בנק דיסקונט עיקל חלק מתמורת מכירת בית החולים אלישע

בנק דיסקונט פתח בהליך פשיטת רגל נגד גד זאבי בגין חוב בסך כ-22 מיליון דולר ■ לטענת הבנק, זאבי הוא בעל השליטה האמתי בחברות

גד זאבי / צילום: שלומי יוסף
גד זאבי / צילום: שלומי יוסף

עוד עיקול על כספים המגיעים לאיש העסקים גד זאבי וחברות הקשורות אליו מעסקת מכירת בית חולים אלישע: בית משפט השלום בחיפה הטיל צו עיקול זמני על 15% מכספי התמורה האמורים להיות מועברים ישירות לחברת מירג' פיתוח, בגין עסקת ממכירת בית החולים אלישע בחיפה.

כן, הטיל בית המשפט עיקול זמני על כל הכספים שאמורים להיות מועברים במסגרת עסקת מקרקעין בלוד - עסקה שנערכה בין חברת מירג' נדל"ן לבין חברת "נציבים" לרכישת חלקה של חברת מירג' נדל"ן במקרקעין בלוד.

העיקולים ניתנו לבקשת בנק דיסקונט, אשר הגיש בקשה להכריז על גד זאבי פושט רגל בגין חוב נטען של זאבי לבנק על סך כ-22 מיליון דולר. העיקולים הזמניים הוטלו על כספים המגיעים לחברות בקבוצת מירג', ולא כספים המשולמים ישירות לגד זאבי ומוחזקים בידו. לטענת הבנק זאבי הוא בעל השליטה האמתי בחברות הללו ויש להרים מסך בין החברות לבינו, ולעקל את הכספים אצל החברות.

מדובר בהמשך להליך פשיטת רגל בו פתח בנק דיסקונט בחודש שעבר, אשר במסגרתו נעתר בית המשפט המחוזי בחיפה לבקשת הבנק דיסקונט, להמציא לאיש-העסקים גד זאבי התראת פשיטת רגל בגין החוב הנטען של זאבי לבנק. בנוסף, הטיל בית המשפט צו מניעה זמני וצו עיקול זמני על הכספים המגיעים לזאבי ממכירת בית החולים אלישע בחיפה, שבבעלותו.

לפני כשלושה חודשים רכש איש-העסקים צביקה בארינבוים את בית החולים אלישע מידי זאבי, תמורת כ-180 מיליון שקל. בארינבוים רכש את פעילות בית החולים הפרטי הגדול והמוביל בצפון הארץ, כאשר העסקה לא כללה את בניין בית החולים, שנשאר בידי זאבי.

בנק דיסקונט טען, באמצעות עורכי הדין אסף אנגלרד וזוהר אילן, ממשרד עוה"ד המבורגר-עברון, כי לזאבי חוב לבנק על-פי הסכם שקיבל תוקף של פסק דין, שלפיו על זאבי לשלם לבנק כ-31 מיליון דולר. לטענת הבנק, על זאבי היה להשלים את תשלום החובות עד דצמבר 2016, אולם נכון להיום עומדת יתרת החוב של זאבי לבנק על כ-22 מיליון דולר.

נאמנות משפחתית

על-פי הבקשה, החוב הנטען של זאבי הוא חוב משנת 2005; וכי כבר בספטמבר 2005 פתח הבנק בהליך משפטי נגד זאבי ונגד חברת Inpecos A.G, בדרישה לתשלום חובותיהם לבנק בגין הלוואות שהוענקו להם. ב-2006 נתן בית המשפט המחוזי בתל-אביב תוקף של פסק דין להסכם פשרה שנחתם בין הבנק לבין זאבי והחברה, שבמסגרתו חויבו החברה וזאבי (כערב לחובותיה) לשלם לבנק כ-31.7 מיליון דולר, בהתאם ללוח התשלומים שנקבע בפסק הדין. עוד על-פי פסק הדין, התשלום האחרון אמור היה להיות מבוצע עד דצמבר 2016. אך לטענת הבנק החוב לא שולם.

עוד טוען הבנק בבקשה, כי אמנם זאבי הוא בעל השליטה בפועל בבית החולים אלישע, אולם על-פי פרסומים משנת 2014, בית ההשקעות מיטב דש נתן לזאבי הלוואה פרטית של כ-100 מיליון שקל, וזאבי שיעבד נגדה את בית החולים ונכסים נוספים שהיו בבעלותו לטובת בית ההשקעות. בנוסף נטען, כי בית החולים מוחזק על-ידי חברות אשר גד זאבי, אשתו טליה ובנו גור, הם הדירקטורים שלהן. לטענת הבנק, לפי הדוחות של חברת יפנאוטו, החברה שמחזיקה בכל החברות שמתחתיה, היא חברה זרה הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, וכל הונה הוא בבעלות נאמנות משפחתית הרשומה בליכטנשטיין, "שנהניה הסופיים הם אשתו של גד זאבי וארבעת ילדיו".

