידי", אמר קוהן. "כפטריוט אמריקאי, הרגשתי רתיעה מהתפטרות מראשות המועצה הלאומית הכלכלית, משום שאני חש חובה לממש את מחויבותי לפעול בשם העם האמריקאי".

"יחד עם זאת, אני גם חש שחובתי לתת ביטוי למצוקתי בעקבות האירועים שהתרחשו בשבועיים שחלפו", הוא הוסיף. "לעולם אי אפשר להשוות אזרחים שמביעים תמיכה בשוויון ובחירות לאלה שמאמינים בעליונות הגזע הלבן, לניאו-נאצים ולקו-קאלקס-קלן. אני מאמין שהממשל הזה יכול - וחייב - להתנהל בצורה טובה יותר, בכך שיגנה בעקביות ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את הקבוצות (הגזעניות) האלה. הוא חייב לעשות כל מה שרק אפשר לגשר על המחלוקות העמוקות שעדיין משסעות את החברה האמריקאית.

"כיהודי אמריקאי, לא אתיר להכרזות מתלהמות של ניאו-נאצים, כגון 'היהודים לא יחליפו אותנו', לגרום לכך שיהודי כמוני יעזוב את משרתו", אמר קוהן. "אני חש אהדה עמוקה לכל מי ששימש מטרה של קבוצות משטמה אלה. כולנו חייבים להתאחד נגדן".

פעיל יהודי ידוע אמר אמש, כי אין להתפלא על כך שקוהן העז לצאת נגד הנשיא, מהלך שאיש בצוות הבכיר של הבית הלבן לא ההין לעשות. "קוהן מחזיק את טראמפ (במקום רגיש)", אמר הפעיל. "טראמפ עומד לצאת עם תוכניתו החדשה לקיצוצים מסיביים במסים כבר בימים הקרובים וקוהן עמל כבר כמה חודשים על התוכנית. התפטרות של קוהן הייתה פוגעת פגיעה אנושה בסיכויים להעברת התוכנית בקונגרס".

בניגוד למנוצ'ין

עמידתו של קוהן מול טראמפ עומדת בניגוד מוחלט להתנהלות עמיתו היהודי בממשל, סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר, שיצא להגן על הנשיא בעקבות הביקורת שנמתחה עליו.

"קשה לי להאמין שאני צריך להגן על עצמי, או על הנשיא (מפני האשמות כאלה), אך אני חש שאני חייב להודיע לכם, שבשום פנים ואופן הנשיא אינו מאמין שקיימת הקבלה בין קבוצות ניאו-נאציות, או קבוצות משטמה אחרות, שדוגלות באלימות, לבין קבוצות שמפגינות בדרכי שלום ובאופן חוקי", אמר מנוצ'ין בציוץ. הוא לא ציין האם, לדעת טראמפ, קיימת הקבלה כזו כאשר מפגינים נגד ניאו-נאצים נוקטים אלימות. מנוצ'ין הוא הבכיר היהודי הראשון בממשל שהסכים להגן על טראמפ, כנראה לאחר שיותר מ-300 מחברי המחזור שלו באוניברסיטת יל, מ-1985, קראו לו להתפטר במחאה על דברי הנשיא.

שר האוצר כתב עוד, כי הוא מתמקד ברפורמה במערכת המסים ובהמרצת הצמיחה הכלכלית והוסיף: "אינני מאמין שההאשמות נגד הנשיא מדויקות. אני מאמין שהעם האמריקאי כולו צריך לשאוב עידוד מכך שגברים ונשים עתירי כשרונות מקיפים את הנשיא בממשל זה".

מחוקקים יהודים, רפובליקאים ודמוקרטים, הצטרפו לעמיתים לא יהודים, וגינו בחריפות את דברי הנשיא על שארלוטסוויל. אפילו אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שמתמקדת בדרך כלל רק בסוגיות הקשורות בישראל, מצאה לנכון לפרסם הודעת גינוי.