תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי

איתי נאור, מנהל פרויקט בכיר בשיכון ובינוי-סולל בונה, מעניק מבט מבפנים על האופן בו מיושמת מדיניות הבטיחות בפרויקט הענק של בניית משרדי הממשלה בירושלים: "זהו מאבק סיזיפי יומיומי, אנחנו מקיימים מדיניות של אפס סבלנות כלפי מי שפוגע בבטיחות"

ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי /   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף אתר עובדים בטוח

זה אולי נשמע כמו קלישאה, אבל בכל ערב כשהמהנדס הבכיר, איתי נאור, חוזר הביתה, הוא מרגיש ניצחון קטן על המציאות המורכבת בה הוטל עליו לקדם את הפרויקט הענק עליו הופקד - בניית משרדי הממשלה במתחם ג'נרי שבירושלים. כל זאת מבלי שאף אחד ממאות עובדי הפרויקט נפגע במהלך העבודות.

זהו דבר שכלל אינו מובן מאליו. על פי נתוני "קו לעובד", 25 עובדים נהרגו באתרי בנייה בישראל מתחילת שנת 2017, 161 נפצעו קשה ובינוני. מבין תאונות העבודה, תאונות הבניין הן השכיחות ביותר. לפי הדוח השנתי של משרד העבודה והרווחה והביטוח הלאומי שיצא ביולי השנה ומתייחס לשנים 2012-2016, מספר הפצועים בענף הבנייה עומד על 7.71 בממוצע לכל אלף עובדים. בממוצע לשנה בשנים אלה נהרגו 12.36 איש מתוך כל 100 אלף עובדים בבניין.

נאור, מהנדס בכיר בחברת "שיכון ובינוי-סולל בונה", מנהל את פרויקט "ג'נרי 2" המבוצע על ידי החברה. הפרויקט שהחל בזכייה במכרז שערכה המדינה לתכנון, ביצוע ותפעול למשך 20 שנה של מתחמי משרדי הממשלה החדשים בקריית הלאום שבירושלים, נראה על פניו כמיזם סטנדרטי למדי של בניית משרדים על שטח של 60 אלף מ"ר. אבל נקבע לו לוח זמנים שאפתני. כך הוא הפך למגה פרויקט בתקציב הקמה של יותר מחצי מיליארד שקל.

פרויקט בנייה. הבטיחות מחייבת כניסה לעבודה באתר רק לאחר הדרכה / צילום: גלעד קבלרצ'יק
 פרויקט בנייה. הבטיחות מחייבת כניסה לעבודה באתר רק לאחר הדרכה / צילום: גלעד קבלרצ'יק

לדברי נאור, עוד לפני שהכלי הראשון עלה לשטח מדובר היה בפרויקט מורכב. בכדי לנהל היטב את נושא הבטיחות בו גובשה לפני הכניסה לעבודות באתר תוכנית בטיחות רציפה. זאת בהמשך ישיר למדיניות "שיכון ובינוי" לאמץ את התקן הישראלי 18001 לניהול הבטיחות והבריאות בתעסוקת עובדים, המבוסס על התקן הבריטי OHSAS 18001. "התוכנית מיושמת מהיום הראשון של הפרויקט", הוא אומר, "במסגרת הכנתה בוצע סקר מקיף לצורך ניהול סיכונים בכל העבודות שיש בפרויקט לצד אומדן כספי בהשקעה בבטיחות בו".

"תוכנית הבטיחות אף יורדת לרזולוציות של כל קומה והסיכונים הייחודיים לה כמו מרפסות וגגות. עבור כל משטח באתר חושב מהו העומס המירבי הבטוח שניתן להעמיס עליו. כל אחד מהעובדים מחזיק בידיו שרטוט ובו העומסים המקסימליים על מנת למנוע מצב של עומס יתר והתמוטטות", מעדכן נאור.

לתכנון הבטיחות המוקדם היו השלכות מעשיות עוד בטרם יצא לדרך. כך למשל, ערכה החברה שלושה קורסי אתתים (מי שמעבירים מהקרקע הוראות לעגורנאי שבשחקים בקשר להרמת המטען וכיוונו) ל-30 עובדים באתר. על פי החוק, עגורן איננו יכול לפעול ללא אתת ובכדי למנוע מצב של עיכובים בעבודה עקב מחסור באתתים אצל קבלני המשנה, הוכשרו כאלה מתוך צוות עובדי האתר. כמו כן, ערכה מחלקת הבטיחות של סולל בונה יום עיון מיוחד בנושא הנפות, בו קיבלו כל העובדים בפרויקט, העוסקים בהנפת משקלים באמצעות עגורנים וכננות, הדרכה לגבי שיטות ואביזרי הרמה בהם מותר להשתמש וכיצד להימנע ממקרים של נפילת מטענים כבדים.

איתי נאור/ צילום: רמי זרנגר
 איתי נאור/ צילום: רמי זרנגר

עובדים בטוח

נאור מספר כי מהיום הראשון בפעילות הפך האתר כולו ליעד מבוצר. צי של מצלמות הותקן לאורכו ולרוחבו על מנת להתריע מפני מפגעים מסוכנים וכדי לדאוג שנהלי הבטיחות מיושמים כולם ובאופן מלא בתחומו. על כל עגורן הותקנה מערכת התראה מפני רוחות; הכניסה למתחם אפשרית רק דרך שני מעברים ובכל אחד מהם מוצבים שני שומרים. כל עובד וקבלן שמעוניין לעבור דרכם חייב להציג תעודת בטיחות המעידה על כך שקיבל הדרכת בטיחות וכי היא בתוקף. החל מהפעם הראשונה בה עובד נכנס לאתר עליו להציג אישור עבודה בגובה, הדבר חל על כולם - החל מהרצף, דרך המנקה ועד למנהל.

