אלוף גולן: ישראל חייבת להיערך לעימות עם איראן, בעזרת ארה"ב

סגן הרמטכ"ל לשעבר: "לא נוכל להילחם באיראן לבד; צריכים להית מודעים למגבלותינו; אנחנו לא אמריקה" ■ בנאום בוושינגטון אמר סגן הרמטכ"ל לשעבר: "אנשי דאע"ש – פרימיטיביים; האיראנים – ברמה גבוהה יותר של ציוויליזציה; הם מאוד דומים לנו"

 

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

בהתבטאות מרחיקת לכת אומר אלוף יאיר גולן, שסיים את כהונתו כסגן הרמטכ"ל לפני פחות מחצי שנה, כי ישראל לא תוכל להילחם באיראן לבדה, וכי היא סומכת על סיוע אמריקאי כדי לנחול ניצחון מכריע נגד האיראנים.

בחלק השאלות והתשובות אחרי נאום במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית בוושינגטון, אמר שלשום (ה') גולן, כי "מוטב להודות בכך... זו עובדת חיים".

בתשובה על שאלה של ברברה אופל-רום, ראש המשרד של "דיפנס ניוז" בישראל, אמר האלוף: "אנו יכולים לנחול ניצחון מכריע נגד חיזבאללה, ואיננו זקוקים לשם כך לשום חייל אמריקאי; אנו יכולים להביס את המיליציות השיעיות בסוריה, וגם לכך לא נזדקק לשום חייל אמריקאי - אך איננו יכולים להילחם באיראן לבדנו. הם יכולים לתקוף אותנו; אנו יכולים לתקוף אותם. מדובר בהתשה. זה שם המשחק. (אך) אם רוצים להשיג משהו עמוק יותר, לא נוכל לעשות זאת לבדנו. זו עובדת חיים. מוטב להודות בכך. אנו צריכים להיות מודעים למגבלות שלנו".

גולן נמצא עתה בבירת ארה"ב כעמית אורח למחקר צבאי במכון וושינגטון. לדבריו, הוא מקדיש את שהותו שם לניסוח מסמך שיתווה את מדיניות הביטחון הלאומית, על פי הוראה של שר הביטחון, אביגדור ליברמן. גולן צפוי להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל כתום תקופת כהונתו של הרמטכ"ל הנוכחי, רא"ל גדי אייזנקוט, בשנה הבאה.

בסקירה פומבית ראשונה של המסמך אמר גולן, כי הוא מקיף ארבעה פרקים: תוכנית ההתעצמות של צה"ל; תפיסה מבצעית; מוכנות; והנהגה. הוא ציין, כי הפרק הראשון, על תוכנית התעצמות הכוחות, ישרטט בבירור את המשאבים הנדרשים ללחימה עם איראן. "זה חדש. איננו יכולים להרשות לעצמנו לא להתכונן לעימות ישיר עם איראן", הדגיש גולן.

"אנחנו לא אמריקה. אין לנו חילות משלוח (כלומר כוח צבאי הנשלח למשימות הרחק מגבולות המדינה - ר' ד'); אין חיל נחתים בישראל. האם אנו צריכים להקים כוח כזה? לא. זה חורג בהרבה מהיכולות שלנו. אז מה צריכה ישראל לעשות? זו השאלה הגדולה. אני עומד לכתוב על כך בחלק המסווג של המסמך".

רשת טרור בכל העולם

אלוף גולן הביע הערכה רבה ליכולותיה הצבאיות של איראן ולתבונת מנהיגיה: "האיראנים חושבים בצורה קיסרית... יש להם חשיבה גלובלית. הם חושבים במסגרת זמן רחבה מאוד. עד עתה, היו להם שלוש אימפריות. למה שלא תהיה להם רביעית?

