"מעבר לרכבים היברידיים יחסוך לחברות 50 מיליון שקל בשנה"

טרם עזיבתו, קיבל מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב החלטה להעביר את החברות הממשלתיות לכלי רכב היברידיים ■ "בחירה בכלי רכב היברידי צריכה להיות ברירת מחדל של החברות"

אורי יוגב / יונתן בלום
אורי יוגב / יונתן בלום

בסוף ספטמבר סיים אורי יוגב את כהונתו כמנהל רשות החברות הממשלתיות. טרם נבחר לו מחליף, למרות שהודעה על כך אמורה הייתה להתפרסם לפני כשבועיים. טרם עזיבתו, קיבל יוגב בשבועות האחרונים לא מעט החלטות בנושאים פתוחים. אחת מהן היא מעבר של החברות הממשלתיות לכלי רכב היברידיים.

במכתב שנשלח למנכ"לי החברות הממשלתיות באמצע ספטמבר הודיע יוגב כי בחירה בכלי רכב היברידי צריכה להיות בררת מחדל של החברות.

על פי המחקר שביצע עבור הרשות ד"ר שרון סורוקר, המעבר לרכבים היברידיים יחסוך לחברות הממשלתיות 50 מיליון שקל בשנה. מעבר ליתרונות הכלכליים, ברשות מתייחסים ליתרונות הסביבתיים הרבים. נוסף על כך מסבירים במכתב, המהלך עומד בקנה אחד עם עמדת הממשלה בנושא הקטנת התלות בנפט וצמצום פליטות וזיהום אוויר.

ד"ר סורוקר, עמית ממשק ברשות החברות, מסביר בשיחה עם "גלובס" כי "עלות המהלך למדינה תהיה אפסית, משום שרוב החברות הממשלתיות משתמשות היום בליסינג שאומנם יקר יותר לרכבים היברידיים, אך הפרש זה יתקזז עם חסכון בעלויות הדלק".

החברות הממשלתיות מהוות כיום שליש ממאזן המדינה, סך הנכסים שלהן מתקרב ל-200 מיליארד שקל ומועסקים בהן כ-60 אלף עובדים. "אנחנו רואים חשיבות רבה בקידום פרויקט מסוג זה, שהוא גם כלכלי וגם סביבתי", מוסיף סורוקר. "בניגוד לזיהום אוויר שנובע מטורבינות, זיהום אוויר של רכבים - מזיק יותר, כי הוא נפלט בגובה הרחוב, ולכן החשיפה של כולנו היא משמעותית ומזיקה יותר באופן יחסי."

בנוסף לכלי רכב הפרטיים, מתייחס יוגב לכלי רכב המתאימים להנעה בגז טבעי דחוס כגון כלי רכב מסחריים ומשאיות - "יש לערוך בדיקת היתכנות כלכלית טרם הקמת תשתית התדלוק בגז טבעי שצפויה להיפרש בשנת 2019-2020".

על פי נתוני הרשות, עד סוף שנת 2017 צפויים לנוע על כבישי ישראל כ-65 אוטובוסים חשמליים, כ-25 אוטובוסים מנועי גז טבי וכ-20 משאיות מנועי גז טבעי, זאת בנוסף לאלפי רכבים היברידיים. יצוין כי מספר כלי רכב היברידיים זינק בשנה האחרונה ועל פי הצפי נתח השוק שלהם יגיע עד סוף השנה ל-10% מסך כלי הרכב שנרכשו בשנה זו.

ברשות מציינים גם את הטבות המס שנותנת המדינה ברכישת כלי רכב היברידיים בגובה של 30% ובכלי רכב היברידיים נטענים הטבת מס בגובה של 20%.

על פי המכתב, על החברות לערוך בדיקה הכדאיות הכלכלית על פי מאפייני כל חברה ולדון בנושא לא יאוחר מאישור התקציב ל-2018.