דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

מזון ומשקאות: השחיקה בתנובה עצרה, אסם נחלשת

מכירות המזון צמחו בתשעת החודשים הראשונים של 2017 בפחות מאחוז לכ-26.8 מיליארד שקל ■ ברבעון ה-3 של השנה קטן נתח השוק של נטו, שהפסיקה את אספקת הסחורה לקבוצת ביתן, לכ-3.9%

במבה / צילום: תמר מצפי
במבה / צילום: תמר מצפי

צמיחה של למעלה מ-0.9% מתחילת השנה במכירות מזון ומשקאות שהסתכמו ב-26.83 מיליארד שקל - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". מדובר בתוספת של כ-250 מיליון שקל למכירות, זאת בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. על פניו מדובר בגידול נאה, אולם כשמשכללים את מאפייני המשק הישראלי - צמיחה בפעילות, שינוי במחירים וגידול באוכלוסייה - הרי שכלל לא ברור אם יש כאן גידול "ריאלי" בשיעור שכזה במכירות.

תשעת החודשים הראשונים של 2017 מלמדים כי תנובה, שהציגה גידול אבסולוטי (במונחים שקליים) בשיעור של 1.2% במכירות, מכ-4.23 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2016 לכ-4.28 מיליארד שקל מתחילת השנה, גם הצליחה לעצור את מגמת השחיקה בנתח השוק שלה.

לפי נתוני סטורנקסט בתשעת החודשים הראשונים של 2017 עמד נתח השוק של תנובה על כ-16%, וזאת לעומת נתח שוק של 15.9% בתקופה המקבילה אשתקד. בשנתיים שקדמו רשמה החברה ירידה ניכרת בנתח השוק שלה.

שטראוס, ספקית המזון השנייה בגודלה בשוק הישראלי, מציגה גם היא עלייה קלה בנתחי השוק שלה מ-11.6% בתשעת החודשים הראשונים של 2017 רשמה החברה נתח שוק של 11.7% לעומת נתח שוק של 11.6% בתקופה המקבילה אשתקד.

הספקית השלישית בגודלה היא אסם, שמציגה את השינוי המשמעותי ביותר, ולרעה. במונחים שקליים אסם רשמה ירידה של כ-2.2% במכירות, שהסתכמו בכ-2.61 מיליארד שקל. אך לא רק זאת: נתח השוק של אסם קטן בתשעת החודשים הראשונים של 2017 מ-10.1% אשתקד ל-9.7% השנה - ירידה ניכרת יותר של כ-3.1%.

גם שלוש הספקיות הגדולות הבאות בתור, החברה המרכזית למשקאות קלים, נטו (ללא בשר ודגים טריים), ויוניליוור, רשמו ירידות קלות בנתחי השוק וגם במכירות במונחים שקליים. החברה המרכזית למשקאות קלים יורדת מנתח שוק של 7.4% ל-7.3%. נטו יורדת מ-3.9% ל-3.8%.

עוד נתון מעניין שעולה מהדוח של סטורנקסט נוגע לנתונים של נטו, שבשלהי חודש אפריל השנה נקלעה לסכסוך עסקי עם קבוצת יינות ביתן, כשנטו חדלה לספק למגה וליינות ביתן ירקות ודגים.
כיצד השפיע הנתק בין שתי החברות? הנתונים מצביעים על המשך קיטון בנתח השוק של נטו בחודשים מאי עד ספטמבר (כולל) ב-2017. בתקופה האמורה השנה עמד נתח השוק של נטו על כ-3.8%, וזאת לעומת נתח של כ-3.9% בתקופה המקבילה ב-2016. עם זאת, ראוי לציין כי מדובר במגמה עקבית למדי בשנים האחרונות, כשבחודשים מאי עד ספטמבר 2015 ומאי עד ספטמבר 2014 דובר על נתחי שוק של כ-4% ו-4.2%, בהתאמה.

אולם, החברות המשיכו בעבודה משותפת, עד חודש יולי בו הפסיקה נטו את אספקת הסחורה לרשתות שבשליטתן ביתן באופן מלא. כך, ברבעון השלישי השנה נתח השוק של נטו עמד על 3.9%, וזאת לעומת נתחי שוק של 4.1% ברבעון השלישי בשנים 2016 ו-2015, ולעומת 4.4% ברבעון השלישי ב-2014.

עוד עולה מהנתונים, כי הספקים הקטנים שאינם נכללים במדגם של סטורנקסט - אלה שמחזיקים עד חצי אחוז נתח שוק, היוו בתשעת החודשים הראשונים של השנה פחות מ-23.6%, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד הם היוו למעלה מ-23.9%.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות