מור בית השקעות הפך לבעל עניין בילין לפידות

קרנות מור מחזיקות ב-5.3% ממניות אטראו, בעלת מחצית מילין לפידות, בשווי של כ-35 מיליון שקל ■ מור בית השקעות הפך לציבורי ביולי

יוסי לוי, מייסד ומנכ"ל מור בית השקעות / צילום: שלומי יוסף
יוסי לוי, מייסד ומנכ"ל מור בית השקעות / צילום: שלומי יוסף

בית ההשקעות מור, שרק לאחרונה הצטרף לבורסה ושמנסה - בהצלחה ניכרת - לשחזר את ההצלחה של ילין לפידות בשוק קרנות הנאמנות, מאמין במודל של יאיר לפידות ודב ילין, והפך לבעל עניין בחברה הציבורית אטראו - שהשווי שלה מגיע מהחזקה של 50% בבית ההשקעות ילין לפידות.

אטראו שוקי הון, לשעבר לידר שוקי הון, דיווחה לבורסה כי מור בית השקעות, שעיקר פעילותו בתחום קרנות הנאמנות, מחזיק בכ-5.3% ממניות אטראו, בעיקר באמצעות הקרנות, וזאת עקב רכישת מניות בבורסה. מדובר בנתח ששווה כ-35 מיליון שקל.

מתחילת השנה עלתה מניית אטראו בכ-17%, כשכיום היא נסחרת לפי שווי שגוזר לילין לפידות, שהמחצית השנייה של מניותיו נמצאת בידי מייסדיו, שווי של כ-1.33 מיליארד שקל. זהו שווי גבוה בהרבה מזה של יתר בתי ההשקעות הציבוריים. עם זאת, ישנם כמה בתי השקעות פרטיים ששווים כנראה גבוה מרף מיליארד שקל, ובראשם פסגות ואלטשולר שחם. ילין לפידות סיים את המחצית הראשונה של 2017 עם רווח נקי של כ-62 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-38% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

בית ההשקעות מור, שמנוהל על-ידי יוסי לוי (בנו, אלי לוי, מנהל את קרנות הנאמנות של בית ההשקעות), רשם באותה תקופה רווח נקי של כ-3 מיליון שקל, לאחר הוצאות חד-פעמיות בגין הנפקת החברה. בית ההשקעות הונפק בתל אביב בסוף חודש יולי האחרון וגייס כ-78 מיליון שקל. מאז ההנפקה השיל מערכו כ-8% והוא נסחר לפי שווי של 274 מיליון שקל.

ניתן לגזור כמה קווי דמיון בין ילין לפידות לבין מור, הגם שהאחרון לא פועל עדיין בשוקי הגמל וההשתלמות שמהווים חלק משמעותי מפעילות ילין לפידות. שני הגופים הם הכוכבים הגדולים של השנים האחרונות בשוק קרנות הנאמנות, כשהם צומחים בקצב אדיר וכבר נמנים עם השחקנים המשמעותיים בשוק זה - שנים לא רבות לאחר שהחלו לפעול בו באמצעות שירותי הוסטינג. מור בית השקעות נוסד ב-2006 ואילו ילין לפידות החל לפעול ב-2004.

עסקה זו מצטרפת לעוד עסקה שנעשתה לאחרונה ושהעלתה כי ישנו עניין סביב בתי ההשקעות המקומיים מצד קולגות משוק ההון. לפני ימים אחדים דווח כי קרן הגידור טוליפ הפכה לבעלת עניין בבית ההשקעות אנליסט, לאחר שהגיעה להחזקה של קצת יותר מ-5% ממנו.

אנליסט, הנסחר בשווי של 260 מיליון שקל, נמצא בשליטת שמואל לב ואהוד שילוני, המחזיקים בכ-32.7% ממניות בית ההשקעות, כל אחד. אנליסט עוסק בניהול תיקים, ניהול קרנות נאמנות ובניהול קופות גמל וקרנות השתלמות, בדומה לילין לפידות, הגם שהוא לא נחשב למצליח כמוהו. טוליפ מנוהלת על-ידי ברוך ציבין ומיכה מלכה, שני בכירים לשעבר במערך ניהול ההשקעות של חברת הביטוח הראל.