לקראת פיצול ערוץ 2: הערבויות יופחתו, ערוץ 10 ממשיך להיאבק

הרשות השנייה הודיעה כי הערבויות שמחויבים ערוצים 2 ו-10 להפקיד אצלה יופחתו מ-45 מיליון שקל ל-10 מיליון שקל ■ מנכ"ל ערוץ 10 פנה לשרי האוצר והתקשורת: פצו אותנו על ההיתר שניתן לרשת ולקשת להמשיך להחזיק בחברת חדשות 2 למשך 3 שנים

יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן
יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, פנה היום (ג') לשר האוצר, משה כחלון, ולשר התקשורת, איוב קרא, בנוגע להחזקה המשותפת של קשת ורשת בחברות החדשות של ערוץ 2 גם לאחר פיצול ערוץ 2 בעוד כחודשיים.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, בערוץ 10 פנו לאחרונה לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בדרישה שזאת תתערב בהמשך ההפעלה המשותפת של חברת החדשות ותפקח עליה. כעת מבקשים בערוץ 10 התערבות גם מצידם של שני השרים הרלוונטיים.

המשך ההחזקה המשותפת "נושא עמו השלכות שליליות ופוגעניות על הפלורליזם בשוק התקשורת ופוגע קשות גם בערוץ 10 ובחברת החדשות שלו", כותב ורשבסקי. לאור זאת, הוא מבקש שורה של צעדים ש"ימתנו את הפגיעה הקשה".

ורשבסקי מבקש שהסכום ששילמו קשת ורשת עבור אפיקים 12 ו-13 (33 מיליון שקל) יועבר כפיצוי לידי ערוץ 10, שהערוץ יזכה לפטור מתשלום דמי הפצה ודמי רישיון, ושיותר לו להישאר באפיק 10 שאותו הוא אמור לעזוב ב-1 בנובמבר.

לפי החישוב של ערוץ 10, כל אחת מהזכייניות, קשת ורשת, תחסוך כ-50 מיליון שקל בשנה, במשך 3 שנים, בזכות המשך ההפעלה המשותפת של חברת החדשות של ערוץ 2. יחד עם זאת, קשה להניח שהשרים ימהרו להיענות לדרישות הללו של ורשבסקי, שדורשות גם שינויי חקיקה.

הערבויות יופחתו

במקביל, הרשות השנייה לטלוויזיה הודיעה היום על הקלה כספית שתוענק ל-3 החברות (קשת, רשת וערוץ 10) עם פיצול ערוץ 2 בנובמבר והמעבר של קשת ורשת מזיכיונות לרישיונות.

עד היום נדרשה כל אחת מהחברות להפקיד ברשות השנייה ערבויות בהיקף של 45 מיליון שקל, וכעת סכום זה יומר בערבות של 10 מיליון שקל בלבד, כשה-35 מיליון שקל הנותרים יינתנו באמצעות "כתבי התחייבות" מטעם חברי דירקטוריון בחברות.

המהלך משחרר למעשה כסף עבור החברות - שעם המעבר לשוק של 3 גופים שמשדרים 7 ימים בשבוע, ממילא צפויות להיכנס לתקופה מאתגרת מבחינה כלכלית - וגורם רלוונטי בשוק הגדיר אותו כצעד חשוב ומשמעותי.

יו"רית הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', מסרה כי "הפחתת הערבויות הבנקאיות תסייע לשמור על יציבות החברות ושוק התקשורת הישראלי, דבר שחיוני מאוד בתקופה של מעבר לשיטת הרישיונות ואפיקי שידור חדשים". 

המלצה: אפיקים 22 ו-10 יוחשכו למשך שנה

בנוסף, אתמול (ב') החליטו חברי מועצת הרשות השנייה להמליץ לשר התקשורת על החשכת אפיקים 22 ו-10 בהוט וב-yes למשך שנה, עד נובמבר 2018. כזכור, עם הפיצול בנובמבר יבוטלו שני האפיקים, ו-3 החברות יעברו לאפיקים 12 (קשת), 13 (רשת) ו-14 (ערוץ 10). לאור העובדה שמדובר באפיקים פופולריים, שהישראלים התרגלו לזפזפ אליהם בשלט, הם מהווים אפיקים אטרקטיביים עבור yes והוט.

בחוק נקבע כי ניתן להחשיך את האפיקים למשך עד 3 שנים, וכי ההחלטה על כך נתונה בידי שר התקשורת. לקראת ההחלטה פנה המנכ"ל בפועל של משרד התקשורת, מימון שמילה, וביקש את המלצת הרשות. במשך תקופת החשכת האפיקים תוקרן בהם שקופית בה יוסבר לצופים על המהלך. 

ומה באשר לעידן פלוס?

עניין נוסף שהרשות השנייה עוסקת בו לקראת המעבר הוא מערך עידן פלוס. המערך הישן שבו משתמשת כיום רוב האוכלוסייה שמסתמכת על עידן מסוגל להעביר רק 6 ערוצים, ועם הפיצול, לאחד מהערוצים הללו לא יהיה עוד מקום על גביו.

כפי שנחשף ב"גלובס", בתחילה ביקשו בהנהלת הרשות השנייה מקשת ומרשת לעבור יחד למערך החדש או לערוך ביניהן הגרלה, אך מאז, בהתערבות מדז'יבוז', הבקשה הוקפאה. בינתיים, לא נפלה החלטה בעניין זה, והיום נמסר מהרשות כי בשבועות הקרובים היא תצא ב"קמפיין שמטרתו להסביר לציבור את השינוי הצפוי על מרקע הטלוויזיה ובמערך עידן פלוס".