"ללא פעילות חו"ל, כל חברי הבורסה בת"א היו מפסידים כסף"

ג'וליאן אסוס, מנכ"ל חבר הבורסה של אי.בי.אי ויו"ר איגוד חברי הבורסה שאינם בנקים: "יש תקופה טובה יותר לבורסה, אם כי מוקדם לומר שיצאנו מהמשבר. רואים זאת בגיוסים ובמחזורים"

ג'וליאן אסוס / צילום: איל יצהר
ג'וליאן אסוס / צילום: איל יצהר

כבר כמה שנים שהשיח סביב הבורסה לניירות ערך בתל-אביב עוסק באתגרים האדירים שעומדים לפתחה של הבורסה והקושי שבו היא נמצאת, בעיקר בכל הקשור לשוק המניות. באחרונה נראה כי נושבת רוח חיובית בבורסה, אבל מוקדם מדי לדעת אם אכן מדובר בדרך חדשה ובת קיימא, או שמא בתחייה זמנית, שעמה לא מגיע שינוי בתנאי הבסיס הבעייתיים של הבורסה.

בין לבין, הבורסה נמצאת בימים אלה לקראת השלמת מהלך דגל, שהובילו ראשיה יחד עם רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' שמואל האוזר, לשינוי מבנה הבעלות בה והפיכתה לחברה "רגילה", הפועלת למטרות רווח.

ג'וליאן אסוס, מנכ"ל חברת אי.בי.אי שירותי בורסה - זרוע הברוקראז' של בית ההשקעות אי.בי.אי - וגם דירקטור בבורסה ויו"ר איגוד חברי הבורסה שאינם בנקים (חש"בים), שוטח בראיון ל"גלובס" את דעותיו על הנושאים המרכזיים שעומדים על הפרק ביחס לבורסה ולשוק הברוקראז' בישראל, ומגלה שהשגת המטרה עדיין לא מובטחת.

"עלול להוציא חברים מהשוק"

אחת המטרות של ראשי הבורסה, וגם של רשות ני"ע, היא הרחבת מספר חברי הבורסה הפועלים בשוק המקומי. באחרונה גילה איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה, כי הוא מעוניין להגדיל את מספר חברי הבורסה - לא בעוד חברי בורסה "רגילים", כמו אי.בי.אי, אלא בחברי בורסה דיגיטליים, שיקבלו ממנו סיוע.

בעבר דובר על סוכנות הביטוח האינטרנטית Wobi, ובאחרונה, רגע אחרי ששינוי מבנה הבעלות בבורסה אושר בבית המשפט, הועלתה אפשרות צירופה של אינטראקטיב ברוקראז' הזרה כחברה מרחוק (חבר בורסה הזוכה להקלות ביחס לחבר "רגיל").

- נראה במידת מה שזה צעד שנעשה מעל לראשיכם, הברוקרים הקיימים.

"אין לנו בעיה עם תחרות, אבל זאת כל עוד התחרות נעשית על בסיס שוויוני. אני מברך על כל חבר בורסה שיצטרף, אבל אני כן מזהה בעיה עם מודל החברות מרחוק, שצוין באחרונה במקרה של אינטראקטיב ברוקראז'.

"המודל הזה בכלל נולד כשנתפר בעבר סביב מריל לינץ', כשבבורסה חיפשו להביא לפה שמות גדולים. אבל בשונה ממריל לינץ', שהוא בנק השקעות מהשורה הראשונה, אינטראקטיב ברוקראז' הוא ברוקר דיגיטלי שמבוסס על פעילות ריטייל וסוחרים אקטיביים, ולמעשה, בעצם הצטרפותו כחבר מרחוק יש חשש מהותי ליצירת פלטפורמה עם פיקוח רופף של הרשויות המקומיות ופתח לעבירות הלבנת הון, עבירות ני"ע, ועבירות מס.

"יכולת הפיקוח של הרשויות הישראליות על ברוקר מרחוק שואפת לאפס - כך שזה ייתן פתח לישראלים לעשות פעולות בני"ע ישראליים בצורה לא גלויה לרשויות פה, ובלי שאיש יוכל לפקח על זה".

- זו סכנה לשוק?

"כל עבירה היא סכנה לשוק. מצד שני, זו תחרות לא בריאה. מדוע? מעצם העובדה שהם מסתמכים על רגולטורים אחרים, שלא בהכרח מעניין אותם מה קורה בישראל".

- מדובר בברוקר בריטי - ובבריטניה יש רגולציה ממשית.

