איש לא עמד בתנאים לסמנכ"ל רדיו - ובתאגיד פרסמו מכרז חדש

עם עזיבתו של שמעון אלקבץ פורסם מכרז להחלפתו, שדרש ניסיון משמעותי בתפקיד ניהולי בכיר ברדיו ■ לאחר שלא נמצאו מועמדים מתאימים, הופחתו תנאי הסף - וכעת אין צורך בניסיון ניהולי משמעותי, ומספיקה היכרות מצומצמת יותר עם תחום הרדיו

בניין קול ישראל / צילום: איל יצהר
בניין קול ישראל / צילום: איל יצהר

תאגיד השידור "כאן" ביטל את המכרז לתפקיד סמנכ"ל הרדיו שהיה אמור להיסגר באמצע אוגוסט, לאחר שאף אחד מהמועמדים שניגשו אליו לא עמד ובתנאי הסף, ופרסם במקומו מכרז חדש, שאמור להיסגר בתחילת אוקטובר.

תפקיד סמנכ"ל הרדיו בתאגיד כולל אחריות על כל תחנות קול ישראל למעט רשת ב', ומי שממלא אותו אחראי בין היתר על פיקוח וניהול התחנות, פיתוח תוכן, ניהול לוחות השידורים, ניהול עובדי החטיבה ועוד.

עד למאי השנה שימש בתפקיד שמעון אלקבץ - מנהל קול ישראל לשעבר ומי שכיהן גם כעורך הראשי של רשות השידור בפירוק - שהודיע על עזיבה כדי להתמודד על תפקיד מפקד גלי צה"ל, שאליו אכן התמנה לאחרונה. מאז עזיבתו של אלקבץ, מי שממלא את התפקיד באופן זמני הוא לי-אור אברבך, מנהל פיתוח התוכן ברדיו, שכיהן בעבר ככתב התקשורת של "גלובס".

בסמוך לעזיבתו של אלקבץ פרסמו בתאגיד מכרז שהיה אמור להיסגר ב-16 באוגוסט, ובו נכללו מספר תנאי סף שדרשו ניסיון משמעותי בתחום הרדיו. המועמדים נדרשו להציג ניסיון של לפחות 8 עד 10 שנים "בתפקיד ניהולי בכיר בארגון משמעותי מתחום הרדיו בעל תקציב שנתי של לפחות 15 מיליון שקל".

כעת, במכרז החדש שפורסם ואמור להיסגר ב-1 באוקטובר, הניסיון הנדרש כבר לא חייב להיות דווקא בתחום הרדיו, ולא חייב להיות בתפקיד ניהולי "בכיר". גם מספר שנות הניסיון הנדרשות כדי לחצות את תנאי הסף הופחת. מועמדים בעלי תואר ראשון וניסיון ניהולי נדרשים להציג כתנאי סף "5 שנות ניסיון בתפקיד ניהולי בארגון משמעותי בתחום המדיה", והמשרה פתוחה כעת גם בפני מועמדים ללא ניסיון ניהולי ובעלי "5 שנות ניסיון קודם בתפקיד עריכה בכיר בארגון משמעותי בתחום המדיה". בנוסף, המועמדים כן נדרשים להציג "לפחות 3 שנות ניסיון בעבודה בתחום התוכן בתחנת רדיו משמעותית".

לדברי עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", "השינויים החוזרים ונשנים בתנאי מכרזי כוח-אדם בכירים בתאגיד הם מטרידים ומגלים גם חוסר עקביות לכאורה בדרישות מקצועיות. כל שינוי כזה ראוי שיהיה מנומק והכרחי כדי לשלול אפילו את מראית-העין של התאמת התנאים למועמד כזה או אחר. עם זאת, מראש צריך להיזהר בקביעת תנאי סף מחמירים מדי, כדי שלא יתעורר צורך מיותר לשנות אותם כדי שיתאימו למציאות".

השינוי אותו ביצעו בתאגיד נערך כאמור לאחר שלתפקיד ניגשו רק מספר מצומצם של מתמודדים שלא עמדו בתנאי הסף, ולאחר שמועצת התאגיד דנה במצב החדש שנוצר. על-פי הדיון, למעשה מדובר היה בשני מכרזים לתפקיד שבהם לא נמצאו מועמדים מתאימים לתפקיד, מכיוון שמכרז ראשון לתפקיד פורסם עוד כשאלקבץ היה אמור להתמודד עליו, על רקע העובדה שתפקידו הוגדר כזמני (במכרז הראשון אלקבץ היה היחיד שעמד בתנאי הסף).

עוד הוזכר בדיון שבו הוסכם על הורדת תנאי הסף כי התנאים הקודמים חסמו נשים מלהתמודד אליו, מכיוון שמספר הנשים המנהלות כיום או ניהלו בעבר תחנות רדיו או טלוויזיה הוא קטן מאוד.

לאחרונה פרסם תאגיד "כאן" גם מכרז חדש לתפקיד היועץ המשפטי שלו, במקומו של עו"ד אביגדור דנן שהודיע כי החליט להישאר בטלוויזיה החינוכית. גם כאן נרשמה הפחתה מסוימת בתנאי הסף לעומת המכרז לתפקיד שנערך בעבר, כשכעת כבר לא נדרש מהמועמד תואר שני כדי להתמודד.

מתאגיד "כאן" נמסר כי "כל המכרזים נעשים על-פי כל כללי המינהל התקין, בכפוף לקריטריונים מקצועיים ובשקיפות".