למה העבירה מגה ליינות ביתן 50 מיליון שקל בנספח סודי?

מסמך חסוי מגלה כי מגה העבירה כספים לרוכשת, יינות ביתן, במסגרת העסקה ■ גורם מטעם הנאמנים טוען כי הסכום הועבר לטובת מרכז לוגיסטי של מגה בקיבוץ אייל

המרכז הלוגיסטי של מגה בקיבוץ אייל / צילום: אמיר מאירי
המרכז הלוגיסטי של מגה בקיבוץ אייל / צילום: אמיר מאירי

שנה אחרי עסקת מגה, "גלובס" חושף נספח חסוי להסכם המכירה לפיו מגה העבירה לידי הרוכשת יינות ביתן סכום של 50 מיליון שקל. גורם מטעם נאמני מגה הסביר בשיחה עם "גלובס" כי הסכום הועבר לטובת המרכז הלוגיסטי (מרלו"ג) של מגה בקיבוץ אייל. לדבריו, החלטה זו אושרה על-ידי בית המשפט ופורסמה במסמך חסוי משום שמדובר בנושאים עסקיים-מסחריים רגישים.

בינואר 2016 קרסה מגה ברעש גדול, נכנסה להליך הקפאת הליכים, ומונו לה 3 נאמנים - רו"ח גבי טרבלסי ועורכי הדין אהוד (אודי) גינדס ואמיר ברטוב. לאחר הליך התמחרות מורכב שהחל בהצעות של 140-160 מיליון שקל, נמכר החלק הארי של מגה ליינות ביתן בתמורה ל-485 מיליון שקל.

אחד התנאים של הממונה על ההגבלים העסקיים לאישור המיזוג בין הרשתות, היה שמגה תפסיק את השותפות שלה עם רשת נטו בחברת "ביכורי השדה". שכן, בנוסף להיותה רשת קמעונאות ומזון, יינות ביתן החזיקה בזמנו יחד עם ביכורי השדה דרום ב"ביכורי ביתן", סיטונאית ירקות ופירות.

נזכיר כי במאי 2016 הודיעו נאמני הרשת לבית המשפט כי הם ממליצים על מכירת מגה ליינות ביתן, שהציעה 275 מיליון שקל והסכימה לשלם 50 מיליון שקל נוספים שתלויים בביצועים הכספיים לאחר הרכישה. זאת בנוסף ל-130 מיליון שקל עבור המלאי של מגה.

ביוני 2016 אישרה רשות ההגבלים את מיזוג הרשתות, ויינות ביתן הפכה לרשת השיווק השנייה בגודלה אחרי שופרסל, כשמחזור מכירותיה השנתי עומד על כ-5.8 מיליארד שקל, והיא מחזיקה ב-188 סניפים.

האישור לעסקה ניתן כאמור בתנאי שיינות ביתן תפרק את השותפות שלה עם ביכורי השדה דרום בתחום סיטונות ירקות ופירות ותפסיק את פעילותה במתחם תימורים (המשמש אותה לצורך פעילות סיטונות ירקות ופירות). רשות ההגבלים הדגישה כי העסקה לא תצא אל הפועל בטרם תתפרק השותפות, והפעילות של יינות ביתן במתחם הלוגיסטי בתימורים תופסק.

כשהעסקה הושלמה בחודש יולי 2016, מכרה יינות ביתן את חלקה במרלו"ג המשותף לנטו, אולם המשיכה לקנות ממנה פירות וירקות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. לפני כשנה, במסגרת תוכנית עבודה להסדר הנושים, להם הייתה חייבת מגה 625 מיליון שקל, החליטו הנאמנים להקים מרלו"ג חדש לרשת החדשה של יינות ביתן ומגה.

מטרת התוכנית העסקית הייתה להכשיר את הקמת המרלו"ג לטובת הרשת הממוזגת, ובעיקר למצוא לה מקורות מימון. כעת כאמור חושף "גלובס" כי אותם מקורות מימון - 50 מיליון שקל - הגיעו ממגה עצמה.

מהדוחות הכספיים לשנת 2016 של יינות ביתן עולה כי הסכום מיוחס להכנסות מראש מחברה קשורה. כך, 10 מיליון שקל שייכים לשנה השוטפת 2017, ואילו 40 מיליון שקל נזקפים ל-4 השנים הבאות - 10 מיליון שקל בכל שנה. במקביל, בדוח הכספי של מגה מופיע אותו סכום (50 מיליון שקל) בפירוט ה"חייבים ויתרות חובה" של צדדים קשורים ובעלי עניין. 10 מיליון שקל מיוחסים לשנת 2016, ו-40 מיליון שקל מוגדרים כיתרות חובה לזמן ארוך.

בחודש אפריל האחרון הופסקה ההתקשרות בין נטו ליינות ביתן בתחום אספקת הירקות, ויינות ביתן עברה לקבל את האספקה שלה מהמרלו"ג של מגה - החלטה שהובילה לסערה תקשורתית ביוני האחרון. יינות ביתן טענה כי הצליחה להשיג מחירי ירקות, בשר ודגים טובים יותר באמצעות הגדלת כוח הקנייה שלה ולכן הפסיקה לקנות מנטו סחורה בסכום של מאות מיליוני שקלים; ואילו בסביבת נטו טענו כי הפסקת אספקת הסחורה נבעה בשל חשיפה לסיכון פיננסי ובשאיפה לצמצם את הנזקים במקרה של נפילת הרשתות של יינות ביתן.

מטעם נאמני מגה נמסר בתגובה כי "בוצע מהלך עסקי שהצליח מעבר לתכנון והביא לתמורה גדולה יותר לנושים. במהלך זה קידמו הנאמנים את הקמת המרכז הלוגיסטי החדש שמשרת את הרשת הממוזגת של מגה ויינות ביתן - מרלו"ג - אשר שיפר באופן דרמטי את היעילות התפעולית של הרשת והכניס לתוך מגה מרכז רווח נוסף. זו עסקה מצוינת לנושי מגה. כמובן שהעסקה דווחה לבית המשפט בזמנו ואושרה. לצורך כך הועמד הון חוזר שנדרש לפעילות, חוזקו ביטחונות - והתוצאה היא תמורה מוגדלת באופן מהותי לקופת הנושים.

"נושי מגה אשר עמדו מול שוקת שבורה רק לפני כשנה, מוצאים עצמם היום מקבלים יותר מאשר קיוו, והעובדים, כולל עובדי המרלו"ג, שמרו על מקום עבודתם. אנחנו גאים בתוצאות, בדרך ובביצוע מבצע הצלה כה מורכב".

מיינות ביתן נמסר כי "אנו פועלים בהתאם להסכם ותוכניות העבודה שנבנו עם נאמני מגה".

התקדמות החזרת החובות של מגה
 התקדמות החזרת החובות של מגה