"הם הקימו רשת טרור בכל רחבי תבל. למה צריכה איראן תאי טרור באמריקה הדרומית? למה ניסתה איראן לחסל את השגריר הסעודי בארה"ב? כי זו דרך החשיבה שלהם. הם חושבים מנקודת מוצא גלובלית, יש להם פרספקטיבה היסטורית... הם חושבים שהם צריכים לתפוס את המקום הראוי להם בעולם המודרני. והמקום הראוי לאיראן הוא להיות המעצמה הדומיננטית ביותר במזה"ת... הם חשים עצמם עליונים על כל הערבים, ומעמדה זו של עליונות, אין להם שום בעיה לעבוד עם הסונים, למרת שהאיראנים עצמם הם שיעים. אין להם שום היסוסים בסוגיה זו, אם כי הם מעדיפים ששלוחיהם בעולם יהיו שיעים..."

גולן נשאל: מול יריב כזה, בעל שאיפות אימפריאליסטיות, שבירתו רחוקה כל כך מישראל, האם ניתן להשיג ניצחון מכריע?

תשובתו: "איננו יכולים לעשות זאת לבד. איננו יכולים. לכן, בעולם המודרני, שבו האיומים מתפשטים במהירות לכל קצווי תבל בנקל באמצעות האינטרנט, באמצעות תאי טרור, באמצעות זרמי פליטים - בעולם המודרני הזה אנו חייבים לקיים שיתוף פעולה הדוק יותר מאשר אי פעם. לכן, אני רואה בשת"פ עתידי בין ארה"ב לישראל התפתחות חשובה הרבה יותר בהשוואה לכל מה שהיה קיים בעבר".

הולכים לאורך הגבול עם הקלצ'ניקובים

אך בארה"ב נשמעים קולות רבים שלפיהם הקדימות האסטרטגית הראשונה במעלה של ארה"ב צריכה להיות מאבק בג'יהאדיזם הסוני, לא באיראן - נשאל גולן.

הוא השיב: "כאשר אני בוחן את האיום של דאע"ש... ומשווה אותו לאיום שנשקף מהאיראנים, אין בכלל מקום להשוואה... במשך עשרות שנים התמודדנו עם טרור נוסח דאע"ש. לא אומר שזו אינה בעיה, אבל הצלחנו לחיות עם זה. כאשר הייתי אלוף פיקוד הצפון ראיתי - בגזרה הדרומית של רמת הגולן - לוחמים של דאע"ש הולכים לאורך הגבול. אז מה? אז הם הולכים לאורך הגבול עם הקלצ'ניקובים שלהם על הכתף. אז מה? הם פרימיטיביים, יחסית; בעלי יכולות מוגבלות יחסית. אז נכון שיש להם דמיון, נחישות החלטה, וזה מסוכן. אני מודה. אבל אני יודע כיצד להתמודד עם זה".

גולן הוסיף: "מנקודת מבטה של ישראל, האיום האיראני גדול הרבה יותר מזה של דאע"ש, מפני שהאיראנים מתוחכמים יותר, ברמה גבוהה יותר של ציוויליזציה. יש להם תשתית אקדמית טובה, תעשייה טובה, מדענים טובים, צעירים כשרוניים רבים. הם דומים לנו מאוד - ולכן הם הרבה הרבה יותר מסוכנים. לפיכך, לדעתי, לא נוכל להתמודד איתם לבד".

"ראו כיצד הם פועלים באזור", הוסיף סגן הרמטכ"ל לשעבר. "הם פועלים בצורה חכמה מאוד. כל הזמן הם מנסים להשקיע מעט ככל האפשר, ואם הם כבר מוכרחים להשקיע, הם מעדיפים להשקיע כסף, לא דם. וכאשר צריך להשקיע דם, הם רוצים להשקיע מעט ככל האפשר ולהשתמש בשלוחיהם (כחיזבאללה). ואם צריך לפעול בשטח עם השלוחים, האיראנים שולחים מפקדים, לא לוחמים".

גולן ציין, שהעבודה על מסמך המדיניות הביטחונית תסתיים בשבועות הקרובים. לאחר מכן, יוגש המסמך לבחינת הדרגים הממונים. המסמך ישמש כמערכת קווים מנחים ליישום מסמך האסטרטגיה של צה"ל שפרסם רא"ל אייזנקוט ביולי אשתקד. גולן הדגיש, כי המסמך שהוע עובד עליו יהיה רק חלק ממדיניות הביטחון הכללית של ישראל.