שידורי ספורט בלעדיים בהוט ולא ב-yes? ההכרעה בקרוב

RGE, בעלת ערוצי ספורט 5, מבקשת כבר תקופה ארוכה לשדר חלק מתכניה, כמו ליגת העל בכדורגל והיורוליג, רק בהוט ולא ב-yes ■ ביהמ"ש הורה למועצת הכבלים והלוויין להכריע בסוגיה עד סוף ספטמבר

אליניב ברדה מול טל בן חיים וקרלוס גארסיה, מכבי ת"א מול הפועל ב"ש, ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף
אליניב ברדה מול טל בן חיים וקרלוס גארסיה, מכבי ת"א מול הפועל ב"ש, ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי החליט בשבוע שעבר להחזיר למועצת הכבלים והלוויין את הכדור בסכסוך המתמשך בין RGE, בעלת ערוצי ספורט 5, לבין yes, סביב סוגיית שידורי הספורט. מדובר בסכסוך שהחל בשלהי 2016 על רק סירבה של yes להגדיל את תשלומיה עבור תכנים חדשים שנוספו לערוצי הספורט, וביניהם המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל ומשחקי מכבי תל-אביב ביורוליג.

ב-RGE מבקשים כבר תקופה להפסיק את שידור האירועים הללו ב-yes ולשדרם רק בהוט (וגם בסלקום ובפרטנר שאינן נמצאות תחת פיקוח רגולטורי), אך עד כה הדבר לא ניתן להם בשל הוראה רגולטורית של מועצת הכבלים והלוויין שאינה מאפשרת שידורי ספורט בבלעדיות.

בסוף יוני דנה מועצת הכבלים והלוויין שוב בסוגיה, אך בסופו של דבר קבעה כי היא אינה יכולה לקבל החלטה בנושא בשל סירובה של RGE לחשוף את הסכמיה גם מול סלקום ופרטנר, והחזירה את הכדור לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בשבוע שעבר דנה השופטת ארנה לוי בסוגיה והודיעה כי היא אינה מקבלת את הנימוק של המועצה. "לטעמי, המועצה אינה יכולה לפטור את עצמה מקבלת החלטה עניינית בבקשת הפיצול (כלומר, הבקשה לשדר חלק מהתכנים רק בהוט, י' כ') רק בשל כך שההסכמים בין ערוץ הספורט ובין סלקום ופרטנר לא הועברו לעיון כל חבריה (RGE כן אפשרה ליו"ר המועצה וליועץ הכלכלי שלה לעיין בהסכמיה עם שתי החברות, י' כ'). אני סבורה כי על המועצה לקבל החלטה עניינית בבקשה על בסיס הנתונים הרבים שהועברו אליה", קבעה השופטת.

השופטת לוי הזכירה עוד כי הסייג שלפיו אמורה להכריע המועצה האם ניתן לאפשר בכל זאת שידור ספורט בבלעדיות הוא ש"הזכויות יהיו ניתנות לרכישה על-ידי כל גוף משדר בתנאים מסחריים הוגנים ובלתי מפלים", וכי המועצה היא הגורם המוסמך להכריע בכך.

את הסייג הזה אמורה לקבוע המועצה רק בהתאם לנתונים של שתי החברות הוותיקות שכפופות לו: "ההשוואה לעניין קיום תנאים מסחריים הוגנים ובלתי מפלים צריכה להיערך רק בין הגופים המשדרים אשר מפוקחים על-ידי המועצה ופועלים תחת משטר האסדרה - הוט ו-yes".

בהמשך מותחת השופטת ביקורת על כך שהמועצה נמנעת מלהכריע בסוגיה כבר זמן רב. "תקופה ארוכה חלפה, והמועצה עדיין לא קיבלה החלטה בהתאם לסמכותה. הגיעה העת שהמועצה תקבל החלטה עניינית ועדכנית", היא כותבת. "ככל שלא תתקבל החלטה כזאת בעת הקרובה - יעלה הצורך לעיין בצו הארעי שניתן (שמונע כרגע שידור בבלעדיות י' כ') ולבחון אם יש מקום להותירו".

לסיכום מורה השופטת לוי למועצה לקבל החלטה בנושא, בהסתמך על הנתונים שכבר הוצגו בפניה, בתוך כחודש, עד28 בספטמבר.

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר כי "המועצה תלמד את פסק הדין ותמלא אחר הוראות בית המשפט". 

כמה משלם ערוץ הספורט על המפעלים
 כמה משלם ערוץ הספורט על המפעלים
תולדות הסכסוך-יורוליג
 תולדות הסכסוך-יורוליג