"זה לא מעניין אותם אם מישהו עשה עסקה עצמית בישראל, למשל. אם אינטראקטיב רוצה להיות חבר בורסה פה, שיקים חברה פה, ימנה קצין ציות ויישא בעלויות שהשחקנים המקומיים נדרשים לעמוד בהן, לפני שיהיה פתוח לציבור הישראלי. חלק מהדברים נכונים גם עבור מריל לינץ', אבל זה בכל זאת שונה. לא שאני בעד המודל של החבר הרחוק - זה מודל בעייתי".

- אז למה מנכ"ל הבורסה תומך בכך?

"הוא מסתכל מנקודת מבטה של הבורסה, שרוצה להרחיב פעילות".

- זה יגדיל את פעילות הבורסה?

"אני בספק אם לאינטראקטיב יש יכולת אמיתית להגדיל את המחזורים בישראל. עיקר עניינם הוא פעילות של ישראלים החוצה - להשתמש בתשתית של הבורסה המקומית לצורך העניין הזה".

- זה איום עליך כאי.בי.אי, וגם על איגוד הברוקרים.

"אני חושב שלא. מכיוון שהעמלות שהברוקרים מציעים, הן גם כך מאוד אטרקטיביות, והשירות הניתן הוא ברמה גבוהה מאוד. אם הם יצליחו, ייתכן שזה איום בעיקר על הברוקרים מהמערכת הבנקאית, שעדיין גובים עמלות משמעותית יותר גבוהות מכפי שהחש"בים גובים".

- דובר גם על Wobi.

"לגבי Wobi, אני לא יודע אם באמת יש תוכנית של חברה כמו Wobi להיכנס לשוק ולהתקבל כחבר בבורסה, ולכן אין לי דעה לגבי זה. אבל באופן כללי, וזה נכון לגבי אינטראקטיב, ייתכן שהמניע שלהם להיות חבר אינו בהכרח רק להגביר את הפעילות בבורסה כאסטרטגיה, כי אם להשתמש בחברות כאמצעי לעשיית עסקים אחרים. כלומר, השגת לקוחות, אפילו במחירי דמפינג, למשל - מה שעלול לטווח ארוך להוציא חברי בורסה 'מסורתיים' קיימים מהשוק".

"יש 'באזז' חיובי"

כאמור, יש מהלך מהותי הרבה יותר - של הפיכת הבורסה לחברה רגילה, שכבר לא תהיה בשליטת חברי הבורסה. זה מהלך שעל פניו מאיים על חברי הבורסה, אלה של הבנקים ואלה שלא בבעלותם. לדברי אסוס, אין כאן איום.

"אני אחד התומכים במהלך. אנו מגיעים למצב חדש, שבו אין זהות בין חברות לבעלות, ומטבע הדברים, ההשפעה של חברי הבורסה על פעילותה תקטן - לטוב ולרע", הוא אומר.

- למה לרע?

"כי למרות האינטרסים שאנו מביאים אתנו לדירקטוריון, כל אחד עם האינטרסים שלו, אנו גם מביאים מקצועיות, ידע וניסיון, ואת הקולות והצרכים מהשוק. במבנה החדש הדירקטוריון יהיה מורכב מדח"צים בלבד, שמן הסתם, ולא משנה כמה יהיו טובים, הם לא יחיו את השוק ברמה יומיומית כמונו. אבל הבנו את התהליך ואת המשמעות שלו מהתחלה, ותמכנו בו".

באחרונה נראה כי החלה מגמה של חברות שמנפיקות לראשונה מניות למסחר בבורסה המקומית, כשגם מחזורי המסחר במניות צומחים. האם הבורסה התאוששה מהמשבר בשנים האחרונות, הן במחזורי המסחר ובמספר החברות הנסחרות והן ביחסי העבודה בה?

"אני דירקטור בבורסה כבר כמה שנים. אנו בהחלט רואים שינוי לטובה בבורסה בשנה האחרונה, הן כתוצאה מתהליכים שהוביל המנכ"ל החדש, בן זאב, והן מתהליכים שקורים בשווקים בישראל ובעולם, באופן טבעי, בלי יכולת שלנו להשפיע עליהם.

