חולון מקדמת תוכנית כוללת לתמ"א 38; כמה דירות יתווספו?

עפ"י היקפי המימוש הסבירים הצפויים ע"י העירייה בתוכנית, מדובר בתוספת אפשרית של כ-1,500 יחידות דיור חדשות מדי שנה ■ התוכנית הוגדרה לטווח של 5 שנים לפני שתעודכן

מוטי ששון / צילום: איל יצהר
מוטי ששון / צילום: איל יצהר

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר חולון המליצה לוועדה המחוזית להפקיד תוכנית כוללנית לתמ"א 38 ברחבי העיר מכוח סעיף 23 לתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תוכנית ח/619). מדובר במהלך אותו מקדמות ערים שונות ברחבי הארץ שמטרתו מתן וודאות בתמ"א 38 ברחבי העיר בכל הנוגע לזכויות הבנייה מכוח תמ"א 38 כמו גם המכסה האפשרית לתוספת יחידות דיור. רק השבוע נחשף ב"גלובס נדל"ן" כי הוועדה המחוזית במחוז מרכז אישרה למתן תוקף תוכנית דומה ברמלה, תוכנית בעלת פוטנציאל בינוי של עד 9,000 יחידות דיור חדשות ברחבי העיר.

בחולון, אישרה כעת הוועדה המקומית תוכנית על פי סעיף 23 לתמ"א 38 במסגרתה נקבע היקף הזכויות ברחבי העיר. את התוכנית קידם משרד רונאל-לוי אדריכלים בשיתוף פעולה של אגף הרישוי ומינהל הנדסה בעיר. על פי היקפי המימוש הסבירים הצפויים על ידי העירייה בתוכנית, מדובר בתוספת אפשרית של כ-1,500 יחידות דיור חדשות מדי שנה. עוד נציין כי התוכנית הוגדרה לטווח של 5 שנים לפני שתעודכן.

התוכנית מעניקה עדיפות, מבחינת היקף הזכויות, לפרויקטים במסלול הריסה ובנייה מחדש ואף קובעת רחובות ראשיים בעיר בהם תותר גם הקמת קומת מסחר בבנייני המגורים במסגרת תמ"א 38. התוכנית קובעת את הכללים להריסה ובנייה מחדש וגם לחיזוק מבנים קיימים ותוספת קומות. העדיפות לתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש נובעת מתוך כוונה לעודד חידוש תשתיות, ותוספת הדירות שתותר במסלול זה היא הדרגתית בהתאם להיקף הזכויות בתב"ע, זאת לעומת במסלול חיזוק ובנייה על הקיים שם היקף הזכויות מתייחס לבינוי שקיים בפועל.

בכל הנוגע לחיזוק מבנה קיים ותוספת קומות, סל הזכויות שמאפשרת התוכנית מתייחס לתוספת של 1.5 קומות לבניין קיים בן שתי קומות, תוספת של 2.5 קומות לבניין של שלוש קומות ומעלה ובמקרים חריגים באזורים אותם הגדירה העירייה כאזורי התחדשות, תותר במסלול זה גם תוספת בשיעור 3.5 קומות.

בכל הנוגע למסלול הריסה ובנייה, מדובר בתוספת אפשרית של 2.5 קומות בבניין בן 2 קומות, תוספת של 3.5 קומות לבניין בן 3 קומות ותוספת של 4.5 קומות בבניין בן 4 קומות. כאמור, בהריסה ובנייה מתייחסות הזכויות להיקף הזכויות בתב"ע המאושרת ולא לבינוי הקיים בפועל.

"התוכנית נותנת תמריצים מוגדלים לבנייה והריסה מחדש תוך ראייה עירונית לחידוש השתיות והתאמה למגמות של עירוניות מתחדשת בחולון. ברחובות שזוהו כרחובות שהם שלד העיר, רחובות מרכזיים בעיר, נאפשר גם מסחר בקומת הקרקע", כך מסביר אדריכל העיר חולון, אביעד מור. אותם רחובות "שלד" אליהם מתייחס מור הם הרחובות אלופי צה"ל, ההסתדרות, חנקין, שנקר, סוקולוב, דב הוז, הופיין, שדרות קוגל ורחוב אילת. במקביל התוכנית מסמנת למשל את שכונת ג'סי כהן כמתחם להתחדשות עירונית מועדפת.

עוד אמר מור כי "במקביל, התוכנית גם קובעת אזורים בהם תישמר תבנית הבנייה, כלומר לא תתאפשר תמ"א 38. התוכנית אינה קובעת מכסה של היתרי בנייה כי היא מבוססת על העבודה הנרחבת של תוכנית המתאר לעיר. כל 5 שנים הוועדה המחוזית תבחן את מימוש התוכנית".

מהעירייה נמסר כי כעת התוכנית צפויה לעבור לוועדה המחוזית לאישור ועד לאישורה ניתן יהיה לקדם היתרי בנייה מכוח תמ"א 38 בהתאם לתיקון 3 א'.

מוטי ששון, ראש העיר, הוסיף ואמר: "המשמעות העיקרית לתוכנית זו היא יצירת ודאות תכנונית ושקיפות לתושבי העיר וליזמים הפועלים בתחומה. דגש מיוחד ניתן לעידוד מתווה של הריסה ובנייה מחדש במקביל לשמירה על תבנית בנייה ייחודית".