מועצת מקרקעי ישראל אישרה: תוכנית מחיר למשתכן תוארך

התוכנית תהיה פעילה עד סוף 2019 ■ בנוסף אישרה המועצה, בראשות שר האוצר משה כחלון, עקרונות להקצאת קרקע משלימה למיזמי פינוי-בינוי

משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח
משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח

מועצת מקרקעי ישראל, בראשות יו"ר המועצה, שר האוצר משה כחלון, אישרה הערב (ב') מספר החלטות. בין היתר אישרה המועצה החלטה הנוגעת לתוכנית מחיר למשתכן והחלטה אחרת המתייחסת להקצאת קרקע משלימה למיזמי פינוי-בינוי.

בכל הנוגע למחיר למשתכן, אישרה המועצה את הארכת התקופה בה התוכנית תהיה פעילה בעוד שנתיים עד לסוף 2019. ממשרד האוצר נמסר היום בהקשר זה כי "משמעות הארכת תוקף התכנית עד סוף שנת 2019 היא תוספת של עוד עשרות אלפי דירות לשוק במחירי "מחיר למשתכן" בכל שנה". במקביל, אושר גם שינוי במשך הזמן בו נאסר על הזכאים שזוכים בדירה מוזלת למכור אותה.

על-פי ההחלטה, האיסור על מכירת הדירה המוזלת יהיה 5 שנים מיום קבלת המפתח (כמו שהיה עד כה) או 7 שנים מיום ביצוע ההגרלה - המוקדם מבין שני המועדים. החלטה זו תחול באופן רטרואקטיבי מיום התחלת התוכנית.

המקביל, אישרה המועצה גם את הצעת ההחלטה הנוגעת לקרקע משלימה במיזמי פינוי-בינוי. מדובר בהחלטה שכבר תקופה ארוכה נמצאת על השולחן ורק כעת, לאחר מספר ניסיונות קודמים, הצליחה לצלוח את מועצת מקרקעי ישראל.

על-פי ההחלטה שאושרה הערב, בפרויקטים של פינוי-בינוי שיתבררו כלא כלכליים, יקבלו היזמים קרקע משלימה בהנחה של עד 80% באותה העיר.

המועצה קיבלה החלטה המקבעת את המסלולים השונים והבלעדיים להקצאת מגרשי השלמה במכרזי בינוי פינוי-בינוי ובהקצאות בפטור ממכרז וקובעת את התנאים הנלווים לכל אחד מהם, תוך מתן דגש ליחסי הגומלין בין רשות מקרקעי ישראל, הרשות להתחדשות עירונית והרשויות המקומיות, לשם יישום הוראות ההחלטה.

במקביל, המועצה החליטה להגדיל משמעותית את גודל מגרשי השלמה, כך שיביאו אותם מיזמים לכדי כדאיות כלכלית וקבעה כי ייעודם התכנוני של מגרשי ההשלמה, יכול גם שיהיה שלא למגורים. כמו כן, החליטה המועצה להרחיב את האפשרות להשתמש במגרשים שאינם כלואים ו/או צמודי דופן, כמגרשי השלמה וכן קבעה את הכללים לבחירת המתחמים להתחדשות עירונית אליהם יוקצו מגרשי ההשלמה וכללים להקצאה עצמה. המועצה גם קבעה מה יהיו היקפי הקרקע המשלימה אשר יוקצו בכל רשות מקומית, תוך מתן תמרוץ מיוחד לרשויות מקומיות שתחתומנה על הסכמי גג למול רשות מקרקעי ישראל ו/או משרד הבינוי והשיכון.

"היזמים חוששים ובצדק"

לדברי עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה, "ההחלטה אותה העבירה מועצת רשות מקרקעי ישראל היום בקשר לקרקעות משלימות בפרויקטים להתחדשות עירונית אינה נושאת עמה בשורה גדולה. אכן נוספו מספר שינויים, אך יחד עם זאת לא ניתן מענה מספק לבעיות שהיו קיימות עד מועד זה ועדיין קיימות במסגרת ההחלטה. ראשית, על-פי רוב אין בפועל קרקעות פנויות בסמוך למתחמים להתחדשות עירונית שניתן להקצות בפטור ממכרז; שנית, בהרבה מאוד מקרים גם אין באותה הרשות קרקעות פנויות אחרות שניתן להקצות לצורך הקמת הפרויקט; שלישית, מה יוביל ליישומה של החלטה זו אשר במהותה קיימת כבר מספר לא מבוטל של שנים אך לא יושמה בפועל.

אם בכך לא די, ההחלטה מערימה קשיים ליישומה, שכן היא מתנה את הקצאת השטחים בהתנהלות מסוימת מצד הרשות המקומית. כך קרקע משלימה תוקצה רק אם הרשות המקומית תעניק ליזם לכל הפחות פטור חלקי מהיטל השבחה; אם הרשות המקומית הכינה תכנית אב או מסמך מדיניות להתחדשות עירונית בתחומה; ורק אם הרשות המקומית בחנה את האפשרות להקצאת קרקע משלימה שבבעלותה".

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין הוסיפה ואמרה: "הכוונה טובה אך אני חוששת שהמנגנון לא יהיה ישים בפועל, מאחר שיש בו יותר מדי מכשולים. מדובר באזורים בהם מכפיל 3 הוא רחוק מלהיות כלכלי, ולכן גם ההנחה שתינתן ליזמים של עד 20% לקרקע המשלימה לא תביא לאיזון הראוי. בנוסף, ישנם הליכי תכנון ארוכים ונפרדים לקרקע רמ"י ולקרקע העתידית לפרויקט כך שנוצרת תלות בהחלטות נקודתיות שלא בטוח יהיו בתוקף כאשר הפרויקט יבשיל. בימים אלה אני מלווה פרויקטים שיש בהם כוונה לתת קרקע משלימה, היזמים חוששים ובצדק".