גדעון תדמור שוב מתקשה: ביקוש נמוך בהנפקת נאוויטס

במקור נאוויטס ביקשה לגייס במכרז למשקיעים מסווגים כ-50 מיליון שקל, אך לבסוף הצליחה לגייס "רק" 32 מיליון שקל ■ בסביבת השותפות תולים תקוות במכרז הציבורי

גדעון תדמור / צילום: יעל צור. באדיבות ועידת אנרגיה ועסקים
גדעון תדמור / צילום: יעל צור. באדיבות ועידת אנרגיה ועסקים

לאחר שהתקשה לפני מספר שבועות בגיוס האג"ח שהוביל בקבוצת החיפושים וההפקה בחו"ל שהוא מוביל, גדעון תדמור, התקשה אתמול גם במכרז הציבורי בהנפקת יחידות ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום. במקור נאוויטס ביקשה לגייס במכרז למשקיעים מסווגים כ-50 מיליון שקל, אך לבסוף הצליחה לגייס "רק" 32 מיליון שקל. בשותפות ממתינים עתה למכרז הציבורי, בתקווה שיעמדו בתוכניותיהם. אגב, הסכום האמור כולל גם השתתפות של החתמים, כך שהתמונה העולה מהשורה התחתונה בשלב המוסדי עוד מחמיאה יחסית. עם זאת, בסביבת השותפות תולים תקוות במכרז הציבורי.

שותפות החיפושים בחו"ל נאוויטס פטרוליום, של תדמור, מראשי תעשיית האנרגיה בישראל, ושותפים, ביצעה בימים האחרונים, בהתאם לתוכניותיה שכבר פורסמו, ובהמשך להנפקת האג"ח שביצעה לפני כחודשיים, הנפקה של 25% מיחידות השתתפות שלה, בתמורה של לפחות 53.4 מיליון שקל (15 מיליון דולר) עבור הנתח האמור כולו - מחיר אשר משקף לשותפות שווי מינימלי של יותר מ-213 מיליון שקל לפני הכסף. כפי הנראה, השלב המוסדי - שהוא השלב העיקרי בהנפקה - בקושי עבר כמו שהחברה קיוותה, כשבסופו של המכרז האמור השווי שנגזר לחברה הוא כ-55 מיליון דולר. על פי הערכות בשוק, מיטב גמל, ספרה ומנורה מבטחים, היו המזמינים הגדולים.

על פי גורם מעורה, האכזבה במכרז המוסדי קטנה מכפי שהמספר הסופי מרמז, וזאת מאחר ובהנפקה נרשמו ביקושים כוללים של כ-42 מיליון שקל, ואולם החברה נדרשה לדחוק כ-10 מיליון שקל כאמור "בשל היבטים הקשורים להחזקות הציבור", ובעיקר מדובר על היענות חלקית להזמנה של קבוצת דלק.

בנאוויטס גילו כי סך של 5.2 מיליון דולר מכספי ההנפקה מיועד להחזר חלק מההלוואה שקבוצת דלק העמידה לשותפות, ושיתרתה עומדת נכון לסוף הרבעון השני על סך של כ-24.1 מיליון דולר. כמו כן, במסגרת הסכם ההלוואה ניתנה ערבות אישית של גדעון תדמור, מבעלי השליטה בשותפות, בהיקף של כ-6.3 מיליון דולר - שתופחת עתה לכ-3.5 מיליון דולר, כשבכל מועד פירעון קרן שלאחר נובמבר 2017 תפחת הערבות שוב ותהיה בגובה של 25% מסכום ההלוואה שטרם נפרע. אך לא רק זאת, סך נוסף של כ-2.8 מיליון דולר מתוך ההנפקה ילך להפקדת פיקדון בנקאי שמיועד להחליף ערבות שהועמדה על-ידי בעל השליטה בגין המכרז בקנדה.

ומה עוד יעשה הכסף שיגויס בהנפקה החדשה? הכסף שיגוייס ישמש גם לפירעון הלוואות נוספות משני בנקים, כשיתרת כספי תמורת ההנפקה תיוותר בידי השותפות ותשמש אותה להשקעה בנכסי הנפט שלה, שנחשבים לבעלי סיכון נמוך יחסית. השותף הכללי גם מצטרף לגיוס ושם 4 מיליון דולר, כשלהנפקה נלווה גם מימוש אופציות משקיעי הסבב הפרטי.

השותפות נאוויטס פטרוליום פועלת בתחום החיפושים, הפיתוח וההפקה של נפט וגז טבעי. פעילותה מתמקדת בחיפוש ואיתור פרויקטים בעולם וכן בפיתוח רישיונות קיימים במפרץ מקסיקו ובביצוע עבודות ראשוניות לעיבוד המידע לגבי רישיונות אלו. נכון להיום, השותפות היא בעלת זכויות ב-12 פרויקטים הכוללים 20 זכיונות לקידוח וחיפוש נפט וגז טבעי בארה"ב, במימי מפרץ מקסיקו, דרומית לחופי מדינות טקסס ולואיזיאנה וכן ביבשה במדינת לואיזיאנה. כמו כן, לשותפות רישיון אקספלורציה בים, באזור מזרח Newfoundland בקנדה.

בנאוויטס מציינים כי פוטנציאל העתודות והמשאבים בפרויקטים של השותפות הנו בהיקף של כ-645 מיליון חביות. אחד מנכסיה המרכזיים והמשמעותיים של נאוויטס הוא זכויות בתגלית הנפט בקסקין שבמפרץ מקסיקו, בהיקף של כ-486 מיליון חביות ברות הפקה - שפיתוחו יצא לדרך ושצפוי להציף לחברה ערך רב (המימון שהושג מהאג"ח שהונפקו ביולי - מיועד לפיתוח תגלית זו).

לאחרונה הודיעה נאוויטס כי קבוצת הביטוח מנורה מבטחים צפויה לחבור אליה בעסקאות בתחום החיפושים של גז ונפט, לאחר שבין שותפות החיפושים לבין קבוצת הביטוח נחתם הסכם הבנות, שלפיו תצטרף מנורה מבטחים co-Invest להשקעות בתחום החיפושים, לצד נאוויטס, בהיקף משותף של עד 150 מיליון דולר. כמו כן, בימים האחרונים קיבלה השותפות אופציה להגדיל את חלקה בפרויקט בקסקין מ-5% שבבעלותה כיום כ-7.5%, לפי אותם התנאים, באמצעות התחייבות להביא כסף לפיתוח לפי חלקה היחסי של השותפות. ככל הידוע, בנאוויטס מעוניינים בהגדלת ההחזקה.