"בסך הכל יש גאות בשווקים, מצד אחד, ומצד שני, רפורמת המדדים, שהגדילה את המחזורים. גם בן זאב הביא עמו 'באזז' חיובי של שינוי, שכולל גם את יישוב הסכסוך עם העובדים, את שינוי מבנה הבעלות ועוד. הוא גם נהנה מתמיכה גורפת של הרגולטור - רשות ני"ע ומשרד האוצר - ויש תקופה טובה יותר לבורסה, אם כי מוקדם לומר שיצאנו מהמשבר. רואים זאת בגיוסי ההון ובמחזורים, באופן כללי.

"חלק מהתהליכים שהבשילו תחת הניהול של בן זאב, הזרעים שלהם נזרעו תחת יוסי ביינארט המנוח (מנכ"ל הבורסה הקודם, שפרש במפתיע בשל בעיה רפואית ונפטר באחרונה, ר"ש). זה גם שינוי מבנה הבעלות, רפורמת המדדים, עניין מניות הבכורה - שגם אם לא משפיעות, יוצרות באזז חיובי - וגם 'המסחר בכל דבר' (המוכר גם כ'מסחר הכפוי', ר"ש). ביינארט היה איש מבריק, שעשה דברים למען הבורסה, ונעשה לו עוול".

- מי עשה לו עוול?

"מי שעשה לו עוול, יודע זאת".

בעבר דווח על עימותים חריפים בין ביינארט לבין יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, כשהשניים אף נדרשו להליך גישור ביניהם.

- מדי תקופה מדברים על הקמת בורסה נוספת, בחיפה. יש מקום לבורסה נוספת בישראל?

"אני דירקטור בבורסה, ומחויב רק לבורסה בתל-אביב, עד שיושלם הליך שינוי מבנה הבעלות בה. אני לא יודע אם זה קורה או לא, אבל אם יבוא גורם כלשהו, ואם תקום פלטפורמה רצינית, אנו בהחלט נשקול את החברות בו. כפי שהיינו, החש"בים, מאבני היסוד שעליהם קמה הבורסה בתל-אביב, כך אנו יכולים להיות מאבני היסוד של הבורסה הבאה. השלמת שינוי מבנה הבעלות משחררת אותנו במובן רב מהמחויבות רק לבורסה בתל-אביב".

- מספר החש"בים קטן משמעותית בשנים האחרונות, וכיום נשארתם רק ארבעה. הקונסולידציה תימשך?

"ראינו באחרונה את העסקה שנרקמת בין מיטב דש לבנק ירושלים, כשבשנים האחרונות מיטב דש רכשו גם את אי-ברוקר, ואנחנו מיזגנו לתוכנו את מגדל שוקי הון. זוהי מגמה קיימת ואמיתית. היא אולי תימשך, אבל למעשה, כבר אין הרבה חש"בים.

"למה זה קרה? בעיקר בגלל שלושה דברים: עלויות כבדות לניהול חש"ב, בעיקר בגלל הרגולציה; לחץ מתמיד ומתמשך להורדת עמלות; ומחזורים נמוכים בבורסה, גם לאחר העלייה שהיתה בהם באחרונה.

- הבורסה המקומית יכולה לספק 23 ברוקרים פעילים?

"לא. חד משמעית, לא. ללא פעילות חו"ל, כל חברי הבורסה לני"ע בת"א היו מפסידים כסף. גם החברים הבנקאיים. הפעילות בישראל לא מספיקה לבדה".

- אתה אופטימי לגבי הבורסה בתל-אביב?

"כן. הכלכלה הישראלית צומחת, וגם עם פוטנציאל של צמיחה בת קיימא אמיתי. לאורך זמן, כשהכלכלה צומחת - גם הבורסה צומחת".

"התמחות מקומית חזקה"

החברה שבראשה עומד אסוס, אי.בי.אי שירותי בורסה, חברה בבורסה בתל-אביב מאז 1973, והיא מספקת ללקוחותיה שירותי קנייה ומכירה של ניירות ערך ומכשירים פיננסיים אחרים. מדובר בגורם מרכזי בשוק ההון המקומי, ובאחרונה הוא אף לקח חלק באחת ההתפתחויות המעניינות בשוק: מאבק השליטה בחברת הנדל"ן המניב ADO, כשמשפחת דיין וקרן אפולו רכשו ממוסדיים בישראל מניות של החברה - באמצעות הברוקר של אי.בי.אי - והפתיעו את בעלת השליטה בחברה, שיכון ובינוי.

