בנט: "יש שופטים בירושלים ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים"

יו"ר הבית היהודי בנט הודיע כי יוביל את חוק יסוד: החקיקה ואת פסקת ההתגברות שתגביל את בג"ץ מלפסול חוקים, אך הדבר סותר את ההסכם הקואליציוני עם סיעת כולנו, שאינה מחויבת למשמעת קואליציונית בנושא זה ■ לפיד: "שיאי הגועל וההשחתה נשברו"

נפתלי בנט / צילום: ארן דולב
נפתלי בנט / צילום: ארן דולב

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, העדיף היום (ב') לחמוק מעיסוק בנושא העיקרי שעל סדר היום בכנסת - הצעת החוק הפרטית של דוד אמסלם (ליכוד) לאסור חקירות נגד ראש ממשלה מכהן - ולהפנות את האש לבג"ץ ולפסיקותיו מן העת האחרונה, אשר רבות מהן הובילו לפסילת חוקים של הכנסת.

בנט העלה את חוק יסוד: החקיקה, נושא שנדון ונדוש מזה שנים ארוכות אך לא קודם על-ידי ממשלות ישראל. לדבריו, "בשנים האחרונות בג"ץ שם עצמו מעל המחוקק במקום לצידו, חרג מסמכותו והחל לפסול חוקים ביד קלה מדי. בכלל, בחודשים האחרונים בג"ץ פוסל חוקים ופעולות בקצב חסר תקדים". עוד הוא הוסיף כי "יש שופטים בירושלים ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים". 

בנט מנה את החוקים שבוטלו, ביניהם חוק כליאת וגירוש מהגרי עבודה שהגיעו לישראל מאפריקה, חוק הדירה השלישית שנפסל וכן חוק הגיוס לצה"ל.

בנט הוסיף לתוך הרשימה גם נושאים שלא בוטלו על-ידי בג"ץ אך הובאו לדיון שם, ובמסגרתם העיר בג"ץ לצדדים, כמו בנוגע לתקציב הדו-שנתי (שם אישר בג"ץ את החוק והמליץ להעביר את זה לחוק יסוד ולא הוראות שעה); חוק הסדרת הפקעת שטח (אשר בגינו טרם נתקלה פסיקת בג"ץ) וחוק התאגיד, אשר המדינה מתעכבת במתן תשובה לבג"ץ, וגם שם טרם נקבעה פסיקה.

"גם אני לא אוהב במיוחד חלק מן החוקים, אך הכנסת היא הריבון, חברי הכנסת נבחרו על-ידי מיליוני אזרחי ישראל, ובג"ץ לא יכול לבטל את רצון העם רק כי לא נראה לו חוק כזה או אחר", אמר בנט.

בנט ציין כי סיעת הבית היהודי מתכוונת להביא בפני הממשלה והכנסת את חוק יסוד: החקיקה, בו יוגדרו סמכות בג"ץ לפסול חוקים ובאילה תנאים. הוא ציין כי החוק יכלול את "פסקת ההתגברות", אשר תעניק לכנסת אפשרות לשריין חוק, כך שבג"ץ לא יוכל לבטלו.

אך המרחק מן ההצהרות של השר בנט להובלת תהליך חקיקה עודנה רחוקה. סיעת הבית היהודי, כמו גם שאר הסיעות, חתומות על ההסכמים הקואליציוניים, ביניהם סעיף ההסכם הקואליציוני עם סיעת כולנו, לפיו "כולנו מתנגדת לחקיקת פסקת ההתגברות. מובהר ומוסכם כי כולנו לא מחויבת למשמעת קואליציונית בכל הקשור לעניין זה". 

לפיד: "שיא הגועל" 

בתוך כך, יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר היום על היוזמה לאסור חקירות נגד ראש הממשלה: "שיאי הגועל וההשחתה נשברו כבר ביום הראשון של מושב החורף. הדבר היחיד שמעניין את הקואליציה זה מהר-מהר להעביר חוק שאי-אפשר לחקור את ראש הממשלה".

לפיד הודיע כי מפלגתו תגיש מחדש את חוק השוויון בנטל. "בג"ץ פסק לטובתנו - אסור היה לבטל את החוק הזה. מי שיכול להתפרע ולתקוף חיילות ושוטרות, כנראה לא עסוק מדי בלימוד תורה".