בבקשה להרחבת צווי העיקול הזמניים על כספים שמוחזקים בחברות מירג', טוען בנק דיסקונט כי מבנה ההחזקות בחברות בקבוצת זאבי, זהות בעלי התפקיד בחברות והעסקאות הנרקמות בין החברות בקבוצה, מעידים כולם על הקשר ההדוק בין החברות בקבוצה, כך שיש לראותם כמקשה אחת. זאבי, נטען, הוא דירקטור בחברת מירג' פיתוח, בחברת מירג' נדל"ן, בחברת אלישע, בחברת ערתג וגם בחברת סנואי ; אשתו טליה, היא דירקטורית בחברת מירג' נדל"ן ובחברת ברטורא. בנו גור זאבי, הוא דירקטור בחברת ברטורא.

"אופן התנהלותה של קבוצת זאבי לאורך השנים, כמו גם אופן התנהלותו של החייב עצמו, מלמדים כי החייב הוא בעל השליטה בפועל בחברות בקבוצת זאבי ועושה בחברות כבתוך שלו. דוגמה לכך ניתן לראות בנכונותן של החברות בקבוצת זאבי לשעבד את נכסיהן להבטחת חובותיו האישיים של החייב, ולעשות שימוש ברווחיהן לצורך סילוק חובותיו האישיים של החייב", נכתב בבקשת הבנק.

עוד נטען, כי הנאמנות המשפחתית שהוקמה לצורך ניהול החברות היא כסות בלבד ובפועל זאבי משמש כנציגה בישראל של הנאמנות המשפחתית, תוך שהוא מכהן כדירקטור במרבית החברות שבהן מחזיקה הנאמנות המשפחתית בשרשור. "האמירה לפיה לחייב אין חלק בנאמנות המשפחתית הנ"ל, מהווה ניסיון בוטה להסתיר את מצבת נכסיו האמיתית של החייב, תוך שימוש לרעה בעיקרון האישיות המשפטית הנפרדת, וזאת על מנת להימנע מתשלום חובותיו של החייב לנושיו", טוען הבנק.

גד זאבי בחר שלא להגיב לידיעה, ומסר: "איני מגיב בתקשורת להליכים משפטיים. אני סומך על בית המשפט".

בקשת בנק דיסקונט אינה הבקשה הראשונה להכרזת פשיטת הרגל שהוגשה נגד זאבי.

הבנק מזכיר בבקשתו, הליך פשיטת רגל שנפתח נגד זאבי כבר ב-2012, על-ידי חברת Tenida anstalt, ושוב בשנת 2015. חברת טנידה אנסטלט (Tenida Anstalt) שבבעלות איל-ההון מיכאל צ'רנוי הגישה אז בקשה להתראת פשיטת רגל נגד זאבי, בטענה כי הוא חייב לה כ-55 מיליון דולר, בגין כספים שהעביר צ'רנוי לזאבי כחלק מרכישת מניות חברת התקשורת בזק.

צ'רנוי נתן בעבר לזאבי מימון לרכישת מניות בזק, ובהמשך הוגשו נגד השניים כתבי אישום, בטענה כי הסתירו ממשרד התקשורת ומהבנקים עובדה זו, וכן את האופציה שהייתה לצ'רנוי להיכנס כשותף בבזק.

אשתקד, 16 שנה לאחר עסקת הרכישה של מניות בזק על-ידי קבוצת החברות של גד זאבי; 14 שנה לאחר פתיחת החקירה, ו-11 שנה לאחר תחילת המשפט הפלילי סביב אותה עסקה - זוכו השניים זיכוי מהדהד מהאישומים נגדם, ואף נקבע כי המדינה תפצה את זאבי וצ'רנוי בסכום של כ-300 אלף שקל לכל אחד מהם, בשל העוול שנגרם להם בעקבות ניהול ההליך הפלילי נגדם.

במקביל למשפט הפלילי, נוהל הליך פשיטת הרגל שהגיש צ'רנוי נגד זאבי, עד שהוסכם בין השניים כי זאבי ישעבד נכסים שבבעלותו לטובת החברה שבבעלות צ'רנוי, על-מנת לעצור את ההליכים.

בבקשת בנק דיסקונט שהוגשה לבית המשפט, נטען, כי לבנק התברר רק לאחרונה, שבזמן שזאבי הציג מצג בפני הבנק שלפיו אין ביכולתו לשלם את חובותיו לבנק, החייב (זאבי) שיעבד נכסים של חברות בשליטתו, על-מנת לכסות חובות אחרים לגורם שלישי, בסך של יותר מ-130 מיליון דולר".

גד זאבי

גיל: 77

מגורים: יליד קיבוץ מסדה, מתגורר בחיפה

פועל באמצעות: "זאבי אחזקות"

נכסים שמכר לאחרונה: המרכז המסחרי גרנד קניון בחיפה, יבואנית מכוניות סובארו, יפנאוטו ופעילות בית החולים אלישע.

הליכים משפטיים: עסקת רכישת 20% מניות בזק בידי זאבי עמדה במרכזו של הליך פלילי שניהלה המדינה בשנים 2004-2015 נגד גד זאבי, זאב רום, מיכאל צ'רנוי ועו"ד מיכאל קומיסר. באוקטובר 2015 זוכו כל הארבעה ונקבע שההסכם חוקי

עוד משהו: היה בעליה ומנהלה של בית"ר ירושלים בעונת 2000-2001