אסוס משתף עתה ואומר כי "ADO היא באמת עסקה יוצאת דופן, שזה בדיוק מסוג העסקאות שדורשות ברוקר מיומן, שעושה דברים בצורה דיסקרטית לאורך זמן. העסקאות הקודמות שדומות לה במהותן, היו ההשתלטות של יצחק תשובה על דלק מתחת לעיניה של משפחת רקאנטי, ולאחריה ההשתלטות של קרן יורק על החוב של אי.די.בי, שגם אותה (אי.די.בי) עשינו. היכולת להביא גופים משמעותיים לפעילות בורסאית בישראל עוברת דרך ברוקרים עם התמחות מקומית חזקה".

למגדל שוקי הון החזקה של 19.9% ממניות החברה הבת של בית ההשקעות אי.בי.אי, שמחזיק בשאר המניות בה - בעקבות מיזוג חבר הבורסה של מגדל בתוך זה של אי.בי.אי, שהתבצע ביולי 2015. אגב, למגדל אופציית Put למכור את המניות האלה לאי.בי.אי.

- עסקת מגדל שוקי הון טובה לאי.בי.אי?

"זוהי עסקה מצוינת עבורנו. אנו נכנסים לשנה השנייה לאחר המיזוג, ואפשר לקבוע שהפעילות נקלטה נהדר והיא אינטגרלית לפעילות שלנו. התוצאה היא בעיקר שיש לנו זרוע קמעונאית גדולה, עם 15 אלף לקוחות פעילים".

- אי.בי.אי נראה כמחפש כיוון להפיכתו לבית השקעות גדול ולא בינוני בגודלו (במונחי נכסים מנוהלים). בין השאר, מדובר כיום במיזוג החיסכון לטווח ארוך של בית ההשקעות עם זה של הלמן אלדובי.

"מבחינת אי.בי.אי זהו מהלך אסטרטגי, שנועד להרחיב באופן משמעותי את זרוע החיסכון לטווח ארוך של בית ההשקעות, הן בהיקף הפעילות והן בסוג המוצרים. בבית ההשקעות חיפשו שותף כדי לנצל את היכולת להרחבת הפעילות ולנצל את היתרון לגודל ולהפוך לגוף דומיננטי. העסקה עדיין לא מושלמת. בעסקה הזאת, כמו בכל עסקה של אי.בי.אי, בכוונתנו להיות בעלים אקטיבי ומעורב.

"בית ההשקעות אי.בי.אי כל הזמן בוחן הזדמנויות לצמיחה, גם אורגנית וגם באמצעות רכישות ומיזוגים. אנו גוף צומח וגדל".

- באחרונה התעוררה דרמה גדולה בחברת החיתום של הקבוצה, פועלים אי.בי.אי, כשההנהלה בראשות ארז גולדשמידט פרשה במפתיע, וחברה לספקי ההכנסות המרכזיים - יועצי ההנפקות רפי ליפא וגל עמית.

"מדובר בפעילויות נפרדות. פועלים אי.בי.אי היא חברה נפרדת מחבר הבורסה והיא חברת בורסאית בעצמה. עם זאת, כמנהל בקבוצת אי.בי.אי, אני יכול לגלות שזו חברה מאוד חזקה, שעבדה טוב מאוד לפני שארז גודלשמידט הגיע אליה, ותמשיך לעבוד טוב גם אחריו. כבר היו מנהלים שבאו והלכו, והחברה המשיכה לעבוד ולהצליח, והיא תמשיך להצליח ולהיות שחקן משמעותי בשוק.

"רק לפני ימים כמה ימים החברה הובילה גיוס ענקי של 1.3 מיליארד שקל באג"ח של אליהו הנפקות, ויש עוד הנפקות בצינור. החברה מחפשת מנכ"ל חדש, ואני מאמין שיימצא מישהו מתאים, שימשיך להוביל אותה קדימה".

- אבל באחרונה בנק הפועלים, השותף עמכם בחברת החיתום, הנפיק ני"ע שלו, שלא דרך פועלים אי.בי.אי, אלא דרך לידר. זה מעיד על כך שדרכיכם נפרדות?

"ממש לא. זאת הנפקה שעובדים עליה לא מהיום. השותפות שלנו בחברת החיתום היתה טובה וממשיכה להיות טובה".

ג'וליאן אסוס

גיל: 53

מצב משפחתי: נשוי 2

תפקיד: מנכ"ל חברת אי.בי.אי שירותי בורסה מאז יוני 2011

השכלה: תואר ראשון בניהול ומדעי המדינה מאוניברסיטת תל-אביב

תפקידים נוספים: יו"ר איגוד חברי הבורסה ודירקטור בבורסה מאז 2014; דירקטור במסלקת מעו"ף מאפריל 2015