משתמטים מדמי נסיעה בסאבווי במנהטן? לרוב לא יתבעו אתכם

במקום קנסות וכתב תביעה, משרד התובע המחוזי מציע לעבריינים בחירה בין ייעוץ פסיכולוגי לשירות קהילתי

קו רכבת תחתית חדש בניו יורק, תשתיות, Second Avenue Subway / צילום: וידאו
קו רכבת תחתית חדש בניו יורק, תשתיות, Second Avenue Subway / צילום: וידאו

משרד התובע המחוזי במנהטן אומר כי במרבית המקרים הוא הפסיק להגיש תביעות נגד משתמטים מתשלום דמי נסיעה ברכבת התחתית, וכי לעבריינים רבים מוצעת בחירה בין ייעוץ פסיכולוגי לבין שירות קהילתי. הרבעים האחרים בניו-יורק סיטי עוקבים בדריכות אחר מהלך זה.

המהלך הצית דיון ציבורי ברחבי העיר לגבי אופן הטיפול בעבירות קלות, שבעבר היה אחת המשימות העיקריות של משטרת העיר ניו-יורק.

בעוד משרדו של התובע המחוזי במנהטן, סיירוס ואנס, הודיע כי החל ליישם את המדיניות החדשה במועד מוקדם יותר החודש, ממשיכים משטרת ניו-יורק ותובעים בערים אחרות לדון בסוגיה מתי יש להתייחס להשתמטות מדמי נסיעה כאל עבירה.

ג'סי המילטון, סנאטור בבית העליון של בית המחוקקים של מדינת ניו-יורק, וטרמין רייט, נציג מדינת ניו-יורק בבית התחתון של בית המחוקקים - שניהם חברי המפלגה הדמוקרטית - יזמו במארס הצעת חוק שלפיה השתמטות מתשלום בגין נסיעה בתחבורה הציבורית לא תיחשב עוד לעבירה פלילית.

מתחילת שנות התשעים היווה המאבק בהשתמטות מדמי נסיעה אחד מעמודי התווך של מדיניות השיטור של משטרת העיר ניו-יורק, המבוססת על תיאוריית החלונות המנופצים, דהיינו שהתמקדות במאבק בעבירות קטנות תמנע את ביצוען של עבירות חמורות יותר (על פי תיאוריית החלונות המנופצים, אם חלון שנופץ בבניין לא יתוקן, כל שאר החלונות ינופצו במהרה).

אך מאז חלפו עשרות שנים וכיום המצב שונה, לדברי ואנס. "איננו יכולים להתעלם ממה שקורה סביבנו, ולהגיש תביעות על בסיס אותם קווי המדיניות שהנחו אותנו בשנות השמונים", אמר.

כיום, מרבית נושאי המשרה מודעים לעובדה שחלק מהעבריינים האלה סובלים מבעיות נפשיות, וכי הרשעה עקב תביעה שהוגשה בגין עבירות כאלה עלולה להוביל לגירושם של מהגרים נטולי תעודות, לדברי ואנס.

משתמטי תשלום בתחבורה הציבורית מקבלים כעת זימון לקראת הגשת כתב תביעה אזרחית וקנס מרבי של 100 דולר בגין כל אחת משלוש העבירות הראשונות שלהן.

ואנס מעודד כעת את השוטרים להנפיק מספר רב יותר של זימונים לקראת הגשת כתב תביעה אזרחית לפני שהם עוצרים עבריינים. כמו כן הוא מעודד את השוטרים להעניק לעצורים את האופציה להשתתף בתוכנית שיקום עבריינים. אם העבריינים מסרבים להשתתף בתוכנית כזו, הם עומדים לדין בגין ביצוע עוון, והתיק שלהם יהיה פעיל לתקופה של עד שישה חודשים.

חסידי הענישה הפלילית בגין השתמטות מדמי נסיעה טוענים שאנשים חייבים לתת דין וחשבון על הפרת החוק. בעבר נהגה המשטרה לעצור משתמטים מדמי נסיעה כדי להגביר את בטיחותה של מערכת הרכבות התחתיות. מספר העבירות החמורות במערכת התחבורה של העיר צנח ב-43% בשנים 2000-2016.

"לא כל מי שמשתמט מדמי נסיעה עושה זאת מסיבות כלכליות, תאמין לי", אמר ראש העיר ביל דה בלזיו בריאיון ל-WNYC באוגוסט. "וזה עדיין לא בסדר. ולכן אנחנו עדיין ממשיכים באכיפה, אך תוך שימוש הולך ופוחת במעצרים".

וויליאם ברטון, לשעבר מפקד משטרת ניו-יורק, הביע חשש מעלייה בהיקף ההשתמטות מדמי נסיעה, מכיוון שוואנס יצא בהודעתו לפני גיבוש הפרטים הספציפיים של המדיניות. "הם כבר גרמו לאנשים להאמין שהמשטרה כבר לא תעצור יותר אף אחד", אמר ברטון.