"בכדי להבין עד כמה מורכב העניין, שימו לב למספר האנשים שמסתובבים כל יום בממוצע בתוך אתר הפרויקט - 500. לכך יש להוסיף את העובדה שהפרויקט מתנהל על צומת רחובות ראשיים במרכז העיר ירושלים, בצמוד למשרדי ממשלה פעילים ושגם אין די מקום לצרכי התארגנות", מסביר נאור.

כאמור, כל אחד מאותם 500 עובדים יכול להיכנס לאתר רק לאחר שהונפק לו כרטיס פלסטיק עם תמונתו ולאחר שנבדק תוקף ההדרכה לעבודות בגובה שעבר (תוקף ההסמכה עד שנתיים). כדי לוודא ששיטת הפיקוח ההדוקה הזו מיושמת ושכל האנשים באתר עובדים בבטיחות, נערכים מבצעי אכיפה אחת לכמה שבועות. במקרה בו נמצא עובד של קבלן שאיננו מחזיק בהכשרות בתוקף, הוא ננזף, והעובד אם יימצא כשיר לעבודה, יעבור הדרכה ספציפית לפי הסוג העבודה שהוא מיועד לבצע. עם שינוי שלבי הביצוע והשתנות המשימות, נדרשים העובדים והמנהלים לעבור הכשרות מקצועיות והדרכות בטיחות נוספות בהתאם לצורך.

נאור אומר כי "כל עובד באתר יודע עד כמה חשוב נושא הבטיחות ושיתוגמל עבור הקפדה עליה, אך גם ברור לו כי הוא עלול להיענש אם יזלזל בה. עבירות בטיחות מסתיימות באזהרה לעובד, בהטלת קנס עליו, או על הקבלן ואף בפיטורין. לעובדים ידוע שאנחנו מקיימים מדיניות של אפס סבלנות כלפי מי שפוגע בבטיחות. עם זאת, החברה מעניקה אחת לתקופה אות למצטייני הבטיחות באתר המלווה בפרס".

פרויקט בנייה. הבטיחות מחייבת כניסה לעבודה באתר רק לאחר הדרכה / צילום: גלעד קבלרצ'יק
 פרויקט בנייה. הבטיחות מחייבת כניסה לעבודה באתר רק לאחר הדרכה / צילום: גלעד קבלרצ'יק

עובדים נכון: איך להתנהל בבטיחות באתרי בנייה

מענה מיידי לכל בעיה

לא רק על הכשרת העובדים יש להקפיד, כי אם גם על הבטיחות הפיזית באתר עצמו. לאתר מונה ממונה על בטיחות במשרה מלאה. מדובר במנהל עבודה מנוסה שאחראי אך ורק על תחום הבטיחות, הוא אינו ממלא כל משימה נוספת מלבד דאגה לבטיחות בפרויקט. עם צוות עובדים משלו, המבצע סיורים באתר, נותן ממונה הבטיחות מענה מיידי לכל בעיה שנתקלים בה וכן לתלונות שהתקבלו. זאת ועוד, כדי לתת מענה למפגעים בתחום החשמל, הנפוצים בעבודות בנייה, נמצא באתר בכל עת חשמלאי מומחה. בנוסף, כסף רב מתקציב הבנייה מוצא על הסדר והניקיון באתר על מנת להפכו לבטוח. בכל לילה מפונה פסולת וציוד ממעברים ומהשטח מסולקים מפגעים אפשריים.

נאור גם מספר כי הדרישות של החברה מעצמה תקפות במלואן גם עבור חמשת קבלני המשנה הגדולים שעובדים בפרויקט. כל אחד מהם מחויב בממונה בטיחות משלו שמגיע לסיור באתר; לפחות אחת לשבוע עליו להציג דוח בטיחות פנימי מטעם החברה שלו למנהלי האתר ופעם בחודש להציג בפני פורום ממוני הבטיחות של הפרויקט תוכנית עבודה חודשית להדרכות אותן יבצע לעובדיו בחודש הבא.

בנוסף, על כל קבלן לוודא שאנשיו עובדים בטוח ולהעביר אותם הדרכת בטיחות פנימית מדי שבוע, בכל פעם בנושא בטיחות שונה (במות הרמה, סולמות, הנפות וכו'). הוא אף מחויב להציג בפני החברה את שמות וחתימות העובדים שהשתתפו בהדרכות.

בשורה התחתונה, עבור נאור וחבריו לעבודה נושא הבטיחות הוא פרויקט בפני עצמו בתוך המגה פרויקט של הקמת המבנה המורכב בלוח הזמנים ובאיכות עליהם התחייבה החברה. בכל יום הם נושאים על גבם אחריות רבה. "כל הזמן, בכל דבר, בכל פורום ובכל מקום והזדמנות נושא הבטיחות עולה", אומר נאור. "זהו מאבק סיזיפי יומיומי. אנחנו מקפידים כל העת על משמעת, משמעת ועוד משמעת. הלוואי שזה היה קל וזול, אבל אין כאן שום התלבטות - הבטיחות של כל מי שבא בשערי האתר עומדת מעל לכל".

למידע נוסף וכללי בטיחות בבנייה היכנסו לאתר עובדים בטוח

עובדים נכון: איך להתנהל בבטיחות באתרי בנייה