מנכ"ל JP מורגן נגד הביטקוין: "רמאות שתתפוצץ בסופו של דבר"

ג'יימי דיימון מתח אתמול ביקורת על המטבע הווירטואלי: "אילו היה לי סוחר בביטקוין בבנק, הייתי מפטר אותו בשנייה אחת"

ג’יימי דיימון. האטרקציה תהיה מוגבלת לעבריינים ולמסתירי כספים / צילום: בלומברג
ג’יימי דיימון. האטרקציה תהיה מוגבלת לעבריינים ולמסתירי כספים / צילום: בלומברג

ג'יימי דיימון לא שינה את דעתו על הביטקוין. המנכ"ל הוותיק של הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי.פי מורגן צ'ייס  ממשיך למתוח ביקורת על המטבע הדיגיטלי. בכנס לשירותים פיננסיים של בנק ברקליס אתמול (ג'), דיימון נשאל אם לבנק שלו היה סוחר בביטקוין.

"אילו היה לי סוחר בביטקוין בבנק, הייתי מפטר אתו בשנייה אחת", הוא השיב. "זה נגד החוקים שלנו" וכל סוחר שמתעסק בביטקוין הוא "טיפש".

אבל הוא לא המליץ למכור בחסר את הביטקוין, בציפייה לקריסה שלו. בהתחשב באופי הספקולטיבי של המטבע הזה, אמר דיימון, הוא יכול גם להגיע ל-20,000 דולר. מאוחר יותר, בכנס אחר, דיימון אמר שהביטקוין יכול לעלות גם ל-100,000 דולר, וציין שבתו הרוויחה קצת ממסחר בביטקוינים.

אבל בסופו של דבר, אמר דיימון, הביטקוין הוא "רמאות שתתפוצץ בסופו של דבר".

המטבע הווירטואלי נסחר בכ-4,200 דולר לפני דבריו של דיימון, והוא ירד בכ-3.5% בעקבות הדברים, ונסחר אחר כך ברמה של 4,092 דולר.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה דיימון תקף בפמבי את הביטקוין. בכנס בנובמבר 2015, כשהמטבע זה נסחר בכ-330 דולר, הוא אמר ש"שום ממשלה לא תתמוך אי פעם במטבע וירטואלי שעוקף גבולות". בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בינואר 2016, כשהביטקוין נסחר ב-400 דולר, הוא אמר ש"המטבע הזה לא הולך לשום מקום". הטענה שלו הייתה שהממשלות פשוט לא יניחו למטבע ללא מדינה להתקיים.

בנקאים רבים ספקנים בנוגע לביטקוין, לא רק בגלל תנודתיות המחיר והגורמים העברייניים שמשתמשים בו, אלא מפני שחלק גדול מהרעיון שלו הוא לבטל את הצורך במתווכים, כולל בנקים, בשוק המט"ח ותשלומים הצרכניים.

דיימון אמר שהאטרקציה של הביטקוין תהיה מוגבלת במידה רבה לעבריינים או אחרים שמנסים להסתיר איך הם מעבירים כספים. הוא הוסיף שהוא רואה שימוש בביטקוין במדינות כמו צפון קוריאה ו-ונצואלה, שתושביהן לא ירצו להשתמש במטבעות הלאומיים שלהן.

לדיימון ולבנק שלו יש גם אינטרס אחר בעניין ביטקוין. באוקטובר 2016, כשהמטבע הזה נסחר ב-613 דולר, ג'יי.פי מורגן השיק פרויקט שנקרא קוורום, ומתבסס על מטבע וירטואלי יריב, אתריום, שיהווה פלטפורמה לשימוש הבנקים. שני המטבעות מתבססים על טכנולוגיית "בלוקצ'יין" לרישום ממוחשב של הנפקות חדשות של מטבע. בפברואר 2017, כשהביטקוין נסחר ב-1,245 דולר, קונסורציום בנקים וחברות טק ענקיות הקימו את "ברית אתריום לעסקים", שמשתמשת בקוורום כנקודת המוצא לשימוש בטכנולוגיית בלוקצ'יין במגזר הבנקאי.

בכנס אתמול, כאשר הביטקוין נסחר מעל 4,000 דולר, דיימון אמר שבלוקצ'יין תפותח אולי במשך עשרות שנים, מפני שהיא תהיה תלויה במשתמשים שלה. הוא הסביר שמפני שאנשים צריכים לקודד מקרים ספציפיים של שימוש בטכנולוגיה הזו, ומדובר על "ארגון מחדש של מערכות קיימות", יידרש לכך זמן.

ג'יי.פי מורגן כבר משתמש בבלוקצ'יין לחוזי החלפת חדלות הפירעון שלו ולהלוואות. "כשנרגיש יותר נוח, נשיק את זה", אמר דיימון, והוסיף שלרוב הבנקים יש מומחים שבודקים את הטכנולוגיה הזו, לומדים אותה ומיישמים אותה. "זה לא הולך לקרות בן לילה. זה יהיה חתיכה אחרי חתיכה, עד שכולנו נחוש נוח לתפקד עם בלוקצ'יין".