חברות הביומד מגייסות בת"א: ביוטיים 25 מ' ד', מנקיינד 61 מ'

ביוטיים, בעלת הזיקה הישראלית, הודיעה לאחרונה על מיקוד עסקיה בתחומי הליבה - אסתטיקה ואופתלמולוגיה ■ מנייתה איבדה בשנה האחרונה כ-28% מערכה

טיפול של ביוטיים / צילום: אתר החברה
טיפול של ביוטיים / צילום: אתר החברה

שתיים מבין ארבע חברות הביומד האמריקאיות שנרשמו למסחר בתל-אביב בשלהי 2015 (במקביל למסחר בנאסד"ק), ביצעו בשבוע החולף גיוסי הון משמעותיים. חברת תאי הגזע ביוטיים גייסה 25 מיליון דולר, ואילו מנקיינד, המייצרת אינסולין הניתן בשאיפה, גייסה 61 מיליון דולר בנאסד"ק, זמן קצר לאחר שהודיעה על כוונתה להימחק מהמסחר בבורסה בתל-אביב.

ביוטיים היא היחידה מבין חברות הביומד הזרות שהצטרפו לבורסה המקומית לפני כשנתיים שעונה לקריטיון של "בעלת זיקה ישראלית" (יש לה חברה בת מהותית בירושלים), והיחידה שהביעה עניין בשוק ההון המקומי וכוונות להמשיך להיסחר כאן. בעקבות ההודעה על הגיוס ירדה מנייתה ב-2.6% למחיר שהוא עדיין גבוה ב-2.3% מהשווי בו בוצע הגיוס, והיא נסחרת לפי שווי של 1.05 מיליארד שקל. בשנה האחרונה איבדה מניית החברה כ-28% מערכה.

ביוטיים הודיעה לאחרונה על מיקוד עסקיה בתחומי הליבה - רפואה רגנרטיבית (כלומר חידוש רקמות) לאסתטיקה ולאופתלמולוגיה (עיניים), זאת לאחר שעד לפני כשנה פעלה כחברת החזקות רב תחומית בתחום תאי הגזע. כדי לממש את תוכנית המיקוד שלה, בהובלת המנכ"ל מייקל ווסט, ביצעה החברה בחודשים האחרונים מהלכים של מכירת חלק מן ההחזקות שהיו לה בחברות בנות ורכישת בעלות מלאה או החזקה מהותית באחרות. את ההחזקות שלה בחברות הנסחרות, בעיקר Oncocyte (הנסחרת לפי שווי של 209 מיליון דולר, כשביוטיים בעלת 49% מההון) ו-Asterias (144 מיליון דולר, ביוטיים בעלת 44%), היא מגדירה היום כהשקעה פיננסית. השווי הכולל של השקעות אלו מגיע ל-165 מיליון דולר, כמחצית מהשווי שמעניק השוק לביוטיים עצמה.

הפרויקטים שביוטיים מבצעת ישירות הם אלה שהיא רואה כמהותיים לפעילותה, ובאלו צפויות מספר אבני דרך משמעותיות בחודשים הקרובים. בתחום העיניים, החברה ממוקדת במוצר המפותח על ידי חברת סלקיור הישראלית - תאי גזע לטיפול במחלת הראייה AMD (ניוון ראייה תלוי גיל) - שוק פוטנציאלי גדול מאוד שהיום אין לו טיפול שיכול לעצור או לרפא את המחלה.

בתחום האסתטי, החברה פרסמה לאחרונה הודעה על התחלת ניסוי קליני שעשוי להיות האחרון לפני שיווק, במוצר Renevia המיועד לטיפול אסתטי של מניעת אובדן נפח בפנים. המוצר כבר מאושר לשיווק כטיפול בפצעים כרוניים ואילו ביוטיים מעוניינת להשתמש בו לטיפול אסתטי. בתחילה ישמש המוצר לטיפול באובדן שומן בלתי רצוני. לצד הטיפול בפצעים כרוניים הוא מועמד לאישור באירופה להתוויה של אובדן מהיר של שומן פנים אצל חולי איידס. ההיערכות לשיווק צפויה עוד השנה.

מנקיינד: גיוס הון לפני המחיקה מתל-אביב

חברת ביומד אמריקאית שכאמור נמצאת בדרכה החוצה מתל-אביב, מנקיינד, דיווחה על גיוס של 61 מיליון דולר לפי מחיר של 6 דולר למניה. מניית החברה יורדת היום בתל-אביב כ-10% למחיר הנמוך ב-17% ממחיר הגיוס, בדומה לירידה שרשמה בנאסד"ק. מניית מנקיינד, שהותירה חור גדול בכיס המשקיעים במניותיה, החזירה לאחרונה מקצת מהשווי האבוד בעקבות הודעה של החברה כי ה-FDA, רשות המזון התרופות האמריקאית, הסכימה כי מוצר החברה יוכר כאינסולין "מהיר", כלומר כזה הנספג במהירות רבה יותר בגוף המטופל.

עדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה של ההגדרה החדשה על מכירות החברה, אולם בעקבות ההודעה עלתה מנייתה 137% ביום אחד בתחילת השבוע שעבר, והחברה נסחרת כעת במחיר הנמוך "רק" ב-75% מזה בו החלה להיסחר בתל-אביב לפני כשנתיים (שוויה הנוכחי 1.7 מיליארד שקל).

מנקיינד הודיעה כי בעקבות ההנפקה השתפר מאוד מצבה הפיננסי. טרם ההנפקה היו לה בקופה מזומנים בהיקף של 20 מיליון דולר, כלומר כעת יש בקופתה כ-77 מיליון דולר במזומן, אל מול חוב אג"ח של 60 מיליון דולר לקרן Deerfield, לתשלום ב-2018 ו-2019. כמו כן יש לה אג"ח נוספות בהיקף של 27.7 מיליון דולר וחוב של כ-80 מיליון דולר לבעלת השליטה בה, קבוצת מאן. החוב המשמעותי והדחוף הוא לקרן